Hjem / Nyheter / Fiesta ST med arv fra RS og Ford GT
Nå kommer den sprekere søsteren til Fiesta, nemlig ST-versjonen. (Alle foto: Ford)
Nå kommer den sprekere søsteren til Fiesta, nemlig ST-versjonen. (Alle foto: Ford)

Fiesta ST med arv fra RS og Ford GT

Ford Focus RS og Ford GT er biler som sparker godt fra seg. Lillesøsteren, Fiesta ST, nyter godt av dette.

Ford er nå klare med spreke varianten av sin Fiesta, og selv om vi ikke kan kalle Fiesta ST (som står for Sports Technologies) en sportsbil bør den røre greit på seg. Ford demper iallfall ikke forventningene.

‒ Vi vet at kunder som kjøper ST-modeller har høye forventninger. Derfor har vi overført mye av kunnskapen fra utviklingen av Performance-modellene Focus RS og Ford GT til nye Fiesta ST. Den vil sette en ny standard for kjøreglede i dette segmentet, lover toppsjefen for Ford Performance i Europa, Leo Roeks.

Modellen er på full fart inn i det norske markedet, og blir tilgjengelig fra sommeren av. Prisen starter på 342.000 kroner for en tredørsmodell.

Det er allerede kjent at den kommer med tre forskjellige kjøremoduser – normal, sport og bane – som igjen påvirker bilens motor, styring og stabilitetskontroll. Dette skal gjøre bilen egnet både til daglig bruk og på en bane ved å trykke på en knapp.

Så hva mer er nytt med tredje generasjonen Fiesta ST?

Dette er de nye teknologiene som for første gang også finner veien til en Fiesta ST:

  • Differensialsperre for optimalt grep på svingete veier
  • Et Ford-patentert fjæringssystem som gir bedre kontroll i skarpe svinger og bedre tilbakemeldinger fra bilens bakpart. Systemet øker også bilens sidestivhet.
  • Mulighet for Launch Control for raskere akselerasjon på bane. Denne funksjonen blir vist med egen grafikk i bilens digitale instrumentpanel.

Differensialsperren som er tilgjengelig i en Performance-pakke gjør at det mekaniske systemet reduserer kreftene som går ut til et hjul med dårlig veigrep, for eksempel det innerste hjulet i en skarp kurve. Dette utnytter motorens krefter og gir bedre grep.

Fords dynamiske kurvekontroll sørger for ytterligere veigrep og reduserer understyring ved å bremse ned det innerste hjulet foran i svinger.

‒ Vi har fintilpasset Fiesta ST’s nye mekaniske differensialsperre til å jobbe sømløst sammen med den forbedrede dynamiske kurvekontrollen for å levere mest mulig moment, forklarer Roeks.

Som sagt er ikke dette en ren sportsbil, så Ford har nøyd seg med en 1,5-liters Ecoboost-motor som vrir ut 200 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. Dens 3-sylindrets arkitektur gjør at dreiemomentet blir relativt høyt også ved lavt turtall, nærmere bestemt 290 Nm mellom 1.600 til 4.000 omdreininger.

I tillegg har Ford puttet inn en ny turbolader, og til sammen skal dette gjøre bilen kvikkere og gi en morsommere kjøreopplevelse.

De rene tallene sier at Fiesta ST gjør unna 0-100 km/t på 6,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 232 km/t. Slett ikke verst for en liten «bybil».

På toppen av dette har Ford også klart å utvikle teknologi som muliggjør sylinderkutt på en 3-sylindret motor. Dermed vil en sylinder kuttes når kjøremønsteret tilsier dette, noe som vil være bensinsparende.

De har også brukt ny teknologi og løsninger som skal gjøre bilen mer stabil og smidig, blant annet blir sideveiskreftene overført inn i fjærsystemet og øker dermed sidestabiliteten.

Av tilgjengelig utstyr kan nevnes infotainment-systemet Sync 3, nøkkelfritt system, recaroseter og en bakspoiler som viser at det er litt mer krutt i denne sammenlignet med den ordinære Fiesta.

Her er en video som viser den nye Fiesta ST rattet rundt en bane av rallyføreren Louise Cook:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Slik ser designet på den kommende Skoda Kodiaq RS. (Begge foto: Skoda)

Skoda viser RS-designet

Tsjekkiske Skoda har vist fram designet på den kommende sportsutgaven Kodiaq RS. Etter å ha …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *