Hjem / Nyheter / Ford hedrer legendarisk modell
Ford kommer med en spesialversjon av GT som er lakkert som Gulf Oil-bilene. (Alle foto: Ford)
Ford kommer med en spesialversjon av GT som er lakkert som Gulf Oil-bilene. (Alle foto: Ford)

Ford hedrer legendarisk modell

For eksakt 50 år siden føk en Ford GT40 inn til seier Le Mans, og bilen ble kjent for sin spesielle fargekombinasjon. Nå hedres den med en ny GT-modell.

Motorsportens historie dekker mange tusen forskjellige biler, og de aller fleste ‒ uansett hvor suksessfulle de var ‒ går etter hvert i glemmeboka.

Men det finnes noen få spesielle unntak, og det aller beste eksemplet er muligens Ford GT40. Og grunnen er ikke at bilen var enten spesiell vakker eller spesiell rask, selv om den var det også.

Den huskes først og fremst for sine fargekombinasjoner tatt fra Gulf Oil, et oljeselskap i Texas. Visepresidenten i det selskapet, Grady Davis, var en såkalt «gentleman-driver», og bestemte seg for å støtte teamet JW Automotive Engineering med engelske John Wyer som sjef.

Og som en sponsoreffekt bestemte de seg for å lakkere racerbilene i Gulf Oil-fargene lyseblå og oransje.

Ford GT40-bilene var lynraske, og allerede i 1966 og 1967 gikk modellen til topps i Le Mans, da i regi av amerikanske Shelby.

JW Automotive overtok Fords satsing i 1968, og lakkert i fargene til Gulf Oil dundret bilen inn til seier både i 1968 og 1969. Entusiastene kjenner bilen som «chassis nummer 1075», og den er en av få med gjentakende seire i Le Mans.

Og mens nesten ingen husker den svarte bilen med de hvite fartsstripene som vant i 1966 eller den røde med hvite fartsstriper i 1967, husker svært mange den lyseblåe bilen med de oransje fartsstripene i 1968 og 1969.

En legende var altså født ‒ takket være fargene.

Spoler vi 50 år fram i tid finner vi igjen en Gulf Oil-bil. Ford har nemlig bestemt seg for å hylle bilen fra 1968 med en spesialversjon kalt Ford GT Heritage Edition.

‒ 1968-versjonen av GT40 ble raskt en global sensasjon etter å ha slått sine europeiske konkurrenter fire ganger på rad, og 50 år senere fører vi arven videre med en begrenset spesialversjon, sier Joe Hinrichs, Fords globale sjef.

Ford hedrer legendarisk modell
Kjenner du igjen fargekombinasjonen? (Foto: Ford)

Som et ekstra nikk til den legendariske bilen har 2019-modellen nummer 9 på panseret, mens 2020-modellene kommer med 6-tallet ‒ startnumrene til de to bilene som vant i 68 og 69.

Bilen får også litt mer spesialbehandling enn kun lakken.

Ford har brukt mer karbon og satt på noen spesielle 20-tommers felger, og den kommer med sølvlakkerte speilhus og oransje bremsekalipere.

De tar ingen mekaniske grep, men så trenger neppe en GT det heller.

Det sitter en V6 med twinturbo under panseret, og den vrir ut 650 hestekrefter som sendes til bakhjulene via en 7-trinns girkasse.

Det går nok ikke like fælt som 1968-versjonen som «eide» Le Mans, men de du møter kommer garantert til å kjenne den igjen som en Gulf Oil-variant.

Men Ford har ikke glemt de to første GT40 som vant Le Mans heller.

I fjor kom de med en rød GT med hvite striper som hedret vinneren fra 1967. Den hadde i likhet med de kommende bilene også mer utstrakt bruk av karbon, 20-tommers helstøpte aluminiumsfelger, røde bremsekalipere og sidespeil i sølv.

Året før kom de med en svart versjon med hvite striper. Her er den:

Men de modellene må nok bare finne seg i å stille seg i skyggen av den kommende modellen.

Som de fleste andre bilene.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *