Hjem / Superbiler / Hyperbilen fra gudene
Valkyrie er en guddommelig superbil navngitt etter en norrøn gud. (Alle foto: Aston Martin)
Valkyrie er en guddommelig superbil navngitt etter en norrøn gud. (Alle foto: Aston Martin)

Hyperbilen fra gudene

Ok, dette må du ta med en klype salt. Men denne skal visstnok kjøre fra en formel 1-bil.

Dette er scenariet. Du bygger vanligvis sportsbiler, men vil gjerne vise verden det råeste. Så hva gjør du? Jo, kontakter noen som allerede lager formel 1-biler. Og inngår et samarbeid. Deretter finner du et guddommelig navn. Som for eksempel Valkyrie. Og du er «good to go».

Iallfall om du heter Aston Martin, og er kjent for de lekreste bilene du kan tenke deg. Nå kommer også den råeste. Aller råeste.

Bilen var tidligere kodenavnet AM-RB, noe som står for Aston Martin og Red Bull, formel 1-folkene som er med på laget. Nå skal den altså hete Valkyrie (pluss AM-RB 001), noe som jo passer bra ettersom den skal ta opp arven etter AM’s «V»-modeller. Og selvsagt selskapets forrige hyperbil, One-77.

Men det begynte allerede tilbake i 1951 med Vantage, et «monster» på hele 125 hk (mot 105 hk på den daværende modellen DB2).

Inntil 2005 var dette navnet reservert de mest potente modellene. Da ble Vantage en egen modell-linje, med biler som Virage, Vanquish og Vulcan på CV’en.

Og nå kommer altså Valkyrie, og Aston Martin drar ting enda lenger.

Valkyrie kommer morsomt nok fra vår egen mytelogi, altså den norrøne. Valkyrier var Odins egne dødsengler som han sendte ut på slagmarken for å plukke ut de som skulle dø og deretter fraktes tilbake til Åsgård. Der skulle de tapreste av disse kjempe side om side med gudene.

Og gudene skal vite at det Aston Martin og Red Bull Racing planlegger er noe helt spinnvilt med bilen Valkyrie.

Bilen får en V12 samt eldrift. Men ikke tradisjonell hybrid, som vi er vant til fra andre hyperbiler. Visstnok skal eldriften kun brukes til akselerasjon og som ekstra «boost» når V12’eren på 6,5 literen trenger hjelp.

Bilen skal veie 1.000 kilo, og hvor mange hestekrefter tror du den får? Ja, helt riktig, 1.000 hk. Altså vekt til hk-forhold på 1:1. V12’ern skal yte rundt 970 hk, mens batteridriften står for resten.

Red Bull har tatt i bruk teknologi fra formel 1 når det kommer til aerodynamikk, noe som innebærer at Aston Martin har fått betydelig friere rammer når det kommer til designet. For størstedelen av marktrykket kommer faktisk fra aerodynamikken under bilen, ikke over.

Ellers er det ikke så mye som er kjent runde den nye superbilen. Akselerasjon, toppfart og slike ting er ikke opplyst, men det er klart at Red Bull skal bygge opphenget og girkassen. Så forvent noe fra øverste hylle.

Valkyrie kommer i to utgaver, en gatelovlig og en racingmodell. Aston Martin sier at det skal bygges opp mot 150 gatelovlige eksemplarer, pluss 25 racingmodeller. De første skal stå ferdig i 2018. Prisen er sagt skal ligge på drøyt tre millioner… dollar.

Vi vet også at Mercedes kommer med en «adoptert» gatebil fra racingavdelingen. AMGs hypercar har fått navnet Project ONE, og i likhet med Aston Martin løfter Mercedes teknologi fra formel 1 i sin nye superbil. Mercedes opplyser at det blir en hybridvariant med over 1.000 hk.

Så var det dette med «raskere enn en formel 1-bil» da. Det kommer fra en av Aston Martins direktører, Marek Reichman. Han er sitert på at om du setter racingdelene på Valkyrie så kjører den fra formel 1-bilene. Enkelt og greit.

Deretter er det bare å plukke av delene og kjøre hjem. Det kan iallfall ikke formel 1-bilene…

Følg bil24.no på Facebook

Les også: Se, en «billig» Aston Martin

Les også: Aston Martin-sykkel blir ultra-eksklusiv

Les også: Aston Martin lager modell fra 1959

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Porche har lansert den kraftigste Panamera, Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. (Alle foto: Porsche)

Porsche’s nye stasjonsvogn har 686 hk

Panamera Sport Turismo blir utvidet med en plug-in hybrid, som blir den raskeste av dem …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *