Hjem / Nyheter / Hva betyr egentlig en plattform?
Toyota RAV4 er som mange nye biler fra den japanske produsenten basert på plattformen TNGA. (Foto: Toyota)
Toyota RAV4 er som mange nye biler fra den japanske produsenten basert på plattformen TNGA. (Foto: Toyota)

Hva betyr egentlig en plattform?

Et av moteordene i bilindustrien er plattform, noe som ofte nevnes når det lanseres en ny bilmodell.  Men hva betyr det egentlig?

Elbiler i seg selv åpner for nye designmuligheter, ettersom de ikke trenger et stort motorrom eller girkasse. Det er altså mulig å utnytte dette med mer innvendig plass.


Dette har også bilprodusentene tenkt rundt biler med fossilt drivstoff, og det mest åpenbare grepet som er tatt er å kutte det såkalte overhenget. Dette betyr enkelt og greit den andelen av bilen som befinner seg foran forhjulene og bak bakhjulene ‒ altså det som henger fritt i luften.

Det gjelder altså å få de to akslingene lengst mulig fra hverandre, for dette resulterer igjen i bedre innvendig plass. Og det vil jo alle ha.

Og det er her den såkalte plattformen kommer inn.

Alle de store har sine plattformer, som modeller og endog forskjellige merker deler med hverandre. Et eksempel er for eksempel der sportsbilen Ford Mustang, som faktisk skal dele plattform med den svære SUV-modellen Ford Explorer. To helt forskjellige biler, men samme plattform.

Det finnes et utall slike eksempler, også på tvers av konkurrenter. BMW og Toyota kommer blant annet med to nye sportsbiler som er bygd opp på samme plattform, og BMW Z4 og Toyota Supra er faktisk søskenbarn.

Volkswagen-gruppen som består av en rekke merker har gjort dette i mange år, noe som gir ganske oppsiktsvekkende utslag. For eksempel er Volkswagen Touareg, Audi Q7 og Porsche Cayenne ganske nære søstre som er «oppvokst» på denne samme plattformen, og enkelte biler fra Volkswagen-gruppen har på toppen av dette fått et tilnærmet identisk design.

Sjekk ut dette bildet vi har satt sammen av Seat Ateca og Skoda Karoq, bygd på samme plattform.

Plattform og plattformdeling er altså blitt viktig for produsentene, og derfor opplyser også bilprodusentene ofte hvilken plattform en ny modell er laget på. Som Toyota, som har på gang en ny RAV4 og en ny plattform kalt Toyota New Global Architecture (TNGA).

«Dette er en modell som tar SUV inn i en ny æra, med nivåer av ytelse, evner og sikkerhet som gjøres mulige av TNGA-plattformen», heter det fra dem.

Så hva betyr da dette?

Toyota forklarer selv hva den nye TNGA-plattformen er.

«Grunnlaget for RAV4s dynamiske kvaliteter finner man i den helt nye TNGA-plattformen. Denne bidrar med noen nøkkelelementer, som lavt tyngdepunkt, lav vekt og et sterkt, stivt og velbalansert karosseri som gir eksepsjonelle kjøreegenskaper, stabilitet og kjøreglede.»

Dette er altså grunnelementer for en bil, og hver plattform åpner for ulike størrelser og forskjellige typer motorer og drivverk innenfor en viss ramme.

Så en plattform er altså et predefinert rammeverk, som for eksempel hvor stor bilen kan være både innvendig og utvendig samt om det mulig med firehjulstrekk, hvilket utstyr som er mulig, hvor dashbordet skal monteres og slike ting. Men deretter er det mulig å lage svært forskjellige biler, slik Mustang og Explorer er.

Slik ser den nye RAV4 ut:

Den nye TGNA-plattformen til Toyota gir for eksempel RAV4 et lavere tyngdepunkt og med et karosseri som er 57 prosent stivere, samt at plattformen har en rekke standardiserte deler som forenkler utviklingsprosessen ytterligere.

Toyotas ingeniører og designere har altså kunnet gjøre RAV4 unik, selv om den deler plattform med flere andre modeller.

Vi snakket om overheng. Nye RAV har for eksempel fått redusert dette med 35 mm (-5 mm foran og -30 mm bak), og den nye modellen er totalt sett 5 mm kortere (4.600 mm) enn den forrige. Men på samme tid har akselavstanden økt med 30 mm, så dermed har Toyota klart å utnytte plassen på en bedre måte. Selv om bilen er kortere (og riktignok 10 mm bredere) med mindre overheng bak er faktisk bagasjerommet hele 60 mm lenger enn det gamle, og et flatt gulv gjør også sitt til at det nå rommer 79 flere liter enn den nåværende modellen.

«TNGA er avgjørende for hvordan ulike komponenter plasseres, og forenkler bildesign på en del nøkkelområder. Den største innvirkningen har det på plasseringen av en del komponenter som man normalt ikke ser», er forklaringen fra Toyota.

At det er ganske så forskjellige biler som deler plattform er Toyota også et eksempel på. Det er nemlig ikke bare den nye RAV4 som er basert på TNGA, men også de kommende modellene Corolla og Camry.

Her er de side om side. De ser ganske så ulike ut, men nå vet vi bedre!

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *