Hjem / Nyheter / Hver 12. som dør i trafikken er syklist
Bilistene og syklistene må bli flinkere til å dele veien. (Foto: Ford)
Bilistene og syklistene må bli flinkere til å dele veien. (Foto: Ford)

Hver 12. som dør i trafikken er syklist

I Norge omkom ni syklister i trafikken i 2017, og det er 13 ganger farligere å være syklist sammenlignet med bilist. Nå vil Ford bedre klimaet mellom de to gruppene.

Allerede så langt i år har flere syklister omkommet, blant annet en kvinne som ble påkjørt av en traktor som ryddet snø midt i Oslo.

Annonse

Trygg Trafikk hevder at risikoen for å omkomme eller bli hardt skadet i trafikken er 8 ganger høyere for fotgjengere og 13 ganger høyere for syklister sammenlignet med bilførere.

Og Norge er ikke unntaket, det er faktisk like ille i Europa også. 1 av 12 trafikkulykker med dødelig utgang i Europa i 2017 rammet en syklist, viser statistikk fra EU-kommisjonen. Totalt mistet over 2.000 syklister livet på veiene i EU i fjor.

Flere av disse kunne vært unngått om trafikantene hadde tatt bedre hensyn til hverandre.

‒ Jeg både sykler og kjører bil, og ser all frustrasjon og de potensielt farlige sitasjonene både syklister og bilister opplever på veiene våre i dag. For å gjøre byene tryggere å ferdes i er det avgjørende at de ulike måtene å ferdes på kan eksistere sammen, sier toppsjefen i Ford Europa, Midt-Østen og Afrika, Steven Armstrong.

Stikkordet er bevisstgjøring ‒ både hos bilistene og syklistene.

Ford kaller sitt prosjekt for «Share The Road», og skal bidra til at syklister og bilister deler veien mellom seg på en bedre måte enn i dag. Bilprodusenten understreker også at det er i alles interesse at flere kan sykle tryggere på veiene våre.

‒ En rekke europeiske byer promoterer nå aktivt mer bruk av sykkel. Vi håper at kampanjen «Share The Road» bidrar til at flere nordmenn bruker sykkelen mer fordi det er bra for helsen, reduserer luftforurensingen og gjør at køene blir kortere, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

For at både syklistene og bilistene skal forstå hvordan de opplever den andre parten har Ford laget en VR-opplevelse (virtuell virkelighet) som de har kalt «WheelSwap». Her kan bilistene oppleve hvordan det er å være syklist, og syklende kan oppleve det fra bilistenes synsvinkel.

Bilisten vil oppleve hvor skremmende det oppleves fra sykkelsetet når bilistene legger seg inn for tett foran sykkelen, eller åpner bildøren uten å sjekke om det er syklister på vei.

Syklisten får se hvordan det er å være bilist når syklister kjører på rødt lys, kjører ned enveiskjørte gater eller foretar uventede retningsforandringer.

Videoene er i 360 grader, og du kan altså dra bildet og se deg helt rundt om du vil.

Slik opplever bilisten det:

Slik opplever syklisten det:

En av støttespillerne til «Share the Road» er sykkellaget Team Sky, som blant ander Tour de France-mesteren Chris Froome sykler for. Sjef for laget er David Brailsford.

‒ Svært mange sykler i Europa, og det økte presset på veiene gjør at sikkerheten må settes høyt på dagsorden. Hvis både syklister og bilister tok seg litt tid til å forstå hverandres behov ville vi raskt ha sett endringer i både holdninger og adferd, påpeker sir David.

‒ Dette kan forbedre trafikksikkerheten for alle. Fords initiativ setter aktørene i førersetet slik at dette viktige temaet kan spille en viktig rolle for å få endringer til å skje, legger han til.

Ford er selvsagt ikke de eneste som tar syklistene på alvor, og faktisk har Euro NCAP som tester alle nye biler i Europa innført en helt ny testkategori i år. AEB er et antikollisjonsutstyr som står for Auto Emergency Braking, og er et nødbremsesystem mange av de nye bilene nå har.

Uten slikt utstyr ryker også fem stjerner i kollisjonstestene til Euro NCAP, som på den måten presser produsentene til å inkludere AEB i sine biler. I 2017 hadde 61 prosent av bilene Euro NCAP testet slikt utstyr.

Men fortsatt gjelder det gamle regelen om å ta hensyn til andre trafikanter, uansett hvem det måtte være.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *