Hjem / Nyheter / Fart dreper MC-førere
Det er blitt sikrere å kjøre motorsykkel.
Det er blitt sikrere å kjøre motorsykkel. Foto: Shajan Jacob

Fart dreper MC-førere

Kun rundt 5 prosent av kjøretøyene er motorsykler, men de er involvert i 20 prosent av dødsulykkene. Og det er fart som dreper.

Statens vegvesen prøver å finne ut hvorfor motorsyklistene er overrepresentert på den dystre statistikken over trafikkdrepte, og det er noen ting som peker seg ut.

Annonse

En analyse som tar for seg periode 2010-2014 viser at utforkjøringsulykker sto for hele 46 prosent av dødsulykkene på MC, altså nærmere halvparten av de 96 som omkom i den perioden. Møteulykker sto for 26 prosent, mens kryssulykker var representert i 23 prosent av tilfellene. 7 prosent var andre ulykker.

Og det er fart som hovedfaktoren blant dødsulykkene.

Undersøkelsen viser at den tredjedel av de som omkom viste minst en form for ekstrem adferd, mens ytterligere en tredjedel viste klandreverdig adferd. Begge tingene innbefatter høy fart.

‒ Ekstrem adferd er for det meste kjøring godt over fartsgrensa, kjøring uten gyldig førerkort og noen få kjørte i rus. 80 prosent av disse førerne hadde ansvar for at ulykken skjedde, mens 15 prosent hadde delt ansvar, sier Arild Engebretsen som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Klanderverdig oppførsel betyr for det meste høy fart etter forholdene. To av tre som omkom ved å kjøre klandreverdig utløste selv ulykken.

Fart dreper altså MC-førerne, og det er verd å bite seg merke i. For ved å kjøre fornuftig og lovlig er ikke MC-førerne veldig utsatte for dødsulykker.

Faktisk har det blitt langt tryggere å kjøre MC nå enn tidligere, selv om MC-førere fortsatt er de mest ulykkesutsatte i trafikken. I fjor døde totalt 107 personer i trafikken, det laveste tallet i moderne tid.

– Selv om det er mange dødsulykker på MC, så ble det faktisk 40 prosent færre drepte på MC i perioden 2009-14 kontra 2005-09. Det viser en analyse vi har gjort av 249 dødsulykker MC i disse årene, sier Engebretsen.

Dette kan delvis forklares med en høyere gjennomsnittsalder på fører, økt hjelmbruk og færre som kjører i rus.

Her er statistikken for de 13 siste årene, og merk at tallene for 2017 fortsatt ikke er bekreftet.

2005 31
2006 34
2007 33
2008 32
2009 27
2010 26
2011 13
2012 17
2013 21
2014 20
2015 20
2016 22
2017 20

Den aller vanligste dødsulykken er altså utforkjøring. Mer bestemt utforkjøring i ytterfilen. Altså motorsykkelen kjører ut til høyre i en venstresving. Deretter motsatt, altså kjøre ut til venstre i en høyresving.

‒ Nest etter dette er det utforkjøring på rett strekning, opplyser Engebretsen.

Selv om norsk trafikk stadig blir sikrere, har myndighetene en nullvisjon om drepte på dette området. Les om 136 tiltak som skal gi enda sikrere trafikk i en av lenkene under.

Følg bil24 på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *