Hjem / Nyheter / Fra elbil til hybridbil til bensinbil
Aston Martin viste fram en konseptmodell med navnet DBX i 2015. Den skal etter planen komme i 2019, da med fire dører. (Begge foto: Aston Martin)
Aston Martin viste fram en konseptmodell med navnet DBX i 2015. Den skal etter planen komme i 2019, da med fire dører. (Begge foto: Aston Martin)

Fra elbil til hybridbil til bensinbil

Hørt om modellen som skulle bli elbil, deretter nedgradert til plug-in hybrid og som ender opp som bensinbil?

Veien har vært kronglete for Aston Martins lenge planlagte SUV, DBX. Faktisk så svingete og vanskelig at til og med navnet er forandret.

Annonse

Hopper vi inn i tidsmaskinen og taster inn Genève Motor Show 2015 treffer vi på konseptmodellen DBX. Dette er litt av en framtidsmodell som er elektrisk drevet og har for eksempel James Bond-løsninger som kamera der hvor normalt sidespeilene er. Da hadde Aston Martin allerede jobbet med modellen i ett år.

Bilen var en crossover ‒ en designperle med to dører og fire seter, og eldrift på alle fire hjulene.

Den var først og fremst rettet mot det kvinnelige markedet, og faktisk designet rundt en oppdiktet California-kvinne i slutten av 30-årene. Faktisk gikk Aston Martin så langt at de ga den fantasikvinnen et navn ‒ Charlotte.

Men det var altså den gang.

Det neste vi hørte fra Aston Martin om DBX var at planene var endret, og den skulle nå få en hybridløsning. Det var i fjor, og Aston Martin bekreftet i samme slengen at bilen skal bygges på den nye fabrikken i Wales. Der skal også den elektriske RapidE produseres.

I forrige måned hørte vi igjen noe om DBX.

Da rapporterte Autocar at den nye SUV-modellen likevel ikke skal hete DBX, men Varekai. Det er jo logisk, ettersom Aston Martin har en forkjærlighet for bokstaven V. Vantage, Vanquish og villdyret Valkyrie.

Autocar fikk ikke navnet bekreftet av produsenten, men støttet seg til en søknad om et varemerke med det navnet. Så om den faktisk ender opp med å hete det er høyst uvisst.

Men det er mer nytt på gang.

Denne gang fra sjefen sjølv, Andy Palmer. Det var nettopp han som forlangte at Aston Martin skulle lage en SUV ‒ ellers ville det «gå nedenom og hjem med selskapet», som han påsto i 2014.

Til Automotive News Europe bekrefter at han modellen kun kommer som bensinbil. Altså ingen elbil, ingen plug-in hybrid, og ingen diesel. Den sistnevnte motortypen sier Palmer er «død», så det vurderer ikke den britiske produsenten en gang.

DBX, eller Varekai, får derimot to motoralternativer som er bensindrevet. En V12 og en V8, levert av Mercedes’eide AMG ‒ som er motorleverandører til Aston Martin. Om de også inkluderer en ikke-ladbar hybridløsning er uklart.

Modellen var opprinnelig ment å komme i 2019, men om det skjer må vi bare vente å se.

DBX er ment å gå i konkurranse med de mer eksklusive SUV-modellene som enten er her eller kommer på markedet. Det er modeller som Bentley Bentayga, Lamborghini Urus og Ferraris kommende SUV.

Aston Martin har som sagt en elbil-modell på gang, RapidE. Men den kommer kun i svært begrenset antall, mer eksakt 155.

Superbilen Valkyrie bruker hybridteknologi løftet fra Red Bull-bilene, men da snakker vi en helt annen klasse. Faktisk snakker vi om en superbil med over 1.100 hestekrefter, og neppe en Charlotte i California bruker til butikken.

Den første skikkelige elektriske blir Lagonda. Og da snakker vi om merket Lagonda, som er arven fra et merke som solgte sin første bil så langt tilbake som i 1905 og som Aston Martin kjøpte opp i 1972.

Aston Martin gjør altså det Volvo gjorde med Polestar, de lager seg et nytt merke.

Lagonda skal «redefinere det elektriske luksusmarkedet», ifølge Aston Martin. De lover en hypermoderne, selvkjørende elbil med all den teknologien du kan tenke deg.

Men så har de da også litt tid på seg.

Produksjonen er planlagt å starte i 2021, mens de første bilene skal være klare i 2023.

Aston Martin har sluppet en video av bilen Lagonda Vision Concept, og ta en titt på dette. Ganske spesiell, ikke sant?

Men før den tid skulle vi gjerne sett at Aston Martin kom med DBX. Den som skulle bli en elbil.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *