Hjem / Nyheter / Her er den nye verstingen til BMW
Her er BMW M8 Coupé. (Alle foto: BMW)
Her er BMW M8 Coupé. (Alle foto: BMW)

Her er den nye verstingen til BMW

BMW elsker tall og bokstaver. De to ypperste er 8 og M. Kombinerer man disse og legger på en Coupé får man den nye verstingen til tyskerne ‒ M8 Coupé.

Tallrekken til den tyske produsenten går som kjent fra 1 til 8, hvor modellserien med partall også får de sportslige coupéversjonene. Det vil si at 2-serien, 4-serien og 6-serien har slike, og i sommer børstet de også støvet av storesøsteren.


BMW 8 Coupé gjorde da comeback etter å ha vært pensjonert siden 1999, og i tillegg til den nye toppmodellen presenterte også tyskerne racingversjonen M8 GTE.

De la raskt til at vi også kan vente oss en M8-modell for gatene også, og nettopp den viser de nå fram.

Her er M8 GTE og M8 Coupé:

Så det har vært klart en stund at de også skulle komme med gateversjonen M8 Coupé.

– Det har ligget i kortene en stund at også den helt nye 8-serien vil få en av alfabetets beste bokstaver i modellbetegnelsen. Den kommende BMW M8 Coupé vil finne sin naturlige plass på vår øverste hylle, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

For den nye 8 Coupé er utviklet i tett samarbeid med motorsportavdelingen, og allerede i fjor testet de den nye M8 GTE i 24-timersløpet på Nürburgring.

Nå nærmer altså gateversjonen av muskelvarianten seg, og BMW viser flere bilder av en kamuflert M8 Coupé prototype. Slik som dette:

Vi må selvsagt snakke om krefter når det kommer til en M8. Denne er utstyrt med en V8 med M TwinPower Turbo, og BMW sier at antall hestekrefter er i overkant av 600 hestekrefter kombinert med 8-trinns automatgirkassen M Steptronic.

Disse kreftene sendes ned til asfalten via det nye M xDrive intelligent firehjulsdrift første gang introdusert i nye M5, og dette er (heldigvis) et system som i hovedsak sørger for bakhjulsdrift på den nye kjøremaskinen. Men når det ikke er mulig å få mer kraft ned i bakken via bakhjulene kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.

Om man er redd for at dette skal gå utover sladdeegenskapene er det ytterligere en løsning. M xDrive lar deg nemlig deaktivere firehjulsdriften helt, og den aktive M-differensialen fordeler dermed kreftene mellom bakhjulene i erketypisk M-stil. Den blir altså en 2WD.

I så fall blir den en ekte sladdemaskin:

BMW sier at de har fokusert på minimal vekt, lavt tyngdepunkt samt optimal vektbalanse og hjulavstand når de har utviklet denne side-om-side med M8 GTE-modellen.

I tillegg får den altså M-deler som skal sørge for å holde den enda mer klistret til asfalten, og den er også stivere enn den originale coupévarinten til 8-serien.

Men BMW har tenkt lenger enn kun en M8 Coupé. De utvikler også BMW M8 Cabriolet og firedørsmodellen BMW M8 Gran Coupé, så det er mer moro i vente.

Vi har til og med en video av Gran Coupé, og prototypen ser da vitterlig ganske så lekker ut, ikke sant?

BMW opplyser at M8 Coupé blir lansert i løpet av 2019.

Så sent som i forrige uke viste BMW også oss en 8-serie Cabriolet, så vi kan trygt slå fast at 8-serien er vekket til live etter 19 år i dvale.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *