Hjem / Forbruker / Frykter en bruktbilboble
Bruktbilselgerne går en usikker framtid i møte. (Foto: Bil24)
Bruktbilselgerne går en usikker framtid i møte. (Foto: Bil24)

Frykter en bruktbilboble

Politikerne er glade om å snakke om fordelene med elbiler, men unnviker spørsmålet om hva man skal gjøre med de klimauvennlige bruktbilene. Bilbransjen frykter at en boble er på vei.

Nå selges det fortsatt mange bruktbiler i Norge. I juli ble det for eksempel registrert 42.351 eierskifter av bruktbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), og Finn opplyser at det har vært 103 millioner visninger på bilannonsene i perioden fra april og ut juli.


Nybilsalget har derimot stagnert noe, og endte i juli opp med 9.611 registreringer. Så langt i år er nybilsalget ned med -3,5 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Med store statlige incentiver og fallende produksjonskostnader for elektriske biler kombinert med en stadig økende etterspørsel, frykter Norges Bilbransjeforbund at en bruktbilboble nå kan være på vei.

‒ Norske bilforhandlere opplever et stadig tøffere bruktbilmarked, og priser som er under press. Samtidig er nybilsalget på vei nedover og ordrereservene skrumper. Årsaken er at stadig flere sitter på gjerdet i påvente av elbiler som ikke kan leveres, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund.

‒ Vi frykter at vi er på vei inn i en bruktbilboble som blir stadig større på grunn av de kraftige offentlige incentivene for å kjøpe elektriske biler. Sprekker boblen vil bileiere og bilforhandlere tape milliarder av kroner, og nybilsalget stanse opp, advarer han.

Norge har forpliktet seg til å kutte 40 prosent CO2-utslipp innen 2030, og de fire regjeringspartiene er allerede enige om at transportsektoren må kutte sine CO2-utslipp med hele 50 prosent innen 2030. Den sektoren skal altså kutte mest.

Ifølge SSB er nå snittet for registrerte personbiler på 10,5 år, mens vrakingsalderen er på 15,2 år. I EU varierer snittalderen for bilparken fra 6,3 år i Luxemburg til 17,3 år i Polen, ifølge ACEA.

Forbundet understreker at uten en økt utskiftingstakt av bilparken vil klimamålene være vanskelige å nå.

‒ Det hjelper ikke å nå Stortingets målsetning om å bare selge nullutslippsbiler i 2025 dersom nybilsalget stuper og folk blir sittende med sin gamle bil. Og det vil skje dersom folk ikke får solgt bruktbilen sin, sier Steinsland.

Forbundet vil nå ta opp denne problemstillingen under et eget arrangement i neste ukes Arendalsuka. Der skal bilbransjeforbundet, Zero, Bilimportørenes landsforening og NAF holde innlegg, og i etterkant vil det bli en politisk debatt med blant andre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

‒ I dag legges alle politiske virkemidler på den nye bilen, og ingenting i den brukte. Denne politikken er for snever og kan virke mot sin hensikt. Derfor vil vi diskutere temaet, sier Steinsland.

Salget av elbiler i Norge har nå rundet 150.000 biler, og i juli utgjorde nullutslippsbiler 23,9 prosent av alle nybilregistreringene den måneden.

Nullutslippsbiler har en rekke incentiver, og slipper deriblant engangsavgift, moms og trafikkforsikringsavgift.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En moped kan kun kjøres i 45 km/t, og mange ønsker derfor å kjøre lett MC. Nå skal reglene forenkles. (Foto: Yamaha)

Vil la 16-åringer kjøre mopedbil og forenkler reglene rundt lett MC

Regjeringen vil forenkle reglene rundt førerretten, og vil åpne for at 16-åringer kan kjøre mopedbiler …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *