Historiens første superbil

Lamborghini Miura innførte begrepet «superbil» da den tok verden med storm i 1966.


I løpet av 2022 vinker Lamborghini farvel til det aller største symbolet til superbiler, nemlig de svære V12-motorene. Disse har vært symbolet på slike biler i 66 år, og den aller siste Lamboen som blir utstyrt med en slik er Aventador Ultimae.

Det hele startet i 1966. Eller det startet egentlig i 1963, for da grunnla Ferruccio Lamborghini oksemerket, som fikk gode bein å stå på gjennom modellen 350 GT som ble produsert trutt og jevnt.

Ferruccio var selvsagt fornøyd med at merket var etablert og at kritikerne hadde stilnet, men han drømte om noe langt mer. Nemlig en bil som tok pusten fra alle og enhver. En bil som til og med kunne sette erkerivalen Ferrari i skyggen.

En bil som kunne minne om miura-oksen, en spansk tyrefekterokse.

De unge ingeniørene Giampaolo Dallara og Paolo Stanzani fikk ansvaret for den tekniske siden når denne bilen skulle utvikles, mens legendariske til Carrozzeria Bertone skulle stå for designet. Men hjertet er som kjent det viktigste i en superbil.

Ingeniøren Paolo Stanzani (1936-2017) var en av de første som ble ansatt av Ferruccio Lamborghini. Han ble utnevnt rett etter at han ble uteksaminert fra universitetet i Modena, og ble en av de viktigste bakmennene i historien om V12-motoren og Miura.

Stanzani var den som tok V12-motoren designet av ingeniøren Giotto Bizzarrini og gjorde den egnet for serieproduksjon og bruk på veien. I tillegg var Stanzani en del av en liten gruppe av unge talenter som utviklet og skapte Miura og dens banebrytende tekniske funksjoner.

At Stanzani hadde en stor betydning for Lamborghini viser alle rollene han etter hvert var innom, alt fra teknisk direktør til produksjonssjef og daglig leder. I tillegg til Miura, ga han også avgjørende bidrag til produksjonen av Countach, Espada og Urraco, hvor sistnevnte var hans personlige favoritt.

V12-motoren han kom opp med var en 4-liters 60-graders med 4 Weber 40 IDL 3L forgassere som genererte maksimal effekt på 350 hk, 370 hk og 385 hk i henholdsvis P400, P400S og P400SV-modellen.

Det var nok til å gjøre den til den raskeste produksjonsbilen i verden på den tiden.

Og med et design fra Carrozzeria Bertone var ambisjonene knyttet til Miura altfor beskjedne. De håpet på å selge 50 biler i løpet av tre år.

Tidenes første superbil nådde totalt 763 eksemplarer på syv år ‒ mellom 1966 og 1973.

Ferruccio Lamborghini var også fornøyd med sluttresultatet, og skal ha uttalt: «Jeg liker denne: Den kommer til å oss legendarisk status».

Det fikk han helt rett i.

Miura ble rett og slett et fenomen ‒ en ekte filmstjerne. Den dukket faktisk opp i intet mindre enn 43 filmer, og ofte i en av hovedrollene. En av de mest kjente er utvilsomt «The Italian Job» i 1969.

Hele åpningssekvensen varer i mer enn fire minutter, og handler om en mann som kjører en P400 Miura i et fjellpass mens Matt Monro synger «On Days Like These».

Den akselererende V12-motoren kan høres i bakgrunnen av åpningsscenen, som i seg selv har fått kultstatus.

I åpningsscenen vrakes faktisk Miuraen, noe selvsagt ikke Lamborghini var veldig hyppe på. Men det løste seg da Paramount fant en krasjet oransjefarget Miura, og dermed leverte Lamborghini en lignende bil som de kunne bruke til kjørescenen.

Miura spilte også hovedrollen på et utall forsider, og allerede i november 1966 dukket den første internasjonale artikkelen opp i ukebladet Autocar med Paul Frère, en belgisk racerfører, som journalist.

Den utvilsomt mest berømte artikkelen var i månedsmagasinet Car, som i to deler beskrev ferden fra Sant’Agata Bolognese til London i en P400 Miura. Turen målte akkurat 1.000 miles, og må ha vært en fornøyelse for journalisten.

Ikke bare var den en filmstjerne, men den ble også en yndet bil for stjernene. Lamborghini har funnet fram noen av disse.

Stjerner som Little Tony og Rod Stewart har begge eid mer enn én, Eddie Van Halen beholdt sin i mer enn 30 år, og Jay Kay fra Jamiroquai har fortsatt sin i dag.

Andre eksempler på bemerkelsesverdige Miura-eiere er skuespilleren Peter Sellers, modellen Twiggy, sangerne Johnny Hallyday (som skapte overskrifter da han krasjet P400-en sin inn i et tre) og Elton John, operasangerinnen Grace Bumbry, jazzmusikeren Miles Davis, racerføreren Jean-Pierre Beltoise, og til slutt sjahen av Iran, som eide en rekke Miuraer, inkludert en av bare fire SVJ-er som noen gang ble laget.

Med en bakplassert V12-motor på tvers og to seter satte Lamborghini Miura superbiler på kartet i 1966, men ingenting varer som kjent evig.

Så 66 år senere er det slutt for denne kombinasjonen, men erstatningen er nok ikke så ille. Arvtakeren blir en hybridproduksjonsmodell som kommer til neste år, og denne vil også markere starten på hybridiseringsprosessen hos Lamborghini.

Før den tid kan vi ta en titt på superstjernen som banet vei for superbilene, Lamborghini Miura:

Les også:

Bildeserie