søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Fem trender som skal revolusjonere hverdagen
Kommer vi til å eie biler selv i 2030? Kanskje. Eller kanskje ikke. (Foto: Toyota)
Kommer vi til å eie biler selv i 2030? Kanskje. Eller kanskje ikke. (Foto: Toyota)

Fem trender som skal revolusjonere hverdagen

At vi er i ferd med å skrive et nytt kapittel i bilhistorien er alle enige om, men hva vil det bety for deg og meg?

Framtidens biltransport handler nå om tre hovedområder ‒ nullutslipp, selvkjørende og mobilitet. Og de tre er ganske selvforklarende.

Nullutslipp inkluderer akkurat nå også lavutslippsbiler som hybrider, men noen år fram i tid er det utslippsfrie biler som gjelder. Dette inkluderer elbiler og hydrogenbiler, som begge bruker batterier til å drive motoren og som av den grunn ikke forurenser lokalt.

Selvkjørende innebærer såkalt autonom teknologi, et utrykk stadig flere kjenner. Med det menes at kjøretøyene stadig får mer teknologi som overtar kjøringen, og på den måten vil det både bli mindre kø, færre trafikkulykker og brukes mindre drivstoff. En datamaskin vil nemlig kunne kjøre mye bedre og jevnere enn selv den beste menneskelige føreren.

Mobilitet er kanskje det som er vanskeligst å forstå, men det betyr altså måten man forflytter på seg. Slike ting som å dele bilen med andre og at bilen velger ruten og kjører for deg. Det er en sum av både eldrift, autonomi og teknologi (som apper) som i framtiden kommer til å forandre mobiliteten.

Disse tre områdene er altså i en voldsom endring for tiden, og kommer til å gi oss en ny hverdag om noen år.

Noen som lurer fælt på hvordan det kommer til å bli er Enova, selskapet til Olje- og energidepartementet (eierskapet flyttes snart over til Klima- og miljødepartementet). De støtter utvikling av ny teknologi i form av midler til gode prosjekter, og har spurt KPMG om fem trender som vil berøre hverdagen vår og som bidrar til å redusere klimagassutslippene.

Disse funnene ble presentert under Enovakonferansen.

– Hvordan bor vi og forflytter oss i 2030? Det var det store spørsmålet vi ønsket svar på. For Enova som arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet er slik kunnskap avgjørende for å vite hvilke knapper vi skal trykke på, sier strategisjef Petter Hersleth i Enova.

Så her er de fem trendene som skal forandre hverdagen vår i 2030.

Trend 1: Grønnere transport

Den aller viktigste trenden er klimavennlig transport. Utviklingen er godt på vei allerede, med både elbiler, elbusser og elferjer. Snart kommer også de elektriske lastebilene. Det pekes også på at utviklingen av hydrogenbiler er spennende, samt at det er lagt sterke politiske føringer om å redusere utslippene i transportsektoren som er et sterkt virkemiddel. Målet er å halvere disse innen 12 år.

– Denne trenden er allerede godt i gang, men KPMG mener at den vil slå inn enda sterkere de nærmeste årene når teknologien blir enda mer moden. Når vi kommer til siste halvdel av 2020-tallet spår rapporten at det vil være mer lønnsomt å velge fossilfritt på de fleste transportområder. Oppsummert vil denne trenden ha kuttet utslippene betydelig når vi kommer til 2030, sier Hersleth.

Trend 2: Fra eierskap til tilgang

KPMG peker blant annet på forsker Tony Seba ved Stanford University i USA. Han spår at det å eie bil om 15 år blir som å eie hest i dag; de som har råd til det og de som er spesielt interesserte. Tilgangen til bil vil bli det viktigste fram mot 2030, og tilgang vil trumfe eierskap og brukerne vil betale for faktisk kjørte kilometer.

De peker på apper som skreddersyr reisen for deg, og gjør det mulig med billetter som gjelder på tvers av transportformer. Det kommer til å bli enklere å leie og dele biler.

– Teknologien vil gi mange av oss muligheten til å kvitte oss med bilen. Spørsmålet er om vi vil? På den ene siden ser vi at ungdommen som vokser opp i dag ikke er like opptatt av å eie bil. Den er ikke lenger et statussymbol. På den annen side vet vi at privatbilen står sterkt hos resten av befolkningen, og særlig sterkt i enkelte ungdomsmiljøer. Denne trenden vil nok nå de største byene først, og det vil være et stort skille mellom by og distrikt. Skal vi få utnyttet denne trenden, krever det stor endringsvilje, hos mange av oss sier Hersleth i Enova.

Trend 3: Selvkjøring revolusjonere transporten

I dag er det mer lønnsomt å eie bil framfor å benytte alternativer som taxier, bildeling og leiebil. Dette bremser trend nummer 2, men i 2030 vil ting være annerledes. Dette skjer blant annet på grunn av innfasingen av selvkjørende biler som kutter sjåførkostnaden.

KPMG peker også på at førerløse biler, tog, busser og båter i framtiden vil revolusjonere måten vi transporterer personer og varer på.

Allerede nå testet det ut autonome biler i en rekke byer, så utviklingen er kommet langt. Men politikerne henger etter her, og teknologiske framskritt på dette området begrenses av delvis manglende politisk og juridisk rammeverk rundt disse kjøretøyene.

– Vi tror autonome kjøretøy av alle slag uansett vil bli rullet ut i stor grad fram mot 2030. Selvkjørende biler kan bety at det blir lettere å velge bil, men de autonome løsningene er nesten utelukkende elektriske. Det betyr at autonomiseringen også bidrar til å gjøre transportsektoren mer miljøvennlig, sier Hersleth.

Trend 4: Urbanisering

Prognosene for 2030 sier at det bor seks millioner mennesker i Norge, og samfunns- og arealplanleggingen må ta hensyn til hvor folk flest vil bo ‒ nemlig i byene. KPMG peker på en helhetlig planlegging av infrastruktur, bolig, arbeidsplasser, utdanningsinstitusjoner og handel potensielt kan føre til store utslippskutt rundt og i byene.

– Urbaniseringen gir lavere transportbehov og bedre muligheter for å benytte kollektivtrafikk, samtidig som boligene våre blir mindre og bygges tettere. Alt dette fører til mindre utslipp. Så er det selvfølgelig slik at ikke alle av oss vil like å bo slik, og at politikken også må ta andre hensyn inn i samfunnsplanleggingen, sier Hersleth.

Trend 5: Digitalisering

Vi har sett det i mange år allerede, men kanskje ikke tenkt så mye på det. Men digitalisering endrer hverdagen vår, og mange av de tingene vi måtte forflytte oss for å få gjort tidligere kan vi nå sitte hjemme og gjøre. I årene som kommer vil teknologien gjøre behovet for å vi fysisk forflytter oss enda mindre.

Bruk av Virtual Reality (VR) til prøvekjøring av biler og visning av boliger er to eksempler. Produksjon gjennom 3D-printing (som allerede er her) vil også redusere transportbehov og utslipp.

– Digitaliseringen har en rekke fordeler. Utfordringen er at mange arbeidsplasser trolig vil forsvinne gjennom digitaliseringen. Disse arbeidsplassene skal i utgangspunktet erstattes av nye, og nye arbeidsplasser fører fort til nye utslipp. Hvordan vi møter digitaliseringen, blir derfor helt sentralt for hvordan vi lykkes med denne grønne omstillingen, sier Hersleth.

Les også i lenkene under hvordan bilprodusenter vil endre hverdagen vår.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *