Hjem / Nyheter / Halverte køen etter økt bomavgift

Halverte køen etter økt bomavgift

Bergen har testet ut effekten av en egen rushtidavgift, og nå er den første konklusjonen klar.

Før februar 2016 kostet det 25 kroner å passere bompunktene i Bergen. Det ble da innført en rushtidordning hvor bompasseringene utenom rushtiden falt til 19 kroner, mens den ble satt til 45 kroner mellom 6.30 og 9 og 14.30-16.30 på hverdager.

Ifølge tall fra Statens vegvesen er køtiden på veiene med bommer halvert, og antall biler er redusert med 14 prosent. I løpet av et døgn har trafikken kun dalt med 5 prosent, mens trafikken før og etter rushperioden har økt med 11 prosent. Bilistene har altså tilpasset kjøremønsteret.

Før februar 2016 var det i snitt 60.000 passeringer i rushtiden, og det tallet fallet med 8.000 etter at ordningen ble innført av bystyret i Bergen.

Ifølge en ekspert som Statens vegvesen har snakket med var det forventet en nedgang på tre prosent.

En av åtte biler som passerer bomringen er nå elbiler. Bergen har vedtatt at disse må betale for bompasseringene når andelen når 20 prosent. Dette skjer mest sannsynlig i 2019. Det vil da koste 20 kroner i rushtiden og 10 kroner utenom for elbilene.

Det er ikke kjent om trafikken i Bergen sentrum har gått ned etter innføringen av rushtidavgiften. Det finnes fortsatt veier inn til Bergen sentrum uten bommer.

Bergen vil imidlertid innføre 14-15 nye bomstasjoner rundt byen, noe som vil føre til at de som passerer må betale utrolige én milliard kroner i året. Bilistene skal virkelig blø i Bergen!

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Pininfarina kommer som eget merke, og den første bilen er en elektrisk hyperbil kalt PF0. (Alle foto: Pininfarina)

Legendariske Pininfarina med egen elektrisk hyperbil

Pininfarina er kjent for å komme med ombygde biler fra Ferrari og andre italienske merker, …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *