Hjem / Elbiler / Hevder bremsene gir 30 prosent mer rekkevidde
Audi e-tron får mye av rekkevidden fra bremseenergien som høstes. (Alle foto: Audi)
Audi e-tron får mye av rekkevidden fra bremseenergien som høstes. (Alle foto: Audi)

Hevder bremsene gir 30 prosent mer rekkevidde

I teorien slipper du ikke å lade opp Audis elbil e-tron om du kun kjører i nedoverbakke. Du trenger ikke en gang å bremse.

Å regenerere bremseenergi er ikke noe nytt dagens elbilprodusenter har kommet opp med. I den forrige storhetstiden for elbiler, tidlig på 1900-tallet, forsket de mye på hvordan denne energien kunne høstes tilbake til batteriene. Så allerede for over 100 år siden dukket det opp systemer med generatorer som fanget opp denne energien, og ga bilene mer strøm på batteriet.

Togene bremser som kjent også, og da spesielt på strekningen mellom Kiruna og Narvik. Fra riksgrensen og ned til Narvik er det stupbratte fjell, og vognene er ofte lastet med tonnevis av malm. Det betyr en voldsom bremsing. Energien togene høster ned til Narvik er mange ganger den energien som forbrukes, og dermed lades de faktisk opp.

Et annet eksempel er hybridene, og for eksempel blir batteriene hos en Toyota Prius ladet opp ved å regenerere bremseenergien.

Audi bruker selvsagt også en slik teknikk, og mye av grunnen til at rekkevidden til den kommende elbilen e-tron har en oppgitt rekkevidde på over 400 kilometer er nettopp dette.

For å virkelig vise hvor bra systemet er fant Audi seg et ganske høyt fjell for å demonstrere det hele.

Nærmere bestemt Rocky Mountains i Colorado, og den berømte Pikes Peak hvor verdens mest berømte bakkeløp arrangeres. Den er intet mindre enn 4.302 meter over havet.

Audi satte ned 31 kilometer og 1.900 høydemeter, og lot bilen stå for bremsingen. Dermed høstet e-tron like mye energi som den brukte, og batterinivået var det samme som ved starten. Nå kan man hevde at biler heller ikke trenger å bruke bensin ned et slikt fjell, ettersom det bare er å rulle nedover, men tyskerne fikk iallfall fram poenget sitt.

Elbilene liker som kjent å bremse selv slik at de kan høste energien. Dette er kjent som «1-pedal», hvor gasspedalen fungerer som en bremsepedal når den slippes opp. Gi gass og bilen akselererer, slipp gassen og bilen bremser. Enkelt og greit.

Jo mer effektivt systemet er, jo mer strøm havner tilbake i batteriet.

Audi sier at deres system er det mest effektive som finnes i serieproduserte biler, og rent teknisk regenerer e-tron energi med opptil 300 Nm dreiemoment og en elektrisk kraft på 220 kW. Dette er 70 prosent av systemet totale produksjon på 300 kW, og altså best av alle.

Totalt bidrar systemet med opp til 30 prosent av e-trons rekkevidde, og involverer begge de to motorene (e-tron er firehjulsdrevet) og et elektrohydraulisk bremsesystem.

Audi har installert tre bremsemoduser ‒ et manuelt ved bruk av hendlene på rattet, et automatisk som bruker navigasjonen, samt regenerering via bremsene ved automatisk overgang mellom elektrisk og hydraulisk retardasjon.

Bremsesystemet bestemmer selv om bilen skal bremse ved hjelp av de elektriske motorene, hjulbremsene eller en kombinasjon av de to.

Sjåføren kan selv velge hvilket nivå bilen skal ligge på. Det er mulig å skru det helt av slik at bilen ruller normalt når gasspedalen slippes, og på høyeste nivå får bilen den nevnte «1-pedalen» hvor bilen bremser når gassen slippes.

Energien regenereres opp til 0,3 g, noe som ifølge Audi involverer hele 90 prosent av nedbremsingen av en bil. Det betyr altså at ved normal nedbremsing havner energi tilbake i batteriene.

Hjulbremsene er altså kun i aksjon om det bremses hardere enn det som tilsvarer 0,3 g, og Audi hevder at de er først i verden med et slikt konsept.

Det var altså alt dette de skulle demonstrere ved å ta bilen til Pikes Peak.

Men Audi har sluppet mer info om den kommende elbilen, så la oss ta det etter dette klippet av e-tron på Pikes Peak.

Så hva med kraft og ytelse?

Ja, den er sterk. Den har for eksempel 402 hestekrefter og et dreiemoment på hele 664 Nm. Vel, iallfall i noen sekunder. For denne kraften er kun tilgjengelig via en boost-funksjon som varer i åtte sekunder, og etter dette går effekten ned.

I vanlige kjøremodus har den 355 hestekrefter og et dreiemoment på 561 Nm, og denne toppeffekten kan e-tron levere i 60 sekunder. Dette betyr ifølge Audi at det er mulig å akselerer en e-tron fra 0 til toppfarten på 200 km/t flere ganger uten at det går utover kraften.

Ved boost gjør e-tron unna 0-100 km/t på under 6 sekunder, så selv om den ikke er blant de aller raskest elbilene går det altså greit unna også med en e-tron.

Audi e-tron skulle egentlig avdukes om et par uker, men dette er nå utsatt til 17. september.

Her er flere bilder fra Pikes Peak:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

2 kommentarer

  1. No las eg berre overskrifta, men du treng no ikkje å fylle drivstoff på ein fossilbil heller, om du berre køyre i nedoverbakkar…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *