Hjem / Nyheter / Her er den nye Mercedes GLE
Mercedes vil vise den nye GLE fram under Paris Motor Show. (Alle foto: Mercedes)
Mercedes vil vise den nye GLE fram under Paris Motor Show. (Alle foto: Mercedes)

Her er den nye Mercedes GLE

Tyskerne har endelig vist fram den nye GLE-modellen.

Vi har flere ganger snakket om bilmerker og forvirrende modellnavn, og GLE er intet unntak. Faktisk er den modellserien et kroneksempel.

I 1997 bestemte Mercedes seg for å komme med en M-klasse, en modell som skulle fylle tomrommet mellom den mindre GLC-klassen og større GLS-klassen. Altså den klassen vi kjenner som har bokstaven E.

Et problem som raskt dukket opp er at BMW «eier» akkurat den benevnelsen med sine M-modeller. Dette omgikk Mercedes ved at M-klassen ble hetende ML, men det gjaldt kun bilene. Serien de hørte hjemme i var fortsatt M. Og bilene hørte altså egentlig hjemme i E-klassen. Jepp, forvirrende.

Men i 2015 ryddet de heldigvis opp i kaoset, og valgte enkelt og greit å kalle klassen GLE. Dette skjønner de fleste er SUV-modeller som er i E-klassen, akkurat som GLA er SUV i A-klassen, eller GLC som hører hjemme i C-klasse.

Det første generasjon av det som i dag er GLE kom i 1998, før Mercedes oppdaterte til andre generasjon i 2006. Den tredje og nåværende generasjonen kom i 2011, så det er helt klart på tide at tyskerne gjør den ny.

‒ I 1997 grunnla Mercedes premiumsegmentet for SUV med M-klasse, og siden da har to millioner kjøpt en slik terrengbil, sier Ola Källenius i Mercedes.

‒ Med et nytt kontrollkonsept, nyskapende kjørassistenter, et nytt motorutvalg og betydelig mer plass, er den nye GLE klar til å fortsette denne suksesshistorien.

Nye GLE skal være på plass allerede tidlig i 2019, og er som ventet full av teknologi. De har selvsagt puttet inn den nye multimedialøsningen kalt MBUX som den nye A-klassen og elbilen EQC også har, og i GLE finner vi to store 12,3 tommers berøringsskjermer hvor det er mulig å styre det meste.

Systemet er videreutviklet fra A-klassen, og blant annet automatisk justere setet etter høyden på føreren. MBUX som også fungerer via talekommandoer og håndbevegelser har kunstig intelligens, og vil dermed lære seg førerens vaner og vil tilpasse valgene automatisk.

Nye GLE har fått strukket akselavstanden med 8 centimeter, noe som gir bedre plass innvendig. Nye GLE har 69 mm større benplass bak og 33 mm mer takhøyde, og de har også lagt inn i en løsning hvor det er mulig å få opp to ekstraseter.

Utvendig er den selvsagt kraftig modernisert i designet som også skal gi betraktelig mindre luftmotstand, og det er blant annet mulig å få en GLE med gedigne 22-tommers felger som gjør den enda røffere i utseende.

Her er en trailer som Mercedes har sluppet:

Den første varianten som blir lansert er GLE 450 4Matic, den første bensinmodellen som får en 6-sylindret motor som får hjelp av 48 volts-teknologi. Motoren yter 367 hestekrefter og 500 Nm, mens EQ Boost gir ytterligere 22 hester og 250 Nm dreiemoment. Dette er altså en mildhybrid, noe som vil ta ned forbruket.

4Matic betyr som kjent firehjulsdrift, og denne er kombinert med en 9-trinns automatkasse og driftfordelingen er 50:50.

Mildhybrider er ofte synonymt med et automatisk start/stopp-system, noe også GLE har. Men Mercedes har satt inn en rekke andre assistenter, som Active Distance Assist (følger trafikken), Active Brake Assist, Active Blind Spot Assist, Active Steering Assist og Active Distance Assist.

Av ekstrautstyr kan vi nevne Trailer Manoeuvring Assist, en assistent som hjelper deg med ryggingen om du har henger bak.

GLE kommer også med noe Mercedes kaller E-Active som automatisk stiller inn bilen til å håndtere forskjellige underlag. Dette inkluderer en smart funksjon kalt Curve som gjør at bilen faktisk lener seg inn i svingene akkurat som en motorsykkel, og på den måten takler sentrifugatkraften på en bedre måte.

GLE kommer altså til neste år, og eventuelle priser og modellalternativer er ikke kjent.

I tillegg til GLE har Mercedes seks andre SUV-modellserier, GLA, GLC, GLC Coupé, GLE Coupé, GLS og G‑klasse.

Her er bilder av den nye GLE:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *