Her er den ‒ Volkswagen ID.7 GTX. (Fotos: Volkswagen)

Her er Volkswagen ID.7 stasjonsvogn GTX

Endelig har Volkswagen en elektrisk stasjonsvogn. Men de nøyer seg ikke bare med en standard utgave, og knaller også til med en med en utgave med firehjulsdrift og høy effekt.


Det er faktisk bare en uke siden Volkswagen Norge kunne presentere prisene rundt ID.7 Tourer, altså stasjonsvognen av det nye elektriske flaggskipet. Det skjedde rundt tre uker etter at de hadde vist fram bilen, og startprisen ligger på rett over 550.000 kroner.

 

At det går unna med Volkswagen ID.7 stasjonsvogn er GTX et godt bevis på, for nå viser tyskerne også fram en slik utgave av den nye ID-sjefen.

Tidligere har det kommet GTX-utgaver av både ID.4 og ID.5 og det kommer også en ID.3 GTX sammen med ID.7 GTX Tourer ‒ så her skal hele familien med.

Her er de to nye medlemmene av ID. GTX-garasjen, ID.3 GTX og ID. 7 stasjonsvogn GTX:

Den aller mest interessante av duoen er kanskje ID.7 GTX Tourer, for mange har ventet på den elektriske arvtakeren til selveste Volkswagen Passat.

Og den nye GTX-utgaven skriver rett og slett historie.

For:

‒ Dette er den mest kraftfulle stasjonsvognen Volkswagen noensinne har produsert, og den første stasjonsvogn-utgaven av en GTX-modell, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i Harald A. Møller.

‒ Vi er virkelig stolte av den elektriske modellporteføljen vår, og den ble enda mer spennende med introduksjonen av ID.7.

GTX betyr to ting. GT viser til litt mer krefter, mens X ofte viser til drift på alle fire hjulene. Det gjør benevnelsen iallfall når det kommer til ID.7.

Volkswagen ID.7 GTX stasjonsvogn er utstyrt med et 86 kWh (netto) stort batteri, det er drift på alle hjulene via 4Motion og drivverket byr på 340 hestekrefter.

Det går også unna ved hurtigladeren, for bilen kan ta imot hele 200 kW som tar ladetiden for 10-80 prosent ned til under 30 minutter. Den åpner også for forvarming slik som Pro-versjonen som er tilgjengelig for bestilling.

Volkswagen forventer at ID.7 GTX stasjonsvogn får en forventet rekkevidde på rundt 600 kilometer, selvsagt avhengig av norskspesifisert utstyr.

Hengervekten lyder på 1.200 kilo.

‒ Denne modellen sjekker av alle bokser, og kombinerer svært god plass, lang rekkevidde, rask ladehastighet og forvarming av batteriet med 4Motion firehjulstrekk, sier Kværn.

‒ Dette er vel det nærmeste man kommer en drømmebil for det norske markedet, slår han fast.

Det er selvsagt GTX-særpreg også for den store stasjonsvognen, og da spesielt foran.

Som de andre GTX-utgavene får også ID.7 GTX en ny front med noen gjenkjennbare kjørelys og en ny lyssignatur, så det bør være mulig å dra kjensel på en GTX når du ser den forfra.

Så du bør også kunne gjenkjenne den nye ID.3-utgaven, for det er altså på gang en slik også. Nærmere bestemt denne:

Volkswagen ID.3 GTX skal ta opp hansken til legendariske Golf GTI, og får i likhet med de andre ID.3-utgavene bakhjulsdrift.

Men skal den være en elektrisk arv til Golf GTI må det selvsagt være litt krefter, og ID.3 GTX er utstyrt med et drivverk som 286 hk og med et dreiemoment på 545 Nm.

Og ja, den har litt skandinavisk arv. De 20-tommers felgene er nemlig døpt Skagen, og det er også på gang en toppversjon kalt ID.3 GTX Performance som nikker til Golf GTI Clubsport.

Det er også andre både utvendig og innvendig grep som gjør de to nye modellene enda mer sportslig, for GTX skal ta berømte benevnelser som GTI, GTE og GTD inn i den elektriske framtiden.

Volkswagen Norge sier at salget av ID.7 GTX stasjonsvogn og ID.3 GTX etter planen skal åpne til sommeren, og at de første bilene forventes til landet i løpet av andre halvdel av året.

I mellomtiden kan du sjekke ut bilder av den helt nye Volkswagen ID.7 stasjonsvogn GTX, og her er de:

Bildeserie
Debatt