Hjem / Nyheter / Ford signerte avtale med gigant
Ford har inngått en avtale med den kinesiske giganten Alibaba. Kanskje det blir flere Mustanger å se i Kina i årene som kommer? (Foto: Ford)
Ford har inngått en avtale med den kinesiske giganten Alibaba. Kanskje det blir flere Mustanger å se i Kina i årene som kommer? (Foto: Ford)

Ford signerte avtale med gigant

Alibaba er verdens største detaljforhandler, og et av verdens aller største selskaper. Og det er kinesisk.

Nå har Ford signert en avtale med giganten, og skal teste ut salg av biler gjennom Alibabas salgsportaler.

‒ Kina er et av verdens største og mest dynamiske digitale markeder, og det er i blomstrende utvikling. Samarbeid med ledende teknologispillere bygger på vår visjon for smarte biler i en smart verden for å revolusjonere forbrukernes mobilitetsopplevelser, sier Jim Hackett, Fords president og administrerende direktør.

Alibaba har en rekke portaler, og avtalen innebærer at Ford skal inn i både AliOS, Alibaba Cloud, Alimama og Tmall.

Sistnevnte er Kinas fjerde største nettside målt i trafikk, og helt oppe på 12. plass globalt sett, ifølge alexa.com. Det er altså en absolutt gigant når det kommer til netthandel.

Så Ford har gjort et aldri så lite scoop med avtalen.

For Kina er det markedet samtlige store bilprodusenter prøver å komme inn i, og har for lengst blitt det landet hvor det selges flest biler. For eksempel selger Volkswagen og Mercedes flere biler i det folkerike landet enn i noen andre land, mens Ford har mistet noe momentum i det gedigne markedet.

Avtalen strekker seg over tre år, og Ford og Alibaba skal til å begynne med finne nye digitale løsninger på hvordan man selger biler via nettet.

‒ Alibaba er glade for å omdefinere forbrukerreisen og brukeropplevelsen for biler sammen med Ford Motors, sier Alibaba-konsernsjef Daniel Zhang.

‒ Vår datadrevne teknologi og plattform vil utvide definisjonen av det å eie bil fra bare det å ha den som et transportmiddel til et nytt medium for en smart livsstil, sier han litt pompøst.

Jason Luo, leder og administrerende direktør i Ford China, og Hu Xiaoming, administrerende direktør i Alibaba, president for AliOS og president for Alibaba Cloud, undertegnet en strategisk samarbeidsavtale torsdag. (Foto: Ford)
Jason Luo, leder og administrerende direktør i Ford China, og Hu Xiaoming, administrerende direktør i Alibaba, president for AliOS og president for Alibaba Cloud, undertegnet en strategisk samarbeidsavtale torsdag. (Foto: Ford)

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *