Hjem / Nyheter / Hva betyr nivåene på selvkjørende biler?
Hva betyr nivåene for de selvkjørende bilene. (GM/Contenital)
Hva betyr nivåene for de selvkjørende bilene. (GM/Contenital)

Hva betyr nivåene på selvkjørende biler?

Moteordet i bilindustrien er autonom. Dette betyr at biler kan kjøre av seg selv, i større eller mindre grad. Dette bestemmes av nivået.

Slår vi opp ordet autonom i det store norske leksikon er forklaringen «selvstyrende». Benevnelsen er myntet på områder som ikke er selvstendige, men har et selvstyre. Leksikonet peker på Færøyene, som ligger under Danmarks kontroll, som et selvstyrende land. Det er med andre ord et autonomt område.

Annonse

I bilverden er begrepet autonom utvidet til selvkjørende. Bilene kan riktignok styre seg selv, men de kan også gasse og bremse. Litt mer enn selvstyrende blir altså selvkjørende.

Dette har også fått et engelsk uttrykk som er greit å lære seg: AV som betyr Autonomous Vehicle.

Så da har vi kontroll på hva autonome biler betyr.

Men så var det disse nivåene da. De går fra 0 til 5, og er satt av en organisasjon som heter SAE International.

0 betyr ingen automatikk i det hele tatt, mens 5 betyr helt automatisk uten ratt og pedaler.

La oss ta det nivå for nivå.

Nivå 0: Ingen automatikk

Du tenker umiddelbart 2CV eller boble. Ja, den gamle kjerra bestefaren din rullet rundt i, den helt strippet for hjelpemidler.

Men du blir muligens overrasket, for de fleste bilene på de norske veiene (vi har en snittalder på rundt 10 år) hører hjemme i bunnivået. Trist, men sant.

Og nei, du kan ikke skryte på deg automatgir for å komme deg ut av nivå 0. Så lenge fart, styring og bremsing må gjøres fullstendig manuelt av føreren blir det en nuller.

Nivå 1: Førerassistenter

Nå begynner det å hjelpe litt, men vi er fortsatt ikke der hvor de fleste av dagens mer avanserte biler befinner seg. Her kan vi putte inn ting som intelligent cruise controll som kan avpasse farten, og for eksempel bremseassistent som hindrer deg til å kjøre inn i bilen foran.

Men her snakker ikke systemene sammen, og biler på dette nivået har altså enten fartskontroll eller styring ‒ ikke begge i samspill.

Nå begynner vi å nærmere oss 2010-tallet med tanke på når de første kom, og mange biler har i da hjelpeassistenter som sørger for at bilen er bittelitt selvkjørende.

Men det gir ingen skryterettigheter.

Nivå 2: Delvis automatikk

Nå begynner vi å snakke butikk, og teknologien i disse finner vi vanligvis i de mest moderne av dagens biler. De fleste av nåværende avanserte førersystemer faller inn under nivå 2 på skalaen.

For å havne på dette nivået må bilene være utstyrt med minst et system som kan håndtere både styring og fart, som for eksempel adaptiv cruise controll sammen med filassistent. Fartsholderen vil automatisk slakke av om den tar igjen et kjøretøy, og vil akselerere opp til den gitte hastigheten når det er klar bane. Filassistenten holder bilen automatisk i filen, og vil altså styre automatisk for å klare dette.

Dette kom for fullt for noen år siden, og vi finner systemer som dette i de nyere bilene blant annet fra Tesla, Nissan, Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW og Volvo.

Nivå 3: Betinget automatikk

Fortsatt er vi på et nivå der man trenger førere i bilen, og nivå 3-biler er rett rundt svingen. Mens man minst trenger å ha en finger på rattet i nivå 2-bilene, kan du bare glemme det i gitte perioder på nivå 3. Her kan du faktisk drive med noe helt annet, så lenge du er noenlunde klar til å overta rattet.

Audi er en av de som snart kommer med nivå 3 med sitt oppgraderte flaggskip, Audi A8. Denne skal kunne gjøre alt kjøring opp til 60 km/t, og kjøre i kø og rushtrafikk. De bak rattet har ti sekunder på seg når bilen ber føreren ta over.

Flere har vært kritisk til dette nivået, ettersom de mener det kan skape farlige situasjoner ettersom føreren kan bli så ukonsentrert at de ikke rekker å ta over kontrollen tidsnok. Volvo og Ford er blant de som har sagt at de hopper over dette nivået.

Nivå 4: Høy automatikk

Ford og Volvo går dermed fra 2 til 4, og nå snakker vi om fullstendig selvkjørende biler. Du kan med andre ord se favorittserien din, holde et jobbmøte, lese en bok eller sjekke sosial media mer inngående mens du sitter bak «rattet». Bilen tar seg av alt, fra start til mål.

Men litt oppmerksom må førerne være. Om bilen sier fra om at føreren må ta over mange nok ganger uten respons, vil den stoppe ved den første sikre parkeringsplassen tilgjengelig. Dette kan skje om forholdene er for dårlig eller bilen er i ukjent terreng (klarer ikke å navigere via kartet).

Nivå 4 er ventet i 2021, men med det tempoet utvikling har akkurat nå kan det skje tidligere. GM har for eksempel ytret ønske om å teste en bil på veiene allerede neste år som faktisk ikke har ratt eller pedaler.

Vi her oppe i nord kan oppleve at bilen ikke er selvkjørende på nivå 4 under for eksempel i snøstormer på snødekte veier, noe som kan skape trøbbel for teknologien.

Nivå 5: Full automatikk

Dette har vi sett i mange framtidsfilmer. Biler som kjører helt av seg selv. Nå trenger bilene verken ratt eller pedaler, og du sitter rett og slett på.

Her snakker vi for eksempel om kjerreveien opp til hytta ‒ i full snøstorm. Nivå 5-bilene takler det og alt annet, og kan for eksempel kjøre barna til treningen helt av seg selv.

Bilprodusentene vil nok når vi er der designe bilene på en helt annen måte, noe vi kan se et eksempel på fra Audis konseptmodell Aicon:

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Posten og Buddy Mobility skal utvikle en selvkjørende pakkerobot. (Foto: Posten)

Buddy utvikler selvkjørende kjøretøy for Posten

Buddy Mobility skal utvikle teknologi for det som må være et av verdens mest saktegående …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *