Hjem / Nyheter / Fiberkabler overvåker farten
Knut Pettersen fra Statens vegvesen og Erling Kolltveit fra Christian Michelsen Research følger nøye med når lastebilen passerer, og forstyrrer lyssignalet som går i asfalten under den. (Foto: Statens vegvesen)

Fiberkabler overvåker farten

Hvor overvåket blir vi i framtiden? Vel, Statens vegvesens nye lyttekabler kan gi et varsel på dashbordet dersom du har for høy fart.

Først kom fotoboksen. Dette skapte debatt, og mange bilførere var svært lunkne til dette å bli overvåket på utvalgte strekninger.

Annonse

Deretter kom gjennomsnittsmålinger via fotobokser. Dette systemet tar ting et skritt videre, og overvåker bilistene over lengre avstander.

Og så popper det stadig opp nye bomstasjoner, og disse registrer all trafikk.

Bilistene er altså godt overvåket allerede.

Det neste steget er lyttekabler.

Dette er fintfølende kabler som ligger i mikrogrøfter langs veibanen, og registrer all trafikk på veien.

Og du må ikke tro at dette er en vill tanke som kanskje kan komme en gang i framtiden. Nei, faktisk er lyttekablene allerede her.

Det er Statens vegvesen som driver med et framtidsrettet prosjekt langs E8 i Skibotndalen, ikke langt fra den finske grensen i Troms. Der baner de bokstavelig talt vei for ny teknologi.

Norge, Finland og Sverige har et fellesprosjekt om bruk av framtidig teknologi i samferdselssektoren, og da er det først og fremst selvkjørende kjøretøy det tenkes på. For hva om lastebilen med fisk kan kjøre fra Tromsø til Finland helt av seg selv?

For at dette skal bli en realitet trenger Statens Vegvesen data. Mye data.

Og den skal de høste ved bruk av akustiske fiberledninger. Altså kabler som lytter på trafikken.

Lyttekablene er en del av forsknings- og utviklingsprosjektet Borealis langs E8 i Troms. Denne veistrekningen er en nasjonal teststrekning hvor Statens vegvesen utvikler og tester intelligente transportsystem (ITS).

ITS er en fellesbetegnelse for teknologien som gjør det mulig for veien og bilen å kommunisere med hverandre. Dette skal gjøre kjøreturen tryggere, mer miljøvennlig og forutsigbar.

I lyttekablene går det lys gjennom fiberledningene, og dette lyset blir forstyrret av vibrasjonene når et kjøretøy kjører langs kablene.

‒ Lyssignalet vi får i retur fra veien, varierer etter retningen, størrelsen og hastigheten på kjøretøyet. Variasjonene er imidlertid små, så det krever en del å analysere dette presist, sier Erling Kolltveit fra Christian Michelsen Research AS i Bergen, som er Vegvesenets forskningspartner i prosjektet.

Allerede i oktober startet Vegvesenet jobben med å legge ned slike kabler lang E8 i Skibotndalen, og kablene ligger kun noen få centimeter ned i asfalten.

Og de har virkelig en superhørsel. Det har Vegvesenet erfart i vintertester de driver på med akkurat nå.

Bilister som har kjørt strekningen har på sin side erfart mye og uvanlig trafikk.

For der har kjøretøy svært sakte og ganske fort. Biler har stanset midt på veien, de har tatt u-sving og de har kjørt forbi hverandre.

Alt i kontrollerte former, selvsagt, og med en god hensikt: Teknologiutviklerne vil finne ut hvor presis informasjon de akustiske fiberledningene gir om trafikken.

‒ De foreløpige resultatene viser at fiberledningene fanger opp det vi håper på, både hvilken hastighet bilen har, hvor på veien den ligger og når trafikken stanser helt opp, sier Karl Magne Nilsen i Statens vegvesen.

De som frykter for seg et overvåkningssamfunn med all ny teknologi kan grøsse over resultatene fra de tidlige testene til Vegvesenet. Riktignok kan ikke lyttekablene vite registreringsnummeret på bilen og se hvem som kjører, men de kan snart sende et varsel til føreren av kjøretøyet.

For kablene har klart å registrere mye informasjon på de uoversiktlige vinterveiene. Denne kan i første omgang sendes til for eksempel veitrafikksen ralen, eller kobles til informasjonsskilt som forteller bilistene om saktegående trafikk, ulykker eller full stans på veien.

I framtiden kan du også få et varsel på dashbordet dersom du holder for høy fart og det er fare på ferde rundt neste sving. Et pushvarsel kan altså advare deg om det kommer en svært trailer rundt svingen.

‒ Neste steg i teknologien blir nok en form for direktevarsel til biler som nærmer seg, påpeker Knut Pettersen i Statens vegvesen.

Overvåkningen tar ikke slutt der. Vegvesenet skal også bygge inn et såkalt «weight in motion»-punkt, hvor en sensor under bakken veier hver aksel på kjøretøyet som passerer. Dermed kan føreren få beskjed om bilen er for tungt eller feil lastet, noe som er viktig for trafikksikkerheten.

Så selv om bilister må finne seg i å bli mer overvåket trenger det ikke å være negativt. Det er rett og slett framtiden.

Lyttekabelstrekningen mellom Skibotn og finske Kilpisjärvi er for øvrig en av fem norske veistrekninger valgt ut som piloter for å utvikle og teste ITS-løsninger i Norge.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *