Hjem / Elbiler / Giganter gir oss et glimt inn i framtiden
Dette er framtiden. Vel, kanskje. Toyota har iallfall tro på e-Palette. (Begge foto: Toyota)
Dette er framtiden. Vel, kanskje. Toyota har iallfall tro på e-Palette. (Begge foto: Toyota)

Giganter gir oss et glimt inn i framtiden

Hva får du om du mikser Toyota, Amazon, DiDi, Mazda, Pizza Hut og Uber? Jo, den selvkjørende e-Palette ‒ et aldri så lite glimt inn i framtiden. Se videoer hvordan det fungerer.

Det er noen ting bilindustrien faktisk er helt enige om når de planlegger framtiden. Det er for eksempel at bilene blir selvkjørende, at de ikke forurenser nærmiljøet og at de deles på.

Annonse

For å produsere biler som haker av de tre tingene trenger bilprodusentene nye plattformer som de bygger kjøretøyene på. Maler som tar høyde for et nytt design basert på ny teknologi.

Toyota har allerede en slik plattform. I 2016 kom de med Mobility Services Platform (MSPF), en plattform som blant annet kan brukes til å lage en samling av samkoblede mobilitetsløsninger og fleksible, spesialbygde kjøretøy.

Det høres komplisert ut, men betyr i klartekst at Toyota kan bygge biler som er koblet i et nettverk, og som enkelt kan ombygges slik at de passer diverse formål.

Et slikt kjøretøy er e-Palette Concept, en elektrisk og selvkjørende bil. Eller minibuss. Eller budbil. Ja, du skjønner opplegget. Dette kjøretøyet ble vist fram på den store CES-messen i Las Vegas som foregår akkurat nå.

Den skal lages av Toyota, men de har også en rekke partnere i prosjektet som skal bidra til å ta oss inn i framtiden. Og de er alle tungvektere innen vært sitt område.

Amazon er med, og skal lage en variant som blant annet kan levere pakker på egenhånd. Altså en selvkjørende budbil.

DiDi og Uber er på plass. De to er såkalte turdelings-firmaer som satser tungt på autonome biler.

DiDi er en kinesisk gigant som faktisk kjøpte opp Ubers Kina-avdeling da de prøvde seg på det kinesiske markedet, og gjennomfører mange millioner passasjerturer hver eneste dag. De har også inngått en framtidig avtale med Nevs, en kinesisk bilprodusent som satser på elbiler og som er aller mest kjent her hjemme for å ha kjøpt opp Saab.

Uber har de aller fleste hørt om, og turdelingsselskapet (eller taxiselskapet, det kommer an på hvem du spør) satser også på selvkjørende biler i framtiden. Om DiDi samarbeider med «svenske» Saab så samarbeider Uber blant annet med Volvo, og skal produsere selvkjørende biler på deres XC90-modeller.

Pizza Hut er, ja, en gigantisk pizzakjede. De skal åpenbart bruke e-Palette som pizzabil.

Til slutt er også Mazda med. Toyota har kjøpt aksjer i Mazda, og de har også felles fabrikker og utvikler blant annet elbilmodeller i fellesskap. Så det er ikke overraskende at Mazda er med som partner.

Toyota skal altså bygge rammeverket, og deretter skal de forskjellige selskapene inn og sluttføre produktene slik at de passer deres brukerområder. De skal installere egne autonome løsninger og kontrollenheter for kjøretøyene, mens Toyota sørger for sikkerheten med sin beskyttelsesteknologi kalt Guardian.

Og det står ikke på visjonene. Se bare hva Toyota ser for seg i denne videoen:

At det er et spennende konsept er ubestridt. Allerede nå har e-Palette hanket inn en pris, kjøretøyet er nemlig kåret til det beste konseptet på den gedigne teknologimessen CES.

‒ Buzzord som framtidig mobilitet og autonomi gir gjenlyd gjennom showgulvet på CES, men Toyotas innovative e-Palette konsept skiller seg ut fra mengden takket være en kortsiktig etablering, etablerte partnerskap og visjonær utførelse, sier Alistair Weaver hos CES.

Turdeling er noe mange snakker om for tiden. Du skal altså ikke eie en bil i framtiden, men skal kunne bestille transport enkelt og raskt. Og deretter dele den med andre.

Og Toyota ser for seg at e-Palette kan fungere perfekt til dette formålet. Sjekk bare denne videoen:

Så e-Palette er et aldri så lite glimt inn i framtiden. Og Toyota tenker ikke «100 år» fram i tid med denne. De har som mål å begynne testingen allerede i starten av 2020-årene, og planen er at slike skal rulle rundt i områdene tilhørende OL i 2020.

Hvor skal det så arrangeres? Jo, i hjemlandet til Toyota. Nærmere bestemt Tokyo. Ikke rart de gasser på.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Kamiq er en ny SUV fra Skoda, men den kommer ikke til Europa. (Alle foto: Skoda)

Skoda med en by-SUV vi ikke får

Skoda har offentliggjort det tredje medlemmet i SUV-familien, den kompakte Kamiq. Men den kommer ikke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *