Hjem / Nyheter / Her blir brøytebilene selvkjørende
To selvkjørende brøytebiler skal testes ut på Oslo lufthavn. (Alle foto: Avinor)
To selvkjørende brøytebiler skal testes ut på Oslo lufthavn. (Alle foto: Avinor)

Her blir brøytebilene selvkjørende

Brøytebilsjåførene kan gå en mørk framtid i møte, for nå skal Oslo lufthavn teste ut selvkjørende brøytebiler. Se video.

Avinor, selskapet ansvarlig for de 45 statligeide flyplassene i Norge, har allerede testet ut selvkjørende brøytebiler. Det skjedde i mars, hvor teknologien ble demonstrert og testet på Fagernes lufthavn i Oppland.


Faktisk har Avinor hatt en visjon om å automatisere vinterholdet siden 2010, og til vinteren tar de et digert steg mot en selvkjørende framtid. Da blir nemlig Norges største flyplass en aldri så liten testarena. Og funker det på Gardermoen vil det mest sannsynlig fungere hvor som helst.

‒ Innovasjon og nytekning er viktig for Avinor, sier Margrethe Snekkerbakken, konserndirektør sikkerhet, miljø og strategi i Avinor.

‒ Mange oppgaver i luftfart vil i framtiden løses på andre måter enn i dag. Avinor ønsker å teste ut autonomi, og ser helt klart effektiviseringsgevinster en gang i framtiden med nye løsninger innenfor vinterdrift og andre områder. Avinor er i front når det gjelder å teste ut denne teknologien, men det er essensielt at sikkerheten er ivaretatt ved all testing, sier hun.

Prosjektet som er et av de første i verden hvor store maskiner skal kjøre av seg selv, inkluderer to brøytekjørtøy som skal sørge for å holde flyplassområder snøfrie. Testene begynner ved årsskiftet, og skal vare fram til april 2019. Målet er minst 40 gjennomførte operasjoner med samme grunnteknologi som den på Fagernes.

Avinor opplyser at brøytebilene skal overvåkes nøye, og en fører vil være med og overta operasjonen ved behov. Brøytebilene opererer altså ikke helt uten personell, noe selvkjørende kjøretøy muligens vil kunne en gang i framtiden.

Målet til Avinor er å skaffe seg mer erfaring rundt de autonome kjøretøyene, og videreutvikle systemet.

‒ Man kan sammenligne dette med å være pilot på et fly. Teknologien gjør en del av jobben, men vi må fremdeles være med og observere og kunne gripe inn, forklarer Vidar Snerten, fagsjef for flysidedrift på Oslo lufthavn.

Brøyting på en så stor flyplass som Oslo lufthavn fungerer på to måter. Den ene metoden er at mange brøytebiler kjører sammen i et tog, og det hele ser nesten som en brøyteballett. Den andre er at frittstående brøytebiler rydder snø. De selvkjørende brøytebilene skal testes ut både i tog og som frittstående.

Her kjører en av de, og som vi ser er det ingen hender i syne.

‒ Forrige vinter hadde vi en snømengde på over tre meter og vi preparerte banesystemene til sammen 814 ganger, så forholdene skulle ligge godt til rette for testing her på Oslo lufthavn, forteller direktør for flysidedrift på Norges hovedflyplass, Henning Bråtebæk.

‒ Vi ser fram til å teste ut og være en del av utviklingen av denne nye og moderne teknologien for snøbrøyting. Teknologien utvikler seg raskt i dag og slike prosjekter gjør at Avinor også i framtiden vil være helt i verdenstoppen når det gjelder utførelse av vinterdrift, legger han til.

Selvkjørende transport testes nå ut på de fleste områdene, og vil mest sannsynlig bli et vanlig syn om noen år. Blant annet skal Ruter teste ut små selvkjørende busser i Oslo og omegn, det er åpnet for testing av førerløse ferjer både i Trondheimsfjorden og Storfjorden, og Norge skal sammen med Sverige og Finland testet ut selvkjørende tungtransport blant annet i Nord-Norge.

Så det er flere enn brøytebilsjåførene som er i ferd med å bli erstattet av ny teknologi.

Her kan du se og høre den tidligere samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen som fikk være med på en morsom og imponerende test med selvkjørende brøyebiler på Fagernes lufthavn i mars.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *