søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Fyllekjører mente han var diskriminert
Heldigvis kjører de fleste i Norge uten promille, men fortsatt er det for mange ruspåvirkede førere her. Men ingen har vel hatt den samme forklaringen som en mann i USA prøvde seg på. (Illustrasjon: UP)
Heldigvis kjører de fleste i Norge uten promille, men fortsatt er det for mange ruspåvirkede førere her. Men ingen har vel hatt den samme forklaringen som en mann i USA prøvde seg på. (Illustrasjon: UP)

Fyllekjører mente han var diskriminert

En mann som ble tatt for fyllekjøring for fjerde gang prøvde seg på et, vel, originalt argument.

Å kjøre i ruspåvirket tilstand er et stort problem, både i Norge og resten av verden. En tidligere undersøkelse fra Folkehelseinstituttet beregnet antall ruspåvirkede førere i Norge til hele 140 000 ‒ hver eneste dag.

Den siste statistikken fra Utrykningspolitiet viser at i første halvdel av 2017 avdekket UP 1 357 russaker i trafikken, og av disse mistet 635 førerkortet. At under halvparten mistet førerretten skyldes blant annet at mange ikke hadde førerkort i utgangspunktet, mens andre kjørte med så lav promille at det kun endte med bot.

Promillegrensen i Norge er 0,2 promille, og undersøkelser har vist at bare små nivåer av alkohol i blodet gir førerne lenger reaksjonstid, dårligere dømmekraft, redusert koordinasjon og gjør oss mindre konsentrerte. Så, for alles del, skal man unngå å mikse alkoholforbruk og bilkjøring helt.

Men det klarer dessverre ikke alle. Vi husker mannen som stoppet opp på en bru i San Fransisco og tok seg en hvil ‒ midt på veien. Han var alkoholpåvirket, men nektet for at han hadde kjørt. Han hadde nemlig satt Teslaen i autopilot-modus. Han ble fraktet direkte til fengsel.

Enda verre var det med mannen som ble tatt for fyllekjøring for fjerde gang. En mann fra San Antonio prøvde å unngå en fengselsstraff på fire år ved et ganske så originalt argument, skriver Stateman.

Mannen argumenterte i retten med at grensen i Texas på 0,08 alkoholkonsentrasjon i blodet diskriminerer de med en større alkoholtoleranse. Han mente at de som drikker daglig ikke mister de fysiske og mentale evnene på linje med de som drikker sjeldnere.

Han klarte imidlertid ikke å framlegge noe dokumentasjon som støttet det noe uvanlige argumentet, og ble dømt til fengsel.

Mannen ble tatt for fyllekjøring for fjerde gang etter at kjørte av veien og rullet med bilen, og tester i etterkant viste at han hadde en promille 3,5 ganger over den lovlige grensen.

Mannen var tidligere tatt for fyllekjøring i 1985, 1990 og 1998 ‒ altså en typisk gjenganger.

Norge senket promillegrensen fra 0,5 til 0,2 promille i 2003.

De som blir tatt med under 0,5 får vanligvis bot, men det er også mulig å miste førerretten i minst seks måneder med en slik promille. Er førerretten på prøve (2 første år), eller at det foreligger skjerpende omstendigheter som dårlig sikt og vanskelige kjøreforhold, fartsovertredelser og uaktsomme forbikjøringer ryker lappen.

Med promille mellom 0,5 og 0,8 mistes førerretten for mellom 12 og 18 måneder, men skjerpende omstendigheter kan gjøre perioden lenger.

Mellom 0,8 og 1,2 er den samme periode på mellom 18 og 24 måneder, mens over 1,2 promille gir et tap på minst 2 år. Også her kan det foreligge skjerpende omstendigheter som fører til en lenger periode.

Ved svært skjerpende omstendigheter som trafikkulykker eller veldig høy promille kan tap av førerretten settes til mellom 2 og 5 år.

Kjøring under påvirkning av annet berusende eller bedøvende middel som tilsvarer mellom 0,5 til 1,2 promille medfører tap av førerrett fra 12 til 24 måneder. Rus som tilsvarer over 1,2 promille gir tap av førerkort i minst 2 år, mens gjentatt kjøring i rus fører til tap i 5 år.

Og norsk lov har også tatt høyde for personer som mannen i San Antonio. De som ikke klarer å holde seg edru, men likevel kjører i påvirket tilstand, bør miste lappen for alltid, foreslår loven.

Så argumentet med at alkoholikere tåler alkoholprosenten bedre enn de som ikke drikker så ofte fungerer ikke her hjemme. Ei heller i USA.

Mest sannsynlig er det ingen som kjøper det argumentet.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *