Hjem / Nyheter / Hver femte har valgt en meget farlig løsning
1 av 5 har kjørt på vinterdekk en hel sommer. ‒ Livsfarlig, advarer ekspert. (Foto: Bil24)
1 av 5 har kjørt på vinterdekk en hel sommer. ‒ Livsfarlig, advarer ekspert. (Foto: Bil24)

Hver femte har valgt en meget farlig løsning

Ifølge en fersk undersøkelse har hver femte nordmann kjørt på vinterdekk en hel sommer. ‒ Farligere enn sommerdekk på vinteren, påstår en ekspert.

Vi som befinner oss sør og i lavlandet har for lengst fått bare veier, og fristen for å bytte ut piggdekkene gikk også ut rett etter påske. Likevel så vi senest i går en bil på piggdekk midt i Oslo sentrum, og dette er altså bilister med pigger.

Annonse

Det finnes også et piggløst alternativ for vinterdekk, og mange går for det. Disse er faktisk lov til å bruke om sommeren, selv om de spesialtilpasset vinterforhold og ingen eksperter råder bilistene til å gjøre dette.

Men det er mange som går for den enkle og sløve løsningen og bytter ikke om hjulene, men kjører på vinterdekk også på sommeren.

En ny undersøkelse gjennomført av InnFact for Dekkmann avdekket at 20 prosent av oss faktisk hadde gjort nettopp dette. Dekkekspert og produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes, er mildt sagt skremt av «trenden».

‒ Vinterdekk på sommerføre kan rett og slett være livsfarlig. Bremselengden på vått føre i sommertemperaturer dobles sammenlignet med en bil på gode sommerdekk, sier han.

For å illustrere hvor farlig det faktisk er har Haukenes hentet et eksempel hvor to biler kjører i 80 km/t og bråbremser.

Når den bilen med sommerdekk har stoppet vil den med piggfrie vinterdekk fortsatt ha en fart på 50 km/t. Og en bråstopp i 50 km/t kan få fatale følger, det skjønner vi alle.

Økes farten vil bremselengden økes kvadratisk. I 80 km/t vil en bil med gode sommerdekk stoppe i løpet av 30 meter, og i 110 km/t vil denne øke til snaue 60 meter.

Med en bil utstyrt med vinterdekk kan bremselengden i 110 km/t være på hele 120 meter. Det er langt og livsfarlig!

Problemet med å bruke piggfrie vinterdekk på sommeren er at grepet kan kjennes relativt godt ved vanlig kjøring, og det er først i kritiske situasjoner man eventuelt oppdager forskjellen.

Da er det for sent, advarer Haukenes.

‒ De fleste vet at man ikke skal kjøre med sommerdekk på vinterføre. Dersom man hadde gjort det likevel ville man merket hvor glatt det var med én gang – og tilpasset farten og avstanden til forankjørende tilsvarende. Det er ingen som ville våget seg ut på motorveien med sommerdekk mens snøen laver ned, men det er mange som gjør det motsatte – uten å vite hvordan det påvirker dekkenes egenskaper. Derfor kan det i mange tilfeller være farligere enn med sommerdekk på vinterføre, sier han.

Hver femte bileier har altså gamblet med dette, men hvem av oss er egentlig flinkest til å kjøre trygt ‒ altså med sommerdekk på sommeren?

Jo, de i Nord-Norge. 8 prosent av de i nord svarer at de har kjørt med piggfrie vinterdekk på sommeren.

‒ Det er interessant å se at Nord-Norge skiller seg såpass ut. Akkurat hva det skyldes er vanskelig å si, men det kan nok tenkes at det har med utbredelsen av piggfrie vinterdekk generelt. I Nord-Norge er andelen som kjører med piggdekk vesentlig større enn i andre landsdeler, og da er man lovpålagt å bytte, sier Haukenes.

Han etterlyser klarere regler rundt dekkene. Forskriften av bruk av kjøretøy hvor det står at man skal sikre at bilen har tilstrekkelig veigrep er §1-4.2, og den sier:

«Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk»

Så loven dekker de som kjører med sommerdekk på vinteren. Men det kan altså være minst like farlig å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommerføre.

‒ I dag blir man bøtelagt basert på dette hvis man bruker sommerdekk på vinteren, og det burde man kanskje også blitt dersom man kjører med piggfrie vinterdekk midt på sommeren, sier eksperten.

Du slipper altså unna bot med piggfrie vinterdekk på sommeren. Men bilisten vi så i går ‒ han med piggdekk ‒ risikerer en skikkelig smekk.

Mens du får 750 kroner i bot for hvert sommerdekk du har på bilen på vinteren, er boten 1.000 kroner per piggdekk om sommeren. Føreren vi så risikerer altså en bot på 4.000 kroner.

Men den boten blir småtterier om det virkelig smeller, og noe blir skadd.

Så bytt om til sommerdekk ‒ det er den eneste riktige tingen å gjøre.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *