Hjem / Forbruker / Foreslår nødbrems og hastighetsbegrenser
Et råd i EU foreslår nye tiltak for å styrke trafikksikkerheten. Her Volvos nødbrems. (Foto: Volvo)
Et råd i EU foreslår nye tiltak for å styrke trafikksikkerheten. Her Volvos nødbrems. (Foto: Volvo)

Foreslår nødbrems og hastighetsbegrenser

I 2019 skal EU komme med en ny strategi rundt trafikksikkerheten, noe som også betyr mer sikre biler.

I 2017 døde 25.250 mennesker på veiene i EU-landene, noe som var en nedgang på 2 prosent i forhold til 2016. Men på tre år har det kun vært 3 prosent nedgang, og EU er langt unna målet om en nedgang på 50 prosent fra 2010 til 2020. Per nå er nedgangen 20 prosent.


EU har kommet med to mobilitetspakker rundt trafikksikkerheten, og i 2019 kommer den tredje som skal gjelde fra 2021. Og nå strammer de inn enda mer.

Trafikksikkerhetsrådet ETSC foreslår 12 punkter rundt de generelle reguleringene og som inkluderer sikkerheten til myke trafikanter, og de vil sette enda strengere krav til bilprodusentene.

ETSC vil at merkegodkjenning bør gjennomgå tilnærmet samme tester som gjøres av Euro NCAP, en uavhengig organisasjon som tester nye modeller og gir de stjerner. Disse testene inkluderer også sikkerhetsutstyr som beskytter forgjengere, noe som ble innført ved årsskiftet av Euro NCAP.

Rådet foreslår også en sterkere varsling når setebeltet ikke er brukt, og en intelligent hastighetsassistent i alle nye kjøretøy og en hastighetsbegrenser i større kjøretøy. Hastighetsassistenten er et system som «leser» fartsgrensene og som deretter ikke lar bilene kjøre over disse om systemet er satt på.

Et annet punkt er nødbrems, som de mener at alle nye biler bør ha. Dette systemet oppdager farer, og vil automatisk bremse for disse.

Alkolås er en annen ting de ser på. Norge har innført dette fra 1. januar 2019 i alle nye busser og minibusser, mens EU-rådet mener at alle nye biler fra 2021 bør ha lagt til rette for ettermontering av slikt utstyr. Rådet skriver at til å begynne bør landene begynne med å innføre alkolås i kommersielle kjøretøy, altså slik Norge har gjort.

ETSC mener at promillegrensen bør være 0 i alle land, og at førere som blir tatt flere ganger med promille må straffes med alkolås i bilene. Belgia har blant annet innført en slik ordning.

Et annet forslag går på at alle biler bør ha en enhet som registrer hva bilen gjør, og at denne dataen skal være tilgjengelig etter ulykker.

Rådet mener også at EU-landene bør gi rabatt på de modellene som får 5 stjerner i Euro NCAP, og at stjernene bilene eventuelt har oppnådd bør offentliggjøres sammen med CO2-utslipp og forbruk.

Til slutt toucher også EU-rådet innom bildesignet, som de mener bør gjøres sikrere og mer til rette for funksjonshemmede og eldre. De mener også at det bør gjøres en evaluering av all teknologi og om hva dette innebærer for de eldre førerne.

Det er også ting som innføres fortløpende.

31. mars ble det blant annet påbud med eCall i alle nye biler, et system som automatisk ringer nødnummer under en ulykke.

ETSC mener at alle de nye tiltakene som er foreslått kan spare opp så mange som 25.000 innen 15 år.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Klimaanlegget har skylda for dårlig lukt. (Illustrasjon: Seat)

Så enkelt fjerner du dårlig lukt

Hjelp, bilen lukter! Varmen gir uante bivirkninger, inkludert en potensiell stinkende bil. Så hvorfor gir …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *