Hjem / Nyheter / Forsker fram «riktige» farger på bilene

Forsker fram «riktige» farger på bilene

Tre år med forskning, 84 roboter, 2,5 kilo lakk og en glovarm ovn må til før bilen får den fargen den har.

Det er mye man ikke vet at man faktisk lurer på. Som for eksempel hvorfor og hvordan bilene ender opp med den fargen den har. Det har du sikkert ikke fundert over, men nå er du selvsagt nysgjerrig. Så hvordan foregår det?

Det hele begynner med en markedsundersøkelse, og rundes av i en glovarm ovn. Prosessen tar til sammen 1.000 dager.

‒ Å lage en farge er en innsidejobb, sier Jordi Font fra Seat’s fargeavdeling. Ja, for bilprodusentene har en slik avdeling.

For å skape en ny fargetone må det til en hel symfoni av lakk. Det kreves 1.000 liter lakk for å skape en ny nyanse, og det er egne laboratorium som står bak den kjemiske prosessen som det er å mikse fram en ny farge.

‒ Ved å blande 50 forskjellige pigmenter og metallpartikler kan vi lage nesten 100 variasjoner av samme farge bare ved å se hvilken nyanse som passer best, sier Carol Gómez fra fargeavdelingen.

‒ Farger blir mer sofistikert for hver dag som går, og etterspørselen etter personlig tilpasning er en økende trend, legger hun til.

Kundene vil altså ha muligheten til å få tilpasse fargen på en helt annen måte enn tidligere. Og bilprodusentene svarer med å utvide tilbudet.

Hos Seat har de for eksempel den nye Arona. Og det er ikke lenger noe få farger som gjelder, men kundene kan faktisk velge mellom flere enn 68 forskjellige fargekombinasjoner.

Men jobben består av mer enn kun å få fram nye farger. Den visuelle effekten må sjekkes ut før produktet kan godkjennes.

Hos Seat gjøres det ved å påføre lakken på metallplater for å se hva slags inntrykk effekten produserer.

‒ Vi kontrollerer dybden og subtiliteten i tonene på plater som er utsatt for sollys og i skyggen for å forsikre oss om at den påførte fargen samsvarer med den vi designet, sier Jesús Guzmán ‒ nok en medarbeider fra fargeavdelingen.

Når de er fornøyd med resultatet skal bilene lakkers. Og det er også litt av en operasjon.

84 roboter må til for å lakkere bilen. Bilene lakkes i rom kalt lakkeringsbokser som har en temperatur mellom 21 og 25 grader. 2,5 liter med lakk påføres bilen i en automatisert prosess, og det hele tar faktisk seks timer.

Lakkeringsboksene kan sammenlignes med operasjonsstuer og har ventilasjonssystemer som skal forhindre støv og andre partikler å trenge inn. Det påføres sju lag, alle like tynne som et hårstrå men like harde som stein, og det hele bakes til slutt i en «ovn» som holder 140 grader.

Når fargen er valgt og bilen er lakkert gjenstår det kun en prosess ‒ nemlig kontrollen. Bilen skannes for å sjekke at det ikke er noen ujevnheter eller andre feil, og sammenlignet med lakkeringsprosessen er denne lynrask. Faktisk bruker skanneren kun 43 sekunder på å sjekke sluttresultatet.

Hvor lang tid kundene bruker på å bestemme seg er en annen historie.

Men akkurat det blir ikke enklere med årene…

Se videoen øverst for å få et innblikk i fargeprosessen.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Norske bruer gjennomgår både sjekk og vedlikehold. Blant annet jobber Vegvesenet nå med en bru fra i 1967 i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)

I år sjekkes 17.000 norske bruer

Etter den forferdelige brokollapsen i Italia har det blitt stilt spørsmål om noe lignende kunne …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *