Hjem / Elbiler / Første påsketur med elbilen?
Ut på tur, aldri sur. Litt planlegging så går turen fint også med elbil. (Foto: NAF)
Ut på tur, aldri sur. Litt planlegging så går turen fint også med elbil. (Foto: NAF)

Første påsketur med elbilen?

Tusenvis av nordmenn har kjøpt seg elbil i løpet av det siste året, noe som i mange tilfeller betyr den første påsketuren med en elektrisk bil.

Det er smart å tenke seg litt om før man setter av gårde med elbilen. Det åpenbare er at det ikke finnes så mange lademuligheter på fjellet som i byene.

Annonse

Rådet fra NAF er å lade under selve turen, men før du kommer helt fram til hytta. Da er nemlig batteriet driftsvarmt, og bilen er nesten fulladet når den parkeres.

‒ Med elbil gjelder det å tenke litt annerledes. I stedet for å stoppe på en bensinstasjon for å fylle full tank, lader man batteriet litt her og litt der. Husk at du lader når du stopper ‒ ikke stopper for å lade. Legg pausen til en ladestasjon, og får du tatt matinnkjøpet samtidig oppnår du tre ting; hvile, mat til påsken og drivstoff til bilen sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Elbiler er ikke laget for norske vinterforhold, og lave temperaturen fører til at batteriets effekt minker dramatisk. Noen elbiler har mulighet til å forvarme batteriet. «Motorvarmeren» gjør at batteriet ikke er iskaldt, og varmere batteri gir mindre forbruk til hjemturen.

‒ Varme batterier gjør bilturen enklere. Det er unødvendig å få kortere kjørelengde når man enkelt kan varme opp batteripakken, mener Sødal.

En annen ting man må være oppmerksom på er det elektriske anlegget på hytta. Vanlige stikkontakter i garasjer og eldre elektriske anlegg er i mange tilfeller ikke konstruert for å lade elbiler. Om bilen lades via en stikkontakt og ikke en godkjent ladeboks økes risikoen for varmgang og brann. Så sørg for å ha med deg riktig utstyr og følg med på stikkontakten.

‒ Elbiler brenner ikke oftere enn andre biler, men det er tryggere å lade på et sikkert anlegg, sier Sødal.

Skjøteledninger kan også skape trøbbel, og Sødal påpeker at man må beskytte bilens ladekabel og kabelskjøten slik at den ikke snør igjen eller blir skadet.

‒ Og husk at kabler blir varme, og lett smelter seg ned i snøen.

Her er fem punkter det er verd å bite seg merke i:

  • Husk ladevett på ladestasjoner
  • Lad opp batteriet før du er framme
  • Følg nøye med hvis du lader med vanlig stikkontakt på hytta
  • Forvarm batteriet før du drar
  • Har du godkjent ladepunkt på hytta, la laderen stå i hele påsken

Om du lurer på ladepunkter underveis på ruta kan du sjekke NAFs ruteplanlegger med oversikt over ladepunkter.

Til slutt minner Sødal om ladevett.

‒ Ikke okkuper ladestasjonene, unngå å lade batteriet helt fullt ‒ det skåner batteriet. I tillegg går det saktere jo mer strøm batteriet har. Når du kommer over 80 prosent vil du se ladetiden øker.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *