Hjem / Nyheter / Hybrid senker prisen på E-klasse
Mercedes E-klasse blir billigere takket være to hybrider. (Alle foto: Mercedes)
Mercedes E-klasse blir billigere takket være to hybrider. (Alle foto: Mercedes)

Hybrid senker prisen på E-klasse

Foruten diesel har Mercedes E-klasse startet et godt stykke over 600.000 kroner. Men det er nye tider ‒ og nye priser.

Om vi sjekker prislisten til Mercedes rundt E-klasse, ser vi at innstegsmodellen E 200 starter på 624.900 kroner. Skal du ha denne med 4Matic (4-hjulstrekk) skyter prisen over 700.000 kroner.


Det er mulig å komme billigere unna, men da er det diesel som gjelder. Den billigste er E 200 d, og startprisen er 555.900 kroner. Da snakker vi altså om den aller billigste E-klasse som har vært mulig å kjøpe ny i Norge.

På prisoversikten er feltet bak modellen E 300 e Plug-in Hybrid tomt. Den prisen har altså ikke vært avklart.

Men nå er den det, og den ladbare hybriden blir den aller billigste i flokken. En sedanvariant med bensin (E 300 e) lander nemlig på 550.000 kroner, mens stasjonsvognvarianten koblet sammen med en dieselmotor (E 300 de) har fått en startpris på 580.000 kroner.

‒ Vi har tidligere hatt stor suksess med våre plug-in hybrider, og når vi nå introduserer et stasjonsvognalternativ for E-klasse i kombinasjon med diesel ligger alt til rette for videre suksess. På mange måter er dette den ultimate norgesmodellen, med god plass, lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Det er ikke bare prisen som er en positiv overraskelse for kommende kunder.

For rekkevidde har nemlig økt med ganske mange prosent sammenlignet med den utgående E 350 e. Mercedes har over doblet batterikapasiteten fra 6,4 kWh til 13,5 kWh, og produsenten understreker at dette ikke har gått utover plassen.

Den utgående modellen hadde en elektrisk rekkevidde på 33 kilometer, mens de nye hybridene befinner seg godt over 50-grensa. Bensinhybriden har en rekkevidde oppgitt til 57 kilometer, mens dieselhybriden skal klare å rulle 54 kilometer kun ved bruk av batterikapasiteten.

Også ladekapasiteten har økt, fra 3,6 kW til 7,4 kW, noe som betyr raskere lading. Ifølge Mercedes fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

I tillegg er det mer kraft å hente.

Mercedes-Benz Norge opplyser at den nye elmotoren er integrert drivlinjen og leverer 90 kW og 440 Nm fra start. Sammen med forbrenningsmotorene gir det både E 300 e og E 300 de en systemeffekt på over 300 hestekrefter og 700 Nm.

En større kraft kommer også til syne i akselerasjonen, og begge to kryper nå under 6 sekunder fra 0 til 100 km/t.

De nye modellene får også et nytt økonomi- og komfortprogram som tolker data fra blant annet radarsensorer, kamera og navigasjonssystem, og systemet vil dermed kunne ta høyde for ting som topografi, kjørerute og trafikksituasjon for å beregne nøyaktig når det er best å slippe gassen.

Føreren kan lese dette ut av ECO Assist som gir tips til økonomisk kjøring i et display og bruker et motstandspunkt på gasspedalen. Mercedes sier at det er mye å spare på forbruket ved å lære seg ECO Assist, og bruke seilefunksjonen, regenerering og lading som hybridene tilbyr.

E-Klasse EQ power sedan (ja, dette inkluderer altså stasjonsvogn) kommer til Norge i januar.

Her er teknisk data sammenliknet med den utgående modellen:

Mercedes-Benz E 300 e sedan E 300 de sedan (Stv.) E 350 e (utgående)
Motor R4 Bensin R4 Diesel R4 Bensin
Volum 1991 cc 1950 cc 1991 cc
Ytelse forbrenningsmotor 155 kW/211 hk 143 kW/194hk 155 kW/211 hk
Dreiemoment forbrenningsmotor 350 Nm 400 Nm 350 Nm
Ytelse elmotor 90 kW 90 kW 65 kW
Systemeffekt 235 kW/320 hk 225 kW/306 hk 210 kkW/286 hk
Systemmoment 700 Nm 700 Nm 550 Nm
0-100 km/t 5,7 sek 5,9 sek 6,2 sek
Toppfart 250 km/t 250 km/t 250 km/t
Elektrisk toppfart 130 km/t 130 km/t 130 km/t
Blandet forbruk 0,2 l/mil 0,16 l/mil 0,21 l/mil
Blandet CO2-utslipp 45 g/km 44-41 g/km 49 g/km
Elektrisk rekkevidde NEDC 2.0 57 km 54 (52) km 33 km
Batterikapasitet 13,5 kWt 13,5 kWt 6,4 kWt
Pris eks. lev. 550.000 kr 580.000 kr (605.000) N/A

 

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *