Hjem / Nyheter / Ingen luksuspris for ny Lexus-SUV
Lexus har satt prisen på den nye UX 250h, og startprisen er langt under 400.000 kroner. (Alle foto: Lexus)
Lexus har satt prisen på den nye UX 250h, og startprisen er langt under 400.000 kroner. (Alle foto: Lexus)

Ingen luksuspris for ny Lexus-SUV

Lexus har gått fra å være et merke for de mest bemidlede til den reneste folkebilen. For den kommende SUV-modellen UX er nemlig en skikkelig prisbombe.

Et av de heteste segmentene for tiden er det med kompakte SUV-modeller, og det er ventet at dette kommer til å øke betraktelig de kommende årene. Så for bilprodusentene gjelder det å få ut modeller som passer til det urbane livet, og da som høyreiste SUV-modeller.


De siste årene har vi da også sett stadig nye slike modeller, og i det øvre siktet har kundene fått nye valg som Volvo XC40, BMW X1 og Mercedes GLA. Og prisene har også krympet sammen med størrelsen.

XC40 starter på 432.000 kroner, X1 på 402.000 kroner og GLA på 448.000 kroner. Ikke så veldig ille med tanke på at dette er premiumbiler.

Men de norske importørene har også fått en annet uventet utfordring rundt salget av biler. Nemlig elbiler.

I Norge gjør incentiver til at slike blir voldsomt mye billigere enn de tradisjonelle, og nå kommer også de helelektriske SUV-modellene for fullt. De vil etter alle solemerker kapre andeler blant de kompakte by-SUV’ene.

Lexus har altså en slik en på gang.

UX blir den mest kompakte SUV-modellen i modellutvalget, og størrelsen ligger på samme nivå som nevnte XC40, X1 og GLA.

UX er bygd på samme plattform som blant annet Toyota C-HR, og blir en kompakt SUV som kommer i to utgaver ‒ UX 200 og hybriden UX 250h. I Norge er det stort sett hybridmodellene av Lexus som blir tatt inn, så det er UX 250h som gjelder her hjemme.

Og den kommer garantert til å bli en skikkelig brysom utfordrer i det kompakte SUV-segmentet. For denne modellen har fått en veldig overraskende lav startpris.

‒ Vi spurte et knippe biljournalister som har testet bilen hva de tror den vil koste. Svarene lå jevnt på over minst en halv million kroner. Da er det jo fantastisk gøy å kunne offentliggjøre at prisene starter helt ned mot 385.000 kroner. Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen.

Lexus, luksusmerket til Toyota, legger seg dermed under både Volvo, BMW og Mercedes.

‒ Vi synes det er gøy å riste litt i markedet for luksusbiler med denne prislappen. Den er aggressiv, men hovedmålet vårt er at enda flere nordmenn opplever å eie en luksusbil og få øynene opp for Lexus, sier Jahnsen.

Han peker også på utfordringene som elbilbølgen gir i Norge.

‒ Vi har også et nybilmarked i Norge der elbilfordelene er så rause at enkelte kjøpere føler det blir vanskelig å velge noe annet, selv om de ønsker seg frihet fra lading og rekkeviddeangst. Miljøfordelene med en hybridelektrisk crossover-SUV som egner seg godt for både småkjøring og langturer, kombinert med denne lave prisen, vil gi dem større valgfrihet.

UX er altså lillesøsteren til SUV-modellene RX og NX, og får en nyutviklet toliters bensinmotor som sammen med elektromotorene gir en samlet ytelse på 178 hestekrefter.

Lexus Norge opplyser at UX 250h vil bli levert med hybridelektrisk drivlinje og firehjulstrekk i Norge, hvor systemet er et såkalt E-four der bakhjulene drives med en dedikert elmotor.

Designmessig fører lillesøsteren den nye stilen til Lexus videre, og på innsiden kan man forvente seg detaljrikt interiør.

‒ Lexus handler om detaljer og presisjon. For eksempel kan man her få skinntrekk bearbeidet med Satoshi-teknikken, som er mest kjent for å bli brukt til å lage antrekkene til profesjonelle kampsportutøvere. Dette er detaljer en luksusbil verdig, sier Jahnsen.

Modellen starter altså et godt stykke under 400.000 kroner, men det er også mulig å få den helt opp mot 600.000 kroner.

Her er den fullstendige prislisten, og under den følger flere bilder.

Modell Veil. utsalgspris
2WD:
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Comfort 383 800
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Comfort Pack 1 395 500
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Comfort Pack 2 407 400
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Premium 447 000
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Premium Navi 458 900
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Premium Pack 1 480 600
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Premium Pack 2 488 500
4WD:
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Comfort 425 200
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Comfort Pack 1 436 900
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Comfort Pack 2 448 800
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Premium 488 300
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT 493 800
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Premium Navi 500 200
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT Navi 505 700
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT Pack 1 519 700
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Premium Pack 1 521 900
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Premium Pack 2 529 800
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT Pack 2 540 400
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Luxury 574 700
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT S 580 800
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Luxury Sun 582 600
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT S Sun 588 700

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *