Hjem / Nyheter / Her er Seats nye flaggskip-SUV
Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)
Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye flaggskip lot de kundene få bestemme. Den ble hetende Tarraco. Se video.

Bilindustrien har fått det for seg at navn er noe svært viktig, og bruker mye ressurser før de kommer opp med det «riktige» navnet som gjerne skal ha en underliggende betydning. Ikke minst skal det være moderne ‒ noe jo alle bilprodusentene ønsker å framstå som.


Noen gjør det litt enklere. Som for eksempel Seat.

De fant riktignok på noen passende alternativer på sitt kommende flaggskip, en stor SUV. Men deretter lot de faktisk kundene avgjøre navnet.

140.000 kastet seg rundt og la igjen sin stemme på nettkåringen, og det navnet som endte opp som vinner var Tarraco.

Dette er det latinske navnet på byen Tarragona, og som nå er navnet på et område i oldtidsbyen som ligger litt sør for Barcelona hvor Seat har hovedkontor.

Og du tenker kanskje; det var da ikke mye moderne swung over det navnet?!

Men byen som er et historisk kultursenter med flott arkitektur er kjent for en ungdommelig og eventyrlysten stemning, og i tillegg klinger jo Tarraco bra.

Så det ble den altså hetende.

Dette er spanjolenes tredje SUV, og blir storesøster til Ateca og den minste søsteren Arona. Bilen er designet og utviklet i Barcelona, men produsert hjemme hos eierne Volkswagen-gruppen i Wolsburg. SUV’en viser den nye designmessige retningen Seat nå tar, og ser helt klart ut som en moderne bil.

‒ Seat Tarraco er stor SUV som kan tilby alt av utstyr og komfort man forventer av en stor SUV, samtidig som den tilbyr fleksibilitet og praktiske løsninger ‒ blant annet kan du velge mellom 5 og 7 seter. Vi gleder oss til å introdusere Tarraco på det norske markedet neste år, sier den norske Seat-direktøren Tor Anton Bjørge.

Timingen er nær perfekt, for aldri før har Seat levert så mange biler som nå. Fram til utgangen av august hadde de solgt 383.900 biler på verdensbasis, en økning på solide 21,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Aldri i sin 68 år lange historie har de solgt så mange biler som akkurat nå.

Så det gjelder å smi mens jernet er varm, og de smir som aldri før. Seat skal investere totalt 31 milliarder kroner i utvikling av nye modeller i perioden 2015-2019, og Tarraco er en viktig brikke i dette.

Her er en video:

Den utfyller altså SUV-segmentet til Seat, som nå kan tilby alle de tre hovedstørrelsene.

Tarraco er bygget på Volkswagen-gruppen moderne MQB-A plattform, og har kort overheng både foran og bak. Dette gjør at de kan utnytte den innvendige plassen enda bedre, og det frigjør også plass til ny teknologi.

Seat Norge opplyser at bilen er utstyrt med kjente systemer som fil-assistant og front-assistant som kan kjenne igjen både syklister og fotgjengere kommer som standard i Europa, mens systemer som blindsoneassistent og skiltgjenkjenning, kø-assistent og adaptiv cruisekontroll (ACC), lys-assistent og nød-assistent er tilgjengelig som tilvalg.

Dette er altså en stor SUV, men ikke gedigen. Den er 4.735 mm lang og 1.658 mm høy, og har fått en mer markant grill og front, og bak har Seat fokusert på en lav lastehøyde. Som de fleste andre morderne SUV-modeller har også denne et fallende langt tak, og ellers er det rene og symmetriske linjer.

Bilen kommer altså både som 5-seters og 7-seters. Den som har plass til sju personer kommer med tre seterader, og den to bakerste er mulig å felle helt ned slik at det blir et gedigent bagasjerom. På sitt største er det faktisk på hele 1.775 liter, mens 5-seteren tilbyr hele 1.920 liter med nedslåtte bakseter.

I tillegg har Tarraco fått et nytt dynamiske chassis-kontroll (DCC) som åpner opp for forskjellige kjøremoduser som sport og komfort, og systemet har også et autovalg der bilen selv bestemmer kjøremodus ut fra underlaget.

‒ Designmessig er Tarraco den mest sportslige modellen i dette segmentet, takket være den dynamiske chassis-kontrollen, som tilpasser understellet etter kjørestil og veiforhold, lyder det fra Seats visepresident for utvikling, Matthias Rabe.

På innsiden leveres bilen med en 10,25 tommers digitale cockpit, og en 8-tommers stor skjerm hvor det er mulig å benytte seg av Seats connectivity-løsninger. Tarraco også bevegelseskontroller om man velger 8-tommers navigasjon pluss som er ekstrautstyr.

Når det gjelder motorer har alle direkte innsprøytning, turbo og start-stopp-teknologi.

Det er to bensinvarianter ‒ en 1,5-liter TSI på 150 hestekrefter koblet med en 6-trinns manuell girkasse og en 2,0-liters med 190 hestekrefter med en 7-trinns automatkasse og firehjulsdrift.

Seat tilbyr også to diselvarianter som begge er TDI på 2,0 liter, og som kommer med enten 150 hestekrefter eller 190 hestekrefter. 150-hesteren fås både med manuell kasse og forhjulstrekk samt firehjulsdrift og DSG automatkassen. 190-hesteren er kun tilgjengelig med firehjulstrekk og automatgir.

Senere vil det også komme andre alternativer.

Seat har foreløpig ikke opplyst noen priser, men til sammenligning kan vi opplyse om at den billigste Ateca starter på 444.500 kroner.

Tarraco kommer på markedet neste år.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *