Hjem / Nyheter / Gigantbot til Audi
Tyske myndigheter har gitt Audi en kjempebot. (Foto: Audi)
Tyske myndigheter har gitt Audi en kjempebot. (Foto: Audi)

Gigantbot til Audi

I juni ga tyske myndigheter Volkswagen en gigantbot på 1 milliard euro, og nå følger de opp med en bot på 800 millioner euro til Audi. Begge bilprodusentene har godtatt bøtene.

Volkswagen har tidligere fått en bot på utrolige 34 milliarder kroner av amerikanske myndigheter, og totalsummen på de to bøtene til Volkswagen lyder på enorme 43,6 milliarder kroner. Dette kommer etter at det ble avslørt at de jukset med utslippstallene, kjent som Dieselgate.


Audi slipper litt billigere unna, men boten som de tyske myndighetene nå har ilagt produsenten er også gigantisk. Audi AG har godtatt en bot på hele 7,4 milliarder kroner, og sier at de tar ansvar for det som har skjedd.

Sakens kjerne er utslipp knyttet til V6 og V8 dieselmotorer, samt at de ikke klarte å avdekke at dieselmotorer fra Volkswagen kalt type EA 288 (Gen3) i USA og EA 189 i Canada hadde programvare som jukset med utslippstallene. Disse motorene strekker seg fra 2004 og helt til 2018.

Audi AG sier at boten kommer til å gjøre et stort negativt utslag på regnskapet for i år, og Volkswagen-gruppen sier også at dette vil gå utover gruppens finansielle resultater for 2018.

Tidligere denne måneden ga Volkswagen-gruppen Audis tidligere styreleder, Rupert Stadler, sparken.

Stadler var forespeilet en viktig i den framtidige elbilsatsingen til Volkswagen-gruppen, men da myndighetene raidet hjemmet hans i juni begynte det å ulme i konsernet.

Det hele toppet seg da Stadler faktisk ble arrestert noen uker etterpå, og tre måneder senere var han altså sparket.

Volkswagen-gruppen har tidligere uttalt at de ble klar over utslippsjukset med dieselbilene i august 2015, og flere ledere har i kjølevannet måtte gå.

Holdingselskapet Porsche SE (må ikke forveksles med bilprodusenten Porsche AG) er majoritetseiere av Volkswagen-gruppen, og har kontroll på 12 merker i sju land. Dette er Volkswagen (personbiler), Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen (større biler), Scania og MAN.

De prøver åpenbart å rydde opp så godt de kan, og løste tidligere i år den tidligere VW-lederen Matthias Müller fra styrevervet i Porsche SE.

Styreleder både i Porsche SE og Porsche AG er for øvrig Wolfgang Porsche, barnebarn til grunnleggeren av Porsche-merket, Ferdinand Porsche.

Ironisk nok skulle den tidligere Porsche-sjefen Matthias Müller rydde opp etter en annen VW-leder, Martin Winterkorn, som også er under mistanke for å hatt en rolle i Dieselgate.

En rekke merker har vært eller er i trøbbel rundt utslippstallene, og senest i går gjennomførte tysk politi en razzia i Opels tyske kontorer i Frankfurt.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *