Hjem / Nyheter / Her er Volkswagens baby-SUV
Volkswagen kommer med sin mest kompakte SUV-modell, T-Cross. (Alle foto: VW)
Volkswagen kommer med sin mest kompakte SUV-modell, T-Cross. (Alle foto: VW)

Her er Volkswagens baby-SUV

Volkswagen kjører på med nye modeller, og nå har de kommet med en som blir SUV-modellens svar på Polo ‒ T-Cross.

Polo, den mest populære av de små bilene til Volkswagen, er drøyt fire meter lang. T-Cross, som nå er avduket, er seks centimeter lenger med sine 4,11 meter. Så vi snakker virkelig om en baby-SUV her, til og mer kompakt enn for eksempel Hyundai Kona. Selv BMW X2, den minste SUV-modellen i størrelse fra BMW framstår som en koloss med sine 4,36 meter.


Dette er altså lillesøsteren til T-Roc (4,23 meter) og skal inn det mest kompakte SUV-markedet. Og med en akselavstand på hele 2,56 meter bør den bli en god utfordrer, for tross størrelsen har Volkswagen klart å rydde fram mye innvendig plass takket være den nye MQB-plattformen til Volkswagen-gruppen.

Baksetet kan justeres inntil 14 centimeter i lengderetningen for bedre plass enten for beina eller bagasjen. Bagasjerommet er oppgitt til fra 385 liter til 455 liter (altså avhengig av bakseteplasseringen), og med baksetene slått ned økes dette til 1.281 liter.

Så det bør være grei plass til fem personer, og det er også mulig å få med seg en koffert eller to.

MQB åpner for en rekke førerassistenter, og Volkswagen har ikke spart på så veldig mye til tross for at T-Cross er familiens minstemann. Blant standardutstyret er både Front Assist, med City nødbrems med fotgjengergjenkjenning, kollisjonsbeskyttelsessystemet Pre-crash, tretthetsvarsling, ACC adaptiv cruisekontroll og Lane Assist. En solid mengde utstyr der altså.

Du kan også betale ekstra for ting som blindsonevarsler og utmanøvreringsassistenten Rear Assist, og da står den ikke tilbake for de langt dyrere storesøstrene.

På innsiden er den utstyrt med en 8-tommers skjerm som standard, og Volkswagen har puttet inn to USB-porter foran og to bak slik at ingen skal gå tom for strøm i en T-Cross.

Under panseret har ikke Volkswagen helt gitt opp dieselen ennå, og tilbyr T-Cross med en 1,6-liters TDI på 95 hestekrefter. Men det er også den eneste alternativet for diesel.

Bensin får tre alternativer. To 1,0-liters TSI med 3-sylindrer som generer enten 95 hestekrefter eller 115 hestekrefter, mens toppmodellen er en 1,5-liters TSI på hele 150 hestekrefter.

I Norge kommer den i første omgang med 115-hesteren koblet sammen med en DSG-kasse.

På utsiden ser den helt klart ut som en moderne SUV fra Volkswagen, og har blant annet en stor grill med integrerte frontlykter plassert utenfor det brede radiatorgitteret. Den har også fått tåkelys som er omgitt av kromlister. Ellers er den moderne i formen slik vi har lært de nye VW-modellene å kjenne.

Volkswagen Norge opplyser at den kommer med to utstyrsvarianter, Life og Style. Prisene er ikke endelig fastlagt, men startprisen blir sannsynligvis rundt 280.000 kroner mens lansering blir i 2. kvartal 2019.

Volkswagen kjører altså på med mange nye SUV-modeller, og dette blir den 12. modell siden 2016.

Det startet med 2. generasjon Tiguan i 2016, og den ble fulgt opp av nye Tiguan Allspace og T-Roc i 2017. Da kom også Atlas (kun USA) og Teramont (kun Kina).

I år har de skrudd opp tempoet ytterligere.

I USA har de vist fram Atlas Cross Sport og Atlas Tanoak, men det er presentert tre modeller i Kina, Touareg, Tharu og Tayron.

Den foreløpige siste modellen Volkswagen har vist fram er Tiguan Offroad tidligere denne uka, og legger vi til T-Cross blir det altså et helt dusin nye SUV-biler.

Og da har vi ikke glemt at det skjer noe historisk i 2020. Da kommer nemlig Volkswagen med sin aller første helelektriske SUV, I.D. Crozz.

Men den aller ferskeste er altså T-Cross, og slik lanserer Volkswagen den modellen:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *