Hjem / Nyheter / Jaguar inn i unik el-motorsykkel
Jaguar Land Rover kjøper seg inn i Arc. (Alle foto: Arc)
Jaguar Land Rover kjøper seg inn i Arc. (Alle foto: Arc)

Jaguar inn i unik el-motorsykkel

Muligens inspirert av suksessen med I-Pace tar nå Jaguar Land Rover steget inn i det elektriske motorsykkel-markedet, og er nå medeiere av verdens mest avanserte motorsykkel.

Som alle de store bilprodusentene har også britiske Jaguar Land Rover et eget investeringsfond. Dette kapitalfondet er kalt InMotion Ventures, og har nå kjøpt seg inn i et britisk selskap kalt Arc.


Den produsenten er ukjent for de alle fleste, men står faktisk bak verdens aller mest avanserte elektriske motorsykkel ‒ avduket i dag. Vi kommer tilbake til det litt lenger nede, og stol på oss, det er verd å få med seg.

Arc er stiftet av Mark Truman, en brite som er opptatt av miljø, design og motorsykler ‒ her rangert i tilfeldig rekkefølge.

Den godeste Truman er ansett som et vidunderbarn innen ingeniørkunst rundt MC, og drømmen er en nullutslipps motorsykkel som verden ikke har sett maken til.

Resultatet er at investorene flokker seg rundt Arc, som er en forkortelse av «Architecture», og blant de som har kastet seg på er altså Jaguar Land Rover.

‒ Elektrisk kjøretøy er avgjørende for framtidens forflytning, og hjelper folk til å reise rundt i byer så rask og rent som mulig. Vi vil være sikre på at vi ikke kun forandrer måten folk forflytter seg på, men at vi også leverer en enestående opplevelse når de gjør det. Med Arc’s teknologi og visjon er Vector (navnet på motorsykkelen) et utrolig produkt innen den neste generasjonen med motorsykkelkjøring, sier Sebastian Peck, daglig leder i InMotion Ventures.

Han skryter altså uhemmet av den elektriske motorsykkelen til Arc, så da er det vel på tide å forklare hva den egentlig er.

Arc lanserer altså sin aller første el-motorsykkel under motorsykkelmessa kalt EICMA som startet i dag, og dette er noe ut av en helt annen verden. Vector er nemlig framtidsrettet så det holder.

Den er altså elektrisk, men det drukner fullstendig i noe mye mer imponerende. Nemlig det som på engelsk er kalt Human Machine Interface (HMI), som på norsk kan oversettes til et menneskelig brukergrensesnitt. Joda, vi skal forklare.

Arc har nemlig utviklet en kjørejakke med haptisk (berøring) sensorteknologi og en hjelm med Heads-Up Display (HUD) inspirert av jagerflygerne. Der får føreren informasjon om navigasjonen, hastighet og annen hjelpeinfo slik at blikket hele tiden holdes mot veien, noe som faktisk også inkluderer et felt for det bakspeilet viser i sanntid. Så se ratt fram og bakover på samme tid.

Jakken er også intelligent så det holder, og er utstyrt med lignende vibreringsteknologi som vi kjenner fra mobiltelefonen ‒ bare mye kraftigere og langt mer avansert. Jakken vil for eksempel riste om teknologien oppdager en fare, og på den måte advare føreren.

Teknologien er delt inn i tre moduser.

I by-innstilling vil den fokusere på sikkerhet, for eksempel varsle om noe er i blindsonen med et høflig «klapp» på skulderen.

Sport-modus er ganske så avansert. Den gir for eksempel tilbakemeldinger på den dynamiske posisjonen og parameterne til sykkelen ved å tolke G-krefter-data fra sensorer, og dette vil gi føreren et gradvis nivå av tilbakemeldinger. Du får altså beskjed om du kjører på grensa.

Den tredje er kalt euforisk-modus, og lar det blant annet spille musikk gjennom sensorene mens bassen dunker gjennom jakkens høytallere. Wow. Rett og slett wow!

Som vi sa. Dette er helt ut av en annen verden.

Men hva så med selve sykkelen og eldriften?

Jo, nesten like imponerende.

Truman er altså en MC-entusiast, og har lagt sjela sin ned i den mekaniske også. Vector er en caféracer stort sett bygget opp med en karbonstruktur, og de har forsket mye på hvordan batteriet skal inkluderes på en best mulig måte. Det har resultert i en el-motorsykkel som ser ganske så mye ut som en vanlig MC ‒ og det er uvanlig.

Vekten er spesielt viktig når vi kommer til MC, og Arc har klart å få den ned i 220 kilo. Det er imponerende med tanke på at batterivekten.

Arc sier at dette ikke har gått utover stivheten, som skal være på nivå med supersyklene de bruker i MotoGP (tohjulingens svar på formel 1).

Rekkevidden er de ikke helt hundre prosent sikker på, men sier at den iallfall ruller 321 kilometer i byen og 193 kilometer på landeveien. Med hurtiglader går ladingen unna på 45 minutter, fortsatt ifølge produsenten.

Alt dette gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder, og det hele fortsetter til farten når 193 km/t.

Målet til Arc er å sette samme 399 Vector i året, og prisen er satt til 90.000 pund ‒ inkludert hjelm og jakke. I skrivende stund blir det altså rett under 1 million kroner.

Men da får du også verdens mest avanserte motorsykkel.

Kanskje ikke så rart Jaguar Land Rover og andre flokker seg rundt Arc?

Her er flere bilder av Vector:

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *