søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Fra serviett til flytur på to år
Vahana har gjennomført sin føørste testtur. Alt gikk som palnlagt. (Foto: Airbus)
Vahana har gjennomført sin føørste testtur. Alt gikk som palnlagt. (Foto: Airbus)

Fra serviett til flytur på to år

Det foregår ikke kun en bakkekamp for tiden. Det er beinhard konkurranse om å få de første, flyvende bilene på vingene også.

Det er ikke få aktører nå som kjemper en innbitt kamp om å nå en over 50 år gammel drøm; flyvende biler.

Vi har gigantene Airbus, som kjører et prosjekt rundt en dronelignende fly kalt CityAirbus. Vi har Lilium, som allerede har testet sitt fly. Det er Uber, som etter planen skal ha en flyvende tjeneste klar allerede 2020.

Boeing, rivalen til Airbus, har kjøpt opp Aurora med sine selvflyvende planer, mens Aviation med sine elektriske fly har fått 700 millioner kroner i støtte av Toyota.

Volvos eiere vil også være med på moroa, og Geely kjøpte ikke for så veldig lenge siden opp Terrafugia.

Så har vi SureFly, som allerede har testflydd verdens første hybridelektriske personlige octocopter, et lite helikopter.

NeoXCraft er en slags drone på linje med Airbus’ CityAirbus, bare i mye mindre skala. De flyvende bilene skal være tilgjengelig allerede i 2020 ‒ om alt går etter planen.

Og det er kun de vi har fått med oss. Det er helt sikkert mange flere. Du kan for øvrig lese mer om både Terrafugia, CityAirbus og Lilium i lenker helt nederst i saken.

Så det foregår en durabelig luftkamp også.

De foreløpig siste som har fått luft under vingene er Vahana, et prosjekt til Airbus’ Silicon Valley-avdeling.

Og det prosjektet har virkelig flydd i jetfart. For det er bare to år siden noen flyingeniører satt sammen og tegnet et lite elektrisk fly kjent som E-VTOL (electric vertical take-off and landing) på en serviett. VTOL betyr at flyet kan ta av som et helikopter og deretter fly som et fly.

At de har brukt tiden godt etter det er forrige ukes testtur et bevis på. De fikk nemlig flyet på vingene, og gjennomførte en testtur på 53 sekunder.

Flyet svevde fem meter over bakken, og gjorde hele operasjonen selv. Det var altså ingen som styrte flyet. Altså et autonomt fly.

‒ I dag feirer vi en stor begivenhet innen innovasjon i flyhistorien, sa prosjektleder hos Vahana, Zach Lovering.

‒ På bare to år har vi tatt en konseptskisse fra en serviett og bygget en fullskala, selvpilotende fly som har gjennomført sin første testtur.

Airbus har tidligere etterlyst retningslinjer for hvordan de nye, selvflyende flyene skal operere, og har pekt på at dette ikke lenger kun er science fiction. Noe forrige ukes testflyging er et bevis på.

Akkurat det problemet møter også de selvkjørende bilene, som heller ikke har et klart regelverk eller retningslinjer å forholde seg til per i dag. Produsentene jobber for tiden raskere enn politikerne.

Vahanas fly er 6,2 meter bredt, 5,7 meter langt, 2,8 meter høyt og veier 745 kilo. Det drives av åtte propeller, fire bak og fire foran. Testturen gikk helt etter planen, noe også den andre turen dagen etter gjorde.

Det er altså bare å kjøre på videre. Beklager, fly på videre.

Vahanas mål er nemlig at «millioner av Vanaha kan erstatte noen av de 15 milliarder smertefulle pendlerturene som gjennomføres i året».

Planen til Airbus er å sette opp faste holdeplasser hvor flyet tar av fra, og deretter flyr en ferdigkalkulert rute til endestasjonen.

Alt dette gjøres via en app, og flyet kan som med selvkjørende biler unngå hindringer og andre ting.

Se selv hvordan Airbus ser for seg det hele:

Det ser jo sannelig praktisk ut.

Men om de blir først er høyst uklart. For det er mange om beinet.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *