søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Fra fortiden til framtiden
En vakker og elegant kjempe. Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet vekker iallfall oppsikt. (Alle foto: Mercedes)
En vakker og elegant kjempe. Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet vekker iallfall oppsikt. (Alle foto: Mercedes)

Fra fortiden til framtiden

Mercedes har vist fram en lekker modell i form av Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet. Her er det både fortid og framtid – og litt nåtid.

Bilen er en konseptmodell, og det er med andre ord mulig at vi aldri ser en slik på veiene. Kanskje til og med veldig sannsynlig, når vi vet alle «vision»-konseptene Mercedes har presentert for oss de siste årene: Vision EnerG‑Force (Los Angeles, 2012), AMG Vision Gran Turismo (Sunnyvale, 2013), Vision Tokyo (Tokyo 2015) og Vision Mercedes-Maybach 6 Coupé (Pebble Beach 2016).

Vision-modellene til Mercedes skal vise litt av framtiden.
Vision-modellene til Mercedes skal vise litt av framtiden.

Uansett er den siste vist fram på Pebble Beach Concours d’Elegance i forrige uke noe helt for seg selv.

De elegante, flytende linjene tar oss umiddelbart tilbake i tiden på samme tid som den har futuriske trekk. Og det oser selvsagt luksus av doningen.

Linjer, linjer og atter linjer.
Linjer, linjer og atter linjer.

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet er en enorm bil på 5,7 meter og med en landingsstripe av et panser. Det må være en av verdens største toseter, ettersom bakenden er nesten like stor som panseret. Felgene er svære de og. Nærmere bestemt 24 tommer med en senterbolt.

Grillen er, etter Mercedes’ eget utsagn, inspirert av stripete dresser, og er – jepp –  enorm.

Mercedes har dresset opp fronten.
Mercedes har dresset opp fronten.

Linjene faller inn bak, og de smale baklyktene fullfører formen.

Innsiden ødelegger retro-looken, og kupeen ser mest ut som det er hentet fra et romskip med blå neonlys stort sett over alt. Det er alt vi orker å si om den.

Vel, hva skal vi si? Egentlig ingenting.
Vel, hva skal vi si? Egentlig ingenting.

Ettersom dette er en framtidsbil, er den selvsagt elektrisk. Og med krefter nok.

Den har fire magnet-synkro elmotorer, og ettersom de sitter på hvert sitt hjul er dette en firehjulstrekker. Den totale effekten er på 750 hestekrefter (550kW), og flaket skyter opp til 100 km/t på under fire sekunder. Ganske utrolig. Elsperren sørger derimot for at nåla stopper på 250 km/t, noe som bør holde for direktørene.

Rekkevidden er oppgitt til over 500 kilometer ifølge NEDC-standarden, og over 321 kilometer ifølge EPA.

Ladningen er det heller ikke noe å si på. Kapasiteten skal være på 350 kW, og på bare fem minutter skal det være saft nok til 100 kilometer med hurtigladeren.

Hva har så du under panseret? Ehhhhh...
Hva har så du under panseret? Ehhhhh…

Mercedes vil nok høste teknologi ut av Vision-modellene, men vi bør kanskje ikke holde pusten mens vi venter på denne.

Men Maybach-entusiastene trenger ikke å deppe. Det kom nemlig to nye modeller i juli, Mercedes-Maybach S 560 4MATIC og S 650.

Det finnes også en Mercedes-Maybach S‑Class Cabriolet, og denne er begrenset til 300 eksemplarer.

Uansett er det mulig å gå for en Mercedes S-klasse. Ikke akkurat Maybach, men ikke så langt unna heller…

Under følger en liten videosnutt av den lekre kjempen, Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet.

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *