mandag 18. desember 2017
Hjem / Forbruker / Interessen rundt personlig skilt har stupt
Interessen for personlig skilt har kjølnet betraktelig.
Interessen for personlig skilt har kjølnet betraktelig. (Foto: DVLA)

Interessen rundt personlig skilt har stupt

På det meste var behandlingstiden for å få godkjent personlig skilt på tre måneder. Nå får du svar i løpet av tre-fire uker.

Da tjenesten ble åpnet 15. juni var det en brennhet nyhet. I løpet av to hektiske uker kom det hele 11.692 søknader, og Statens vegvesen ble tatt på senga. Behandlingstiden føk i været, og de mest uheldige måtte vente i nærmere tre måneder før de fikk svar på søknaden.

Annonse

I løpet av sommeren kom det nærmere 16.000 søknader, men etter det har interessen kjølnet betraktelig.

I september kom det kun inn 916 søknader, i oktober 743 søknader og i november 642 søknader (tall hentet ut 27. november).

Til sammen har vegvesen fått inn 18.440 søknader, men det er langt fra så mange personlig skilt på veiene. For over halvparten har aldri blitt en realitet.

Statens vegvesen opplyser at 10.140 søknader er enten trukket av søkeren selv, ikke betalt for innen fristen eller ikke godkjent fordi den ikke fyller kravene som stilles. 262 søknader er avslått fordi de er vurdert som støtende.

Køen av skilt er altså betraktelig mindre, og nå er behandlingstiden på tre-fire uker.

Alle som er over 18 og er eneeier på person, vare-, lastebil og buss kan søke om personlige skilt som må bestå av minst to og maksimalt syv tegn inkludert mellomrom. Om søknaden blir godkjent koster det 9.000 kroner, og rettigheten varer i ti år.

Skiltene er på standard størrelse (52 x 11 cm) både foran og bak.

Lyst på et personlig skilt? Her kan du sjekke om bilskiltet er ledig.

Les mer om personlige skilt hos Statens vegvesen.

Og her kan du se hvilke skilt som er godkjent, fordelt på fylker og kommuner.

Følg bil24.no på Facebook

Les også: Personlig skilt gjelder kun i Norge

Les også: Godkjente PIMP som skilt

Les også

Dette er et vanlig syn på norske veier - en bil uten baklysene tent. (Foto: NAF)

EU-regelen som gjør norsk trafikk farligere

Moderne biler har som regel en sensor som tenner baklysene automatisk. Og det passer svært …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *