Hjem / Nyheter / Slik har parkeringen utviklet seg
Parkeringsassistenter er til god hjelp når det skal parkeres. (Begge foto: VW)
Parkeringsassistenter er til god hjelp når det skal parkeres. (Begge foto: VW)

Slik har parkeringen utviklet seg

Allerede tilbake i 1997 kom Volkswagen med teknologiske hjelpemidler til parkeringen. Men det var i 2006 den første virkelige assistenten ble en realitet.

Før 1997 besto parkeringsassisten av kona, eller gubben, som ble jagd ut av bilen for å holde øye med luka. Å bulke er som kjent ikke et alternativ når det parkeres.

Annonse

I dag finner du knapt en ny bil som ikke piper når du rygger. De aller mest moderne bilene er til og med utstyrt med parkeringsapper, og bilene tar hånd om lukeparkeringen helt på egen hånd.

Men veien dit har vært lang.

For Volkswagen var startskuddet i 1997, da Golf Mk 4 pep for første gang. Da hadde allerede elbilprodusenten Ligier testet ut et automatisk parkeringssystem noen år tidligere, og dette systemet er hva dagens parkeringsassistenter stort sett er basert på.

Men Volkswagen var faktisk på banen enda tidligere, og i 1992 kom de opp med et system utviklet i forbindelse med firehjulsstyring på en konseptmodell kalt Futura.

Mens elbilen var et nisjeprodukt og konseptmodellen Futura forble nettopp det, var Golf en bestselger. I 1997 kom den med fire ultrasoniske sensorer montert i støtfangeren bak. Sensorene holdt styr på avstanden til bilen bak, og pep når Golfen kom litt for nær.

Toyota ville være med på leken, og deres «framtidsbil», hybriden Prius, fikk et parkeringssystem i 2003. Den ble kalt «Intelligent Parking Assist». Lexus kom i 2006 med sitt eget system for LS-modellen, og da hadde Volkswagen året før doblet antall sensorer på sin Passat B5 ‒ fra fire til åtte. Nå var det piping også framme.

Volkswagen var også det første bilmerket som kom med parkeringsassistent med styring, noe som skjedde for 12 år siden.

De neste årene skjøt utviklingen fart, og Volkswagen kom blant annet med Optical Parking System (OPS) i 2010. En indikator i kupéen viste hvor lang avstanden var når føreren manøvrerte.

I 2012 kom et 360 graders OPS for første gang, og igjen var det Golf som var først ute. Nå kunne systemet vise alle hindringene rundt bilen.

Samme året kom også Volkswagen med Park Assist 2.0 med vinkelrett parkering, og nå var det 12 sensorer som holdt øye med omgivelsene.

I 2015 kom Volkswagen med versjon 3, og nå kan bilene trenge seg inn på enda trangere plasser.

Originalt trengte Volkswagen-bilene 1,40 meter med ekstra plass for å manøvrere seg inn, og dette krympet deretter ned til 90 centimeter. Nå trenger kun bilene sin egen lengde pluss 80 centimeter for å parkere ved bruk av assistenten.

Dagens Volkswagen-biler har en rekke hjelpemidler som hjelper til med parkering. På engelsk heter de blant annet Area View, Rear Traffic Alert, Blind Spot Monitor og Trailer Assist.

Volkswagen har også nye ting på gang, deriblant appen WePark som i utvalgte byer finner ledige parkeringsplasser for deg.

Så snart trenger vi verken å tenke på lukeparkering eller det å finne parkeringsplass.

Bilen fikser alt.

Slik har Volkswagen utviklet parkeringsassistenten:

  • 1997 – Første parkeringsavstandskontroll med fire ultralydssensorer i bakre støtfanger
  • 2005 – Parkeringsavstandskontroll foran og bak
  • 2006 – Verdens første parkeringsassistert styring (Park Assist)
  • 2008 – «Rear View»-monitor (Golf Mk6, bak logoen)
  • 2010 – Optisk parkeringssystem (OPS)
  • 2010 – Park Assist 2.0
  • 2010 – «Area View»-monitor
  • 2012 – 360-graders OPS
  • 2012 – Park Assist 2.0 med vinkelrett parkering
  • 2014 – «Area View» 2.0
  • 2015 – Parkassistent 3.0

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *