Hjem / Nyheter / Girer om for en elektrisk framtid
Mercedes satser hardt på elbiler, og her Concept EQA. (Foto: Mercedes)
Mercedes satser hardt på elbiler, og her Concept EQA. (Foto: Mercedes)

Girer om for en elektrisk framtid

Ingen av de store produsentene tar sjansen på å droppe satsingen på elbiler. De lover et «hav» av elektriske modeller når vi runder 2020.

De neste store elektriske modellene vi venter på er Nissan Leaf og Teslas Model 3. På grunn av innkjøringen av produksjonen hos Tesla vil ikke den komme til Norge før rundt neste sommer, mens andre generasjons Leaf er ventet til våren.

De to kan jo symbolisere et slags startskudd for det som kommer.

For etter at Storbritannia, Frankrike, India, Norge og ikke minst Kina har fortalt resten av verden at de ikke vil godta bensin- og dieselbiler i framtiden har produsentene virkelig fått fart på seg.

Her lister vi opp de største og noen andre som vil komme med elbiler i årene som kommer.

Toyota

Verdens største bilprodusenten har vært lunken til elbiler, men nå er det nye takter fra Japan. Fra 2022 skal de komme med elbiler i det japanske markedet, og derfra til Europa vil nok ikke ta så veldig lang tid.

Fordelen til Toyota er at de kan hybrider. Prius er jo selve symbolet på den type drift, og de har en rekke modeller med hybriddrift. De er med andre ord ikke helt ukjente med elteknologi, og når de slår om takten går det nok unna.

Volkswagen Gruppen

Den tyske kjempen satser voldsomt på elbiler i tiden som kommer, og har jo som kjent allerede en Golf i elutgave. De sier at det kommer helt nye modeller i 2020, og innen 2025 skal de tilby 23 elektriske modeller.

Audi kommer allerede neste år med en helektrisk Audi e-tron quattro, og har meldt flere modeller i årene som kommer.

Porsche har sin egen el-framtid med plattformen Mission E, som etter planene skal gi oss den første modellen i 2019. De har også uttalt at «halve» produksjonen blir elektrisk innen 2023.

Skoda allerede har vist fram sin første bil i sin «Vision E»-framtid ‒ en crossover basert på Volkswagens MEB-plattform.

General Motors

GM har fått en god start på el-framtiden i og med at de allerede har den elektriske modellen Opel Ampera-e (Chevrolet Bolt EV) i porteføljen. GM har tidligere uttalt at de vil lansere «en haug» med modeller basert på denne plattformen.

Hyundai / Kia

Hyundai skjønte i sommer at de måtte satse på elbiler, og forandret strategien. Litt som Toyota, og de to fokuserte da også tidligere på hydrogen. Hyundai har sagt at de vil komme med de første el-modellene i 2021, og da basert på Genesis (luksusmerket). De har allerede en helelektrisk variant av Hyundai Ioniq.

Kia har allerede sin Soul Electric, og har sagt at de kommer med en elektrisk versjon av Niro (finnes nå i hybrid) til neste år. Så de er også godt i gang.

Ford

Ford har Focus Electric, men utvikler en ny plattform for sin elbilsatsing. De kommer med en crossover SUV som er helelektrisk i 2020, ellers går det mye i hybrid i tiden framover. De har uttalt at 40 prosent av produksjonen skal være elektrisk (helt eller delvis) i 2020.

Nissan/Renault

De to planlegger en felles plattform, og har satt 2021 som mål.

Nissan har som de fleste vet allerede Leaf som akkurat er lansert i ny utgave, og kommer med flere modeller framover. De har blant annet hintet om en crossover SUV.

Renault er ikke ukjente med elbiler de heller, og har Zoe som ble lansert så langt tilbake som i 2012.

De to sammen med Mitsubishi skal lansere 12 nye elektriske modeller innen 2022.

Fiat Chrysler Automobiles

Fiats lille rakkar, 500, finnes som elversjon. Men italienerne har vært sta, og har ikke snakket mye om elektriske biler. Fiat-sjefen sa endog da elversjonen av 500 ble lansert at «vær så snill og ikke kjøp den». Vi vet ikke helt hvor Fiat står i spørsmålet, men det er kanskje på tide at de ser seg selv i speilet?

Honda

Under motormessen i Frankfurt viste Honda fram en liten tass som var elektrisk. De kalte konseptet «Urban EV Concept». Denne skal styre Honda rundt de elektriske svingene i årene som kommer, og planen er å komme med den første modellen i 2019.

De kommer også med en SUV i 2018, og hydrogenbilen Clarity skal også komme som elutgave. De tror at to av tre biler solgt i Europa i 2025 vil være med eldrift, så de satser hardt i de kommende årene.

PSA

Også PSA jobber med en ny plattform, og sier at den første elektriske modellen vil komme i 2019 i form av Peugeot 208. De har allerede iOn, mens Citroën har den lille C-Zero blant sine modeller.

Innen 2025 skal det være sju plug-in hybrider og fire ikke-ladbare batterimodeller.

BMW

BMW er allerede godt etablert med sine i3 og i8, og har en framtidsvisjon om hele 25 nye modeller med en eller annen form for batteridrift i 2025. Av disse skal 12 være helelektriske.

De har allerede en ny modell på gang kalt i Vision Dynamics, og den skal dumpes i tomrommet mellom de to nåværende modellene.

Daimler

Daimler er ikke dårligere, og gasser på for fullt i noe de kaller «EQ». Mercedes-Benz planlegger ti helelektriske modeller innen 2022, og allerede fra 2019 vil de lansere 7 helelektrisk EQ-modeller.

Daimler er ikke helt ukjente med elbiler, og har blant annet hatt Mercedes B-klasse Electric Drive i sitt utvalg.

Volvo

Våre svensker naboer som er eid av kinesiske Geely satser knallhardt på elbiler i årene som kommer. 2019 går startskuddet, og fra da av skal du kunne velge en elektrisk variant av alle modellene som Volvo deretter tilbyr.

Av andre vil for eksempel Jaguar elektrifisere sine modeller i 2020, mens Aston Martin planlegger å gjøre halvparten av modellene hybrid innen 2025.

Og hvem vet hva Tesla finner på i framtiden?

I Norge var over halvparten av personbilene som ble registrert i august enten hybrid eller nullutslipps, og om framtiden blir slik i de andre landene også bør bilprodusentene gire om. Noe de fleste da også gjør.

For elbilene har kommet for å bli, enten man liker det eller ei.

Følg gjerne bil24.no på Facebook

Les også: Denne viser vei for Volkswagens elbiler

Les også: Kina vil forby bensin- og dieselbiler

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Pininfarina kommer som eget merke, og den første bilen er en elektrisk hyperbil kalt PF0. (Alle foto: Pininfarina)

Legendariske Pininfarina med egen elektrisk hyperbil

Pininfarina er kjent for å komme med ombygde biler fra Ferrari og andre italienske merker, …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *