Hjem / Nyheter / Hyundai følger Kia med mildhybrid
Hyundai Tuscon kommer som mildhybrid. (Alle foto: Hyundai)
Hyundai Tuscon kommer som mildhybrid. (Alle foto: Hyundai)

Hyundai følger Kia med mildhybrid

Sørkoreanske Hyundai og Kia eier litt av hverandre, og følger også hverandre i selve bilproduksjonen.

Det er ikke mange uker siden Kia annonserte sin første 48V mildhybrid-modell, som blir den oppgraderte Sportage. Den kommer rett over sommeren.

Dette er åpenbart den første modellen fra Hyundai og Kia med dette systemet.

Trodde vi.

For nå viser det seg at den oppgarderte Hyundai Tuscon som kommer til sommeren også blir tilgjengelig som mildhybrid. Hyundai Norge foretrekker riktignok å kalle dette for en letthybrid, men det er altså det samme systemet.

‒ Med Tucson som 48V letthybrid lanserer vi det som må sies å være en svært attraktiv bil i det norske markedet. Stor og romslig familie-SUV med mulighet for firehjulstrekk og en effektiv og elektrifisert drivlinje er midt i blinken, sier produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Det er muligens viktig for Hyundai å være først med systemet, ettersom merket har manøvrert seg som et av de dominerende når det kommer til elektrifiserte løsninger.

Nullutslipp-modellene teller nå tre stykker, Kona electric, Ioniq electric og hydrogenbilen Nexo, og Hyundai er de eneste som tilbyr alle de store elektrifiserte drivlinjene ‒ hybrid, plug-in, fullelektrisk og hydrogenelektrisk.

Nå kommer altså den store SUV-modellen Tucson i en elektrifisert variant.

Den er her allerede til sommeren, og mildhybriden som da dukker opp er i kombinasjonen med en 2,0-liters dieselmotor ‒ akkurat som Kia Sportages mildhybrid.

Men den første varianten av Tuscon med mildhybrid ender ikke opp på det norske markedet. For:

‒ Denne er imidlertid ikke optimal med tanke på norske avgifter, og vi velger heller å vente på at vår helt nye 1,6-liters SmartStream dieselmotor kommer som letthybrid tidlig i 2019, sier Knudsen.

Den motoren vil være koblet opp mot en 7-trinns dobbelclutch automatkasse, og det er også mulig å velge enten forhjulstrekk eller firehjulsdrift.

‒ Allerede som ren dieselmotor forventer vi at Tucson med 1,6-literen vil få en svært gunstig prisposisjon i markedet, og som letthybrid bør den bli meget bra. Særlig gjelder det med firehjulstrekk, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai.

Den nye Tuscon-modellen som lander i Norge til sommeren vil komme med 1,6-literen, men da uten mildhybrid-systemet.

Grunnen til at stadig flere produsenter nå lanserer 48V mildhybrider er at forbruket går ned, og dette hjelper produsentene med å komme under stadig strengere utslippskrav i Europa.

Hyundai og Kia sier at utslippet skal være 4 prosent lavere målt etter den nye WLTP-standarden, og 7 prosent målt etter den utgående NDCD-standarden.

‒ Med vårt nye letthybridsystem på plass i bestselgeren vår Tucson, fortsetter vi selskapets elektrifiseringsstrategi som har som mål å gjøre rene teknologier tilgjengelig for enda flere kunder, sier markeds- og produktdirektør Andreas-Christoph Hofmann i Hyundai Motor Europe, og legger til:

‒ For at vi skal fortsette dette gode arbeidet, har dette svært effektive systemet blitt utviklet av ingeniørene ved vårt europeiske tekniske senter. Systemet vil i framtiden bli gjort tilgjengelig med flere motorer, som en del av vårt svært brede utvalg av elektrifiserte løsninger.

Tuscon kommer altså i oppgradert versjon, og byr på flere nyheter enn mildhybrid. Dette inkluderer blant annet full LED-lykter, adaptiv cruise control, premiumlydanlegg fra Krell, head-up display og around view monitor.

Flere andre produsenter utvikler også mildhybrid-systemer, og det inkluderer store produsenter som Volvo, Volkswagen og Audi.

Mildhybrid fungerer slik at systemet vil levere elektrisk kraft under akselerasjon, og det muliggjør også en forlengelse av tiden forbrenningsmotoren kan være avslått under selve kjøringen.

Dermed går forbruket ned, og som et resultat av det også utslippet.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Pininfarina kommer som eget merke, og den første bilen er en elektrisk hyperbil kalt PF0. (Alle foto: Pininfarina)

Legendariske Pininfarina med egen elektrisk hyperbil

Pininfarina er kjent for å komme med ombygde biler fra Ferrari og andre italienske merker, …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *