fredag 19. januar 2018
Hjem / Nyheter / Ikonisk fører, ikonisk bil, ikonisk bane

Ikonisk fører, ikonisk bil, ikonisk bane

For et mestermøte. Den finske formel 1-legenden Mika Häkkinen i den legendariske formel 1-bilen McLaren M23 på den legendariske banen Laguna Seca.

De tre tingene som kan bringe tårer i øyne på hardbarkede racingfans, så stort er det.

Den yngre garde har helt sikkert hørt om Kimi Räikkönen, den nåværende finske Ferrari-føreren i formel 1 og som ble verdensmester i 2007. Men han er ikke den mest legendariske F1-føreren fra Finland.

Det er heller ikke Keke Rosberg, selv om den eldste garde kanskje vil hevde nettopp det. Han ble den første verdensmesteren i formel 1 fra Finland tilbake i 1982, og er i dag enda bedre kjent som faren til den tyske verdensmesteren fra 2016, Nico Rosberg.

Nei, den mest legendariske av de flyvende finnene er Mika Häkkinen, verdensmester i 1998 og 1999.

Häkkinen, født i 1968, debuterte i formel 1 i 1991 for Lotus, før han gikk over til McLaren i 1993 hvor han overtok setet til en annen legende, Michael Andretti.

Den lite pratsomme finnen (ja, i likhet med Räikkönen) måtte vente til 1997 før den første seieren kom, men da løsnet det skikkelig. Han tok VM-tittelen både i 1998 og 1999, og ble nummer to i 2000. Da bak den aller største i formel 1, Michael Schumacher.

Han la opp i 2002, og stod da bokført med 20 seire.

McLaren M23 er av disse legendariske formel 1-bilene. Den ble laget på grunnlag av McLaren M16 som ble brukt i Indianapolis 500, og ble utstyrt med en Ford Cosworth DFV-motor som ble tunet til rundt 500 hestekrefter.

Den var klar til 1973-sesongen, og engelske Denny Hulme rattet den faktisk til pole postion i sitt aller første løp. Men det var den andre føreren den sesongen som skulle bli kjent for en episode i en M23.

Jody Scheckter lå på fjerdeplass da han klarte å få sleng på bilen ut av svingen mot startlangsiden på den første runden av British Grand Prix, noe som resulteterte i en enorm krasj. Hele 11 biler måtte til slutt bryte løpet grunnet krasjen.

Her er det, og la oss legge til: For et fantastisk gjensyn med formel 1-sporten fra 1970-årene.

Året etter kom Emerson Fittipaldi til McLaren fra Lotus, og hans erfaring fra bilen Lotus 72 hjalp McLaren til å utvikle en konkurransedyktig bil.

Det resulterte da også i en VM-tittel til Fittipaldi i 1974 og til engelske James Hunt i 1976, og til sammen sikret bilen 16 formel 1-seire for McLaren. Bilen ble faktisk brukt til litt ut til 1977-sesongen, til tross for at den var hele fire år gammel da. Eldgammel da i formel 1-syklusen.

Laguna Seca er USAs mest legendariske bane, og det sier ikke rent lite når vi vet hvor mange baner det er der borte. Banen som aldri er brukt av formel 1 består av 11 svinger, men det er ikke derfor den er så ikonisk.

Det er en helt spesiell svingkombinasjon som har gitt den sitt råe rykte. Nemlig bestemt korketrekkeren ‒ en blind venstre-høyre-kombinasjon. Venstresvingen er på toppen av en bakketopp, deretter et dramatisk fall gjennom hele høyresvingen. Denne kombinasjonen er nok til å skremme enhver fører.

Det var altså de tre legendene som møttes under et klassisk løp på banen i fjor.

Det gikk nok ikke lynfort på runden som Häkkinen gjennomførte, men de fleste «vanlige» bilene hadde nok slitt med å holde følge med de to veteranene. Finnen var iallfall fornøyd.

‒ Det er en brilliant bane, jeg elsker den. Det er noen utrolige svinger hvor du kan kjøre mye fortere enn det faktisk ser ut som ettersom de er dosert slik at banen hjelper deg til å komme deg ut av svingen raskere, sa Häkkinen.

Han smilte, vel, til en finne å være iallfall, men skjemtes åpenbart noe over farten rundt den berømte traséen.

‒ Det er første gang jeg har kjørt denne banen, så jeg måtte ta det rolig. Man må også respektere bilen, det er en 1974 Emerson Fittipaldi verdensmesterbil så jeg måtte bare ta det litt rolig, sa den flyvende finnen.

‒ Jeg må takke McLaren, teamet, de har gjort en fabelaktig jobb. Og selvsagt denne vakre bilen som har en slik historie. Takk for alt, sa Häkkinen med en glimt i øyet.

Og vi takker både Häkkinen og McLaren. Og designerne av Laguna Seca.

Og nyter videoen da tre legender møttes en augustdag i fjor som du kan se helt øverst.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Kia opplever vekst både i Europa og Norge. Her Niro Plug-in Hybrid. (Foto: Kia)

Nær tredoblet salget av elektrifiserte biler

Det er kanskje ikke rart at Kia kommer med 16 nye elektrifiserte modeller i årene …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *