Hjem / Nyheter / Ingen får vite hva du gjør bak i en Rolls
Ingen får vite hva som foregår bak i en Rolls-Royce Phantom. (Alle foto: Rolls-Royce)
Ingen får vite hva som foregår bak i en Rolls-Royce Phantom. (Alle foto: Rolls-Royce)

Ingen får vite hva du gjør bak i en Rolls

Trenger du en luksusdoning hvor ikke en gang sjåføren vet hva som foregår i baksetet? Let ikke lenger!

Om du er på jakt etter en skikkelig direktørvogn er utvalget ganske så begrenset. Du har Bentley, med sin Continental og Mulsanne, og du har noen digre doninger fra Mercedes-Maybach. Det finnes også noen «wannabe»-utgaver, men dette er ikke skikkelige direktørdoninger. Slike tilbyr blant andre Mercedes, BMW, Audi og Lexus.

Kongen, ja, han på Slottet, har selv en Audi A8L Extended, men det regnes mer som en limousin enn som en direktørbil.

Så det er bare en konge blant direktørbilene ‒ Rolls-Royce ‒ kun kjent som RR i de rikes kretser.

Og da nærmere bestemt modellen Rolls-Royce Phantom.

Den aller første slike rullet sir Henry Royce ut av sin (sikkert) eksklusive garasje i 1925, og siden den gang har Rolls-Royce rukket å havne i hendene på BMW og rullet ut sin 8. generasjon av Phantom.

Nå snakker vi direktørbil. Rolls-Royce Phantom har blitt enda mer privat. (Foto: Rolls-Royce)
Nå snakker vi direktørbil. Rolls-Royce Phantom har blitt enda mer privat. (Foto: Rolls-Royce)

Den bilen er imponerende på alle salgs måter, fra motoren som er et V12-monster på 6,75 liter med twin-turbo som yter 563 hestekrefter, til 130 kilo med lydisolerende materialer som sørger for at direktørene ikke hører motorbrølet. RR, ja, vi er der nå, har til og med lydisolert bagasjerommet og satt på lydløse spesialdekk.

Alt er selvsagt kledd i skinn, inkludert gulvet, og den britiske produsenten har installert det som er av teknologi.

Så vi skulle tro at det ikke er mulig å lage noen spesialutgave av Phantom VIII ‒ bilen som har alt. Vel, så feil kan vi ta.

RR har nå satt kurs for Chengdu, megabyen i landet med nest flest milliardærer, Kina. Der arrangeres Chengdu Motor Show, og det er nok stor sannsynlighet at mange av de steinrike også dukker opp der.

Da kan de ta en nærmere titt på en ny langversjon av Phantom som har en pakke kalt «Privacy Suite» ‒ privat suite.

Og navnet lyver ikke.

RR har nemlig satt inn noe som er kalt et elektrokromisk glass mellom de som sitter foran og bak. Glasset, som i utgangspunktet er gjennomsiktig som et vanlig vindu, kan ved å trykke på en knapp bli helt ugjennomsiktig. Sjåføren og andre foran kan dermed ikke se hva som foregår bak, likeså motsatt vei.

Glasset og kabinen har også fått enda mer lydisolering (ja, det er åpenbart mulig) ved en frekvensforbindelse som hemmer lydoverføringen enda mer, og som gjør det umulig for de framme å høre hva som blir sagt bak.

Men det er selvsagt fortsatt mulig å få kontakt med hverandre. De bak har en direkte linje til de foran, mens de foran kun må nøye seg med å «ringe» til de bak og håpe at de gidder å svare.

Så hva om det må sendes dokumenter mellom kabinen og førerplassen?

Jo, Rolls har laget en luke som kun kan åpnes av de bak. Når den åpnes blir åpningen opplyst, slik at de bak kan forsikre seg om hva som befinner seg i kanalen før de eventuelt velger å plukke det opp.

Engelskmennene har også oppgardert underholdningsløsningen for de bak, og nå er det også to 12-trommers skjermer i HD-oppløsning.

Men hva med siderutene og bakruta? Jo, der er det selvsagt gardiner og såkalte private glass som hindrer innsikten, så det er ingen fare for at noen titter inn.

Så det som skjer i baksetet på en Rolls-Royce Phantom forblir i baksetet.

Her er flere bilder av Rolls-Royce Phantom:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *