Hjem / Nyheter / Fjerner aldersgrensen på ståhjuling

Fjerner aldersgrensen på ståhjuling

Regjeringen har kommet med nye regler rundt de minste elektriske kjøretøyene, og åpner for at alle kan bruke de.

– Enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro i hverdagen. Nå forenkler vi regelverket for små elektriske kjøretøy, som el-sparkesykler og ståhjulinger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Annonse

Han sammenlikner slik små elektriske framkomstmidler med sykler.

‒ Derfor likestiller vi nå slike kjøretøy. De skal nå kunne brukes på samme områder og under samme vilkår. Det gjør det enklere både for brukere og myndigheter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ståhjulinger, også kjent som hover boards og selvbalanserende kjøretøy, var tidligere klassifisert som motorredskap, og dermed ansett som en motorvogn. Dermed var aldersgrensen ifølge loven 16 år.

Men det er altså ikke tilfelle lenger.

‒ Vi vil forenkle regelverk og fjerne unødvendige forbud. I 2014 gjorde regjeringen bruk av selvbalanserende kjøretøy lovlig i Norge. Nå tar vi nye skritt og endrer regelverket slik at også andre små elektriske kjøretøy tillates, og det blir de samme reglene for alle slike kjøretøy som for sykkel. Det blir ingen aldersgrense, og man kan bruke de samme områdene som syklende og gående, sier Solvik-Olsen.

Det er ingen plikt om å godkjenne, registrere eller forsikre sykler, og disse reglene får dermed også elektriske sparkesykler og ståhjulinger.

Men det er ikke fritt fram og dundre av gårde hvor enn du befinner seg. Det er fortsatt regler å forholde seg til.

De sier at man skal være særlig aktsomhet overfor andre trafikanter når kjøretøyet brukes på eksempelvis fortau eller gangvei. Dette gjelder også for brukere av små el-kjøretøy.

Og det er flere regler å forholde seg til.

Av hensyn til trafikksikkerheten er vekten på slik kjøretøy begrenset oppad til 70 kilo, noe som inkluderer batteri. Bredden skal ikke være over 85 centimeter, mens lengden ikke kan overskride 120 centimeter.

Det er heller ikke fritt fram når det kommer til fart. Maksimal hastighet skal ikke overskride 20 km/t, mens de tekniske kravene i hovedsak er det samme som gjelder for selvbalanserende kjøretøy

Kjøretøyet skal også være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser, og det er krav om bremsekraft. Kjøretøyet skal i tillegg ha signalhorn eller signalklokke, altså det samme som gjelder for sykler. Men det kan imidlertid gis unntak fra disse kravene om slikt utstyr ikke kan monteres.

Det er ikke noen krav om bruk av hjelm eller obligatorisk opplæring ved bruk av små elektriske kjøretøy.

‒ Selv om det ikke er krav om bruk av hjelm, vil jeg oppfordre alle som ferdes på både sykkel og små elektriske kjøretøy til å bruke hjelm, kjøre forsiktig og ta hensyn til andre trafikanter, spesielt overfor gående, sier Solvik-Olsen.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *