Hjem / Elbiler / Hydrogen-lastebil fikk norsk navn
Nikola har gitt den tredje modellen et norsk navn. (Foto: Nikola)
Nikola har gitt den tredje modellen et norsk navn. (Foto: Nikola)

Hydrogen-lastebil fikk norsk navn

Amerikanske Nikola har vist fram en europeisk versjon av hydrogen-lastebilen, og de har blitt så glade i Norge at de har gitt den et norsk navn. Og Posten skal teste den ut.

Det har blitt litt av et kappløp om å komme med utslippsfrie lastebiler, og produsenter som Tesla, Daimler, MAN, Scania og Volvo har alle planer om el-lastebiler i relativ nær framtid.


Men nullutslipp betyr også hydrogenkjøretøy, og der befinner amerikanske Nikola seg.

De har hentet navnet sitt fra samme person som Tesla, nemlig serbiske Nikola Tesla, og har holdt på å bygge hydrogen-lastebiler siden 2014.

Til nå har planen innbefattet Nikola One og Nikola Two, begge lastebiler med 1.000 hestekrefter og en rekkevidde mellom 800 og 1.600 kilometer.

De to modellene er primært ment for det amerikanske markedet, men nå har de også lansert en som er ment for Europa, Asia og Australia. Så hva kommer etter 1 og 2? Jo, 3.

Men denne gang har de ikke kalt den Three, men faktisk brukt den norske benevnelsen. Den heter altså Nikola Tre. Jøss!

Her er den:

Det er imidlertid ikke alt.

Nikola sier også at Norge blir landet hvor de skal teste den ut, og det skal skje rundt 2020.

En av de som er klar til å teste hydrogen-lastebilene er Posten, som har bestilt seg tre Nikola Tre.

‒ Posten og Bring har ambisiøse miljø- og klimamål. Vi ønsker å teste ut og være et pilotselskap for nullutslippskjøretøy. At det nå vil komme en lastebil som er drevet på hydrogen, passer derfor veldig godt, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Den norske koblingen stopper ikke der.

For en av de aller viktigste partnerne til Nikola er NEL Hydrogen. Det norske selskapet signerte tidligere i år en gigantkontrakt med Nikola om å bygge 448 hydrogenanlegg rundt om i USA, og kontrakten er verd flerfoldige milliarder kroner. Totalt er planen til Nikola å sette opp rundt 700 stasjoner i Nord-Amerika innen 2028.

Her hjemme går det imidlertid tregt med hydrogenutbygningen, men Nikola sier at de vil starte den europeiske bygningen i 2022. De lover at det europeiske markedet vil være dekket innen 2030.

Med NEL som partner og Norge som pilotland betyr det mest sannsynlig at vi blir prioritert, noe som bør passe Posten godt.

‒ Vi er selvsagt interessert i å delta i den testingen, som et ledd i vår ambisjon om å utvikle innovative og miljøvennlige løsninger for bransjen, sier Eckhoff.

Nikola Tre er en imponerende sak.

Den får en rekkevidde mellom 500 og 1.000 hestekrefter avhengig av størrelsen kundene velger, og rekkevidden strekker seg fra 500 til 1.200 kilometer.

Nikola sier også at den er klar for full autonom kjøring, noe som betyr at den kan kjøre av seg selv.

Planen er at One og Two skal i produksjon i 2021, og deretter venter altså Tre.

En annen som satser på hydrogendrevne lastebiler er Hyundai, som nylig kom med elbilen Nexo. Sørkoreanerne skal allerede til neste år begynne leveringene, og de satser i første omgang i Sveits hvor selskapet H2 Energy skal sette opp hydrogenstasjoner.

Dette er Hyundais hydrogen-lastebil. (Foto: Hyundai)
Dette er Hyundais hydrogen-lastebil. (Foto: Hyundai)

Den andre produsenten som satser frisk på hydrogenbiler, Toyota med sin Mirai, har nylig begynt å teste hydrogenlastebiler på veiene i USA. De har utviklet slike lastebiler i en del år allerede, og i sommer hadde de ferdig den andre versjonen som nå testes ut.

Posten kan altså få flere alternativer som de kan teste ut etter hvert. For de satser frisk på grønne alternativer, og har i tillegg til de tre Nikola Tre bestilt seg en Nikola Two og en Tesla Semi.

Fra før har konsernet 1.200 elektriske kjøretøy, og har ambisjon om å benytte kun fornybare energikilder i biler og bygninger innen 2025.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *