Ingen skadenedgang tross sikrere biler

Bilene scorer stadig bedre på kollisjonssikkerhet, men det slår ikke ut på skadestatistikken.


Euro NCAP har kollisjonstestet 27 bilmodeller så langt i år, og resultatene er oppløftende. For til tross for at kravene for å oppnå fem stjerner stadig skjerpes, oppnår godt over halvpartene av bilene nettopp toppscoren. Så langt i 2022 har 19 av 27 biler fått de høythengende fem stjernene, og de resterende har fått klart godkjente fire stjerner.

Og det er heller ingen tvil om at nye løsninger og ikke minst ny teknologi gjør bilene stadig sikrere, men det er et problem. Det kommer ikke fram i skadestatistikken.

Gjensidige har analysert tallene for trafikkskadde de siste fire årene, og disse viser at det ikke er færre skadde i trafikken.

‒ Ser vi bort fra i år, der mange har blitt drept i trafikken, har det generelt vært en positiv utvikling i antall hardt skadde og drepte i trafikkulykker. Men ‒ vår analyse viser at det totalt sett ikke blir færre personskader. Det er fortsatt en lang vei å gå i trafikksikkerhetsarbeidet, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Tallene fra selskapet som har en markedsandel på 25 prosent viser hvor mange som har blitt skadd i løpet av de ni første månedene fra 2019 og frem til i år. Dette inkluderer alle typer motorkjøretøy:

  • 2019: 2.100 trafikkskadde
  • 2020: 2.000 trafikkskadde
  • 2021: 1.800 trafikkskadde
  • 2022: 2.000 trafikkskadde

‒ Vi klør oss litt i hodet, sier Eklo.

‒ Med sikrere biler skulle man tro at antall personskader ville reduseres, noe som dessverre ikke er tilfelle.

Men det også noe positivt med stadig sikrere biler. Nye systemer fører nemlig til at det oftere enn før unngås alvorlige personskader.

‒ Ut fra Gjensidiges tall er det grunn til å tro at det samlet sett er et sted mellom 8.000-10.000 personer som har blitt skadd i trafikken bare i år, sier Eklo.

‒ Dette understreker den alvorlige utviklingen vi har sett for dødsulykker i 2022. Bak tallene skjuler det seg mange menneskelige tragedier. Vi må alle være vårt ansvar bevisst i trafikken, legger han til.

Det er fortsatt uklart hvorfor det har vært en stor oppgang i alvorlige trafikkulykker i 2022, men eksperter har pekt på både høy fart og forstyrrende skjermbruk som to mulige årsaker.

‒ Uoppmerksomhet i trafikken er et stort trafikksikkerhetsproblem. Mobil- og skjermbruk bak rattet mener vi har blitt en «folkesykdom», og vi blir ikke forundret om det viser seg å være årsaken til mange av de alvorlige ulykkene, sier Rune Eklo.

Norge har en nullvisjon når det kommer til dødsulykker, og to viktige områder på veien dit er gode veier og ikke minst at gamle biler blir byttet ut mot langt mer trafikksikre moderne biler.

Begge disse feltene møter dog motstand i det foreslåtte statsbudsjettet til regjeringen.

NAF sier at vedlikeholdet og rassikringen er altfor dårlig prioritert og vil ikke ta unna noe av det enorme etterslepet som bare for vedlikehold er anslått til 100 milliarder kroner, mens nye biler inkludert elbiler får nye avgifter og blir dyrere om det foreslåtte budsjettet går igjennom.

Bilindustrien frykter at dette vil bremse nybilsalget, noe som i så fall betyr at tempoet rundt utskiftningen av eldre biler faller.

I løpet av årets første ni måneder omkom 97 mennesker på norske veier, noe som er 31 flere enn samme periode i fjor og langt høyere enn snittet for de seneste årene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter