Hjem / Elbiler / Gjennomførte ørkenrally med en liten elbil
Her er noe så unik som en Renault Zoe i et ørkenrally. (Foto: Renault)
Her er noe så unik som en Renault Zoe i et ørkenrally. (Foto: Renault)

Gjennomførte ørkenrally med en liten elbil

Snakk om en vill idé. Hva med å gjennomføre et ørkenrally med en Renault Zoe? Ja, den lille elektriske bybilen.

Som tenkt så gjort. De to Renault-ansatte Solen Kerleroux og Carine Poisson tok med seg en Zoe til det 28. Rallye des Gazelles i Marokko. Og ikke bare gjennomførte de rallyet som kun er for kvinnelige deltakere ‒ det ble faktisk andreplass (av fire biler) i crossover-kategorien.

Annonse

‒ Vi har jobbet som ingeniører hos Renault i over 15 år, og gjennomførte rallyet i en 4×4 for noen år siden. Men å sitte bak rattet i en Zoe i crossover-klassen er høydepunktet i et ekstraordinært prosjekt. Vi må huske på at dette er den første helelektriske bilen i denne klassen i Rallye des Gazelles noensinne, og vi gjorde minimum av forberedelser i forkant. Dette var den lille bybilen som forserte diverse hindringer i ørkenen, sier duoen.

Bilen var altså langt på vei en original Zoe som kjører rundt i norske byer. De satte på terrengdekk, hevet den litt og satte beskyttelsesdeksler under motoren og bakakslingen. Det var det. Den hadde kun drift på forhjulene.

‒ Løypa i crossover-klassen er ofte den samme som 4×4-bilene bruker, og tenk deg å kjøre ti dager med en Zoe i ødelagte spor, myk sand og store sanddyner, forsere steiner av all slags størrelser, og til tider var det helt umulig å holde kartet. Men Zoe var mye mer komfortabel i et ørkenrally enn vi hadde drømt om. Spesielt i terreng med steingrunn hvor den var så fleksibel og det faktum at vi ikke trenger å gire gjorde at vi fløy over slik terreng sammenlignet med de stivere 4×4-bilene. Og stillheten da!

Slik ser den originale Zoe ut:

De fikk hjelp av et lite team fra Renault under rallyet, og havnet selvsagt i diverse trøbbel. Med kun tohjulsdrift turte de ikke å slippe ut mer luft i dekkene enn at de hadde 0,8 bar, og de sto de fast mer enn en gang. Men de skjønte etter hvert at lufttrykket måtte ned mot 0,6 bar, og da klarte de å forsere sanddynene.

‒ På grunn av batteriet turte vi heller ikke å kjøre den korteste ‒ og ofte den vanskeligste ‒ løypen, men kjørte lenger med enklere terreng. Og det tjente vi faktisk på, sier de.

Den største utfordringen var selvsagt lading. Det er ikke flust med ladestasjoner i ørkenen, men teamet hadde en «ladestasjon» i form av en 4×4 som plasserte seg strategisk under etappene slik at de fikk ladet. Og selv med en ladetid på opp mot to timer klarte de altså å bli nummer to i klassen.

Rallyet består av en prolog og seks etapper i til tider vilt terreng, og deltakerne tilbakelegger 2.500 kilometer i løpet av konkurransen i Vest-Sahara. Det er ikke ren tid som gjelder i Rallye des Gazelles, men et poengsystem hvor de som har kjørt færrest kilometer innenfor en viss tidsramme får færreste «straffepoeng». Det vanker også ekstrapoeng om man ikke treffer sjekkpunktene.

Det gjelder å få færrest mulig poeng, og med 1.228 holdt det til andreplass for Solen og Carine. De aller beste uansett klasse ble Hélène Grand’Eury og Charlotte Zucconi med 73,98 poeng.

Rallye des Gazelles er det eneste terrengrallyet som arrangeres kun for kvinner, og årets utgave tiltrakk seg hele 165 lag med en fører og en kartleser ‒ de aller fleste var fra Frankrike.

Slik som duoen i en av tidenes mest overraskende ørkenrallybiler ‒ den lille elektriske bybilen Renault Zoe.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *