Hjem / Nyheter / Her er hybridene til Lexus
Her er Lexus' hybrider som sørger for et stadig økende europeisk salg. (Foto: Lexus)
Her er Lexus' hybrider som sørger for et stadig økende europeisk salg. (Foto: Lexus)

Her er hybridene til Lexus

Lexus opplever et stigende salg i Europa, og det de selvladende hybridene som fører an. Se video.

Toyota og hybrid er som kjent ikke noe nytt, og de lanserte sin første hybridmodell tilbake i 1997 med Prius, som nå er inne i sin 4. generasjon.


Den japanske giganten eier også Lexus ‒ et litt mer luksuriøst merke. Der i gården tar de hybridkonseptet enda mer seriøst, og vi finner kombinasjonen av bensin og strøm på de aller fleste av modellene.

Lexus kom med sin aller første hybridmodell tilbake i 2005, faktisk det samme året som Toyota skilte ut Lexus som et eget merke som skulle stå på egne føtter. Æren tilfalt RX 400h, og Lexus har siden den gang benyttet bokstaven h bak sine modeller med hybrid.

RX 400h var utstyrt med en 3,3-liters V6 kombinert med to elmotorer ‒ en foran og en bak. Den kombinerte effekten var faktisk ørlite bedre enn en 4,0-liters V8, og med et mer gjerrigere drivstofforbruk.

De fulgte opp med verdens første masseprodusert luksushybrid med bakhjulsdrift året etter, Lexus GS 450h. Det er denne modellen som innledet den brede satsingen rundt hybridbiler hos Lexus.

Den sportslige bilen var utstyrt med en 3,5-liters V6 og en elmotor, og gjorde unna 0-100 km/t på 5,7 sekunder ‒ meget habilt den gang. Like imponerende var det at forbruket tilsvarte en sedan med 2,0-liters motor. Modellen med 341 hestekrefter het 450 på grunn av at kraften tilsvarte en 4,5-liters V8.

Etter dette har Lexus sluppet en rekke hybridmodeller, og nå skal du lete lenge etter en modell som ikke kommer som selvladende hybrid.

I Norge er det for eksempel kun to av åtte tilgjengelige modeller som kommer uten hybrid, LC og RC F som begge kan fås med en V8-bensinmotor.

Hybridsatsingen slår også ut på salgstallene i Europa, hvor 95 prosent av bilene solgt i Vest- og Sentral-Europa er hybrider.

Totalt solgte Lexus 38.543 biler i første halvår, hvor 24.029 var selvladende hybrider. Totalt steg det europeiske salget med 7 prosent, med stor økning i viktige markeder som Spania (19 prosent), Russland (9), Polen (9) og Storbritannia (7).

I Norge ble de i løpet av årets seks første måneder solgt 421 biler, noe som holdt til en 23. plass over de mest solgte merkene.

Ikke overraskende er det SUV-modellen NX som er lokomotivet, og de kunne bokføre et salg på 15.365 slike i Europa under det første halvåret. Den litt større RX endte på 8.995 eksemplarer, mens den nye CT som kom i vår endte på 4.831 biler.

Lexus er midt i en stor oppdateringsfase, og har også sluppet ny LC og LS. Neste på lista er ES, som for første gang også kommer til norske forhandlere, og den kompakte SUV-modellen UX. Og ja, begge kommer som hybrid.

Akkurat det er ikke overraskende.

For de føyer seg i rekken av en stadig voksende gruppe, og her har du de nåværende samlet i en aldri så liten skrytevideo fra Lexus:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *