Hjem / Nyheter / Historiens første superbil
XJ220 er fortsatt den modellen hos Jaguar som har høyest toppfart.
XJ220 er fortsatt den modellen hos Jaguar som har høyest toppfart.

Historiens første superbil

Den var noe for seg selv, Jaguar XJ220. 25-åringen er – utrolig nok – fortsatt den raskeste modellen signert Jaguar.

Vi må helt tilbake til 1988, året da Stortinget vedtok den første røykeloven og Norge ble uten gull i et vinter-OL, for å finne starten på eventyret som heter XJ220. Da viste nemlig Jaguar fram konseptmodellen av XJ220 under et motorshow i Birmingham.

Annonse

Og tilbakemeldingene fra entusiastiske kunder var ikke til å ta feil av. Jaguar bestemte seg dermed for å produsere modellen, og opprettet JaguarSport-avdelingen og deretter en XJ220-fabrikk i Oxfordshire.

Salget startet først i 1992, derav 25-årsjubileummet.

Kundene fikk intet mindre enn Jaguars raskeste modell noensinne, en merkelapp den faktisk fortsatt har. Men ikke bare det, kundene fikk verdens raskeste produksjonsbil. Og uten at de visste det, verdens første skikkelige superbil.

Toppfarten ble offisielt klokket til utrolige 341 km/t, noe de fleste sliter med selv i dag. Guinness rekordbok godtok til og med 349 km/t, som de satte ved å ta av katalysatoren og fjerne turtallsperra.

Den rekorden røk da McLaren kom med sin superbil F1 som bikket 356 km/t (uten turtallsperre 386 km/t).

En protype av denne eksepsjonelle XJ220 gjorde unna runden på Nürburgring på 7:46.36, som var den raskeste runden den gang (se videoen nederst). Faktisk holder det fortsatt til en 75. plass, noe som rett og slett er uhørt når vi vet hvordan utviklingen har vært.

Så hvordan ble dette monsteret til?

Jo, en gruppe Jaguar-ansatte ville lage en moderne utgave av Le Mans-modellene til Jaguar fra 1950- og 60-tallet, og mekket på fritiden. De valgte en V12 ettersom disse ble brukt i racingmodellene, og brukte utviklingsteknologi som den gang tilhørte racingdivisjonen.

Konsepten var en toseters med firehjulsdrift og midtstilt motor. Så ble den altså viste fram på en bilutstillingen, og plutselig fikk de en rekke forhåndsbestillinger.

Da var ikke veien lang til en faktisk produksjonsbil. Eller, noe kronglede var den.

V12’ern ble byttet ut med en twin turbo V6, noe mange av de som allerede hadde reservert ikke likte. Så brukte Jaguar så lang tid at stadig flere falt av, og dermed endte de med å produsere 271 eksemplarer i løpet av to år. Flere av disse ble faktisk stående usolgt, så noen salgssuksess ble den aldri.

Noe av skylden kan den stive prisen ta. Bilen kostet solide 470.000 pund den gang, og var den dyreste bilen på markedet.

Den 3,5 liter store motoren spyttet ut hele 542 hestekrefter, og dro sprintdistansen på solide 3,6 sekunder.

Jaguar bygde med andre ord en skikkelig superbil, litt tilfeldig og uten helt å mene det. Og XJ220 er fortsatt en usedvanlig sprek 25-åring, det er det ingen tvil om.

Her er videoen fra rekordrunden:

Les også

Tine har flere biler som går på biogass framstilt av blant annet kømøkk, og vurderer nå å opprette et eget selskap. (Foto: Tine)

Vurderer å lage kumøkk-kraft

I oktober kom de første bilene til Tine på veiene som drives av biogass framstilt …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *