Hjem / Nyheter / Få forandringer i årets formel 1
Red Bull har avduket den nye RB14 som skal brukes i 2018. Og slapp av, designet er kun for lanseringen. De viser det riktige designet i neste uke. (Alle foto: Red Bull)
Red Bull har avduket den nye RB14 som skal brukes i 2018. Og slapp av, designet er kun for lanseringen. De viser det riktige designet i neste uke. (Alle foto: Red Bull)

Få forandringer i årets formel 1

Etter fjorårets overhaling av formel 1 roer FIA ting ned foran årets sesong. Det er noen, men ikke mange, endringer.

Foran 2017-sesongen ble det gjort en rekke endringer i formel 1, og teamene gikk på overtid for å finne de beste løsningene. Bilene ble blant annet bredere, både chassis og dekk, og dermed håpet også FIA på mer action i selve løpene.

Annonse

De lyktes til en viss grad, men det var raskt tre team som stakk av fra resten; Mercedes, Ferrari og Red Bull.

Mercedes-fører Lewis Hamilton ble soleklar verdensmester med 363 poeng, med Sebastian Vettel fra Ferrari på 2. plass med 317 poeng og Hamiltons finske lagkamerat Valtteri Bottas på tredje med 305 poeng.

Resten av røkla havnet langt bak den trioen.

Men nå er det blanke ark og nye muligheter.

Så hva er nytt foran 2018-sesongen?

Haifinnen bak og den T-formede vingen er borte fra og med 2018.
Haifinnen bak og den T-formede vingen er borte fra og med 2018.

Borte er T-vingen og haifinnen, et smutthull lagene fant i fjor. Haifinnen bak med den avsluttende T-vingen er nå forbudt, og FIA er også lei av smutthull. Så de har lagt ned forbud om å utvikle begge øvre sider av bilen, men det er fortsatt lov til å utvikle området rundt bakvingen.

Noe alle umiddelbart vil legge merke til er det som FIA kaller halo. Dette er en cockpit-sikkerhet som skal gjøre føreren sikrere. Halo, som betyr glorie, ser ut som nettopp det, og omkranser cockpiten med en stolpe midt i synsfeltet til føreren. Det ser nesten ut som et todelt visir uten glass, og her har FIA ikke vært så strenge på designet. Alle teamene må følge et visst utgangspunkt, men kan til dels lage sine egne varianter.

Halo skal altså sikre føreren mot løse ting som har kommer flyvende rett mot føreren, og har vært forsket på i flere år allerede.

Dette er halo, som skal beskytte føreren bedre.
Dette er halo, som skal beskytte føreren bedre.

FIA har også sett at flere team har hatt fleksible oppheng foran som kan justere seg selv under kjøring, og dermed forbedre aerodynamikken for eksempel i svingene. Blant annet prøvde Ferrari og Red Bull ut slike løsninger i fjor. Dette er ulovlig i år.

I et forsøk på å redusere kostandene enda mer ‒ og å gjøre motorene mer holdbare, har FIA nå satt grensen på tre motorer i løpet av sesongen. Det er en mindre enn i fjor, som også inneholdt ett løp mindre.

Dette kan fort føre til flere startposisjonstraffer. I fjor var reglene rundt hvor mange posisjoner førerne ble straffet med uklare, og drev fansen til vanvidd. I år er det enklere. En fører som får en straff som innebærer at han flyttes bakover med 15 plasser eller mer skal starte i bakerste rad. Er det flere førere med slike straffer, bestemmes rekkefølgen etter når delene ble byttet.

Dette er RB14. Mer eksakt (fokus nå!): Aston Martin Red Bull Racing TAG-Heuer RB14 Special Edition.
Dette er RB14. Mer eksakt (fokus nå!): Aston Martin Red Bull Racing TAG-Heuer RB14 Special Edition.

Nytt i 2018 er at det også kommer mange flere dekktyper. Som i fjor, vil Pirelli kun ta med seg tre forskjellige dekktyper for tørt vær, men disse tre velges nå ut fra sju gummiblandinger. I fjor valgte de fra fem gummiblandinger.

I år blir det blant annet dekk med rosa markering, som har den mykeste gummiblandingen kalt hypersoft. På den andre enden av skalaen kommer Pirelli med oransjemerkete dekk som er superharde.

Om du følger formel 1 er det kanskje lurt å lære seg fargene en gang for alle. Her er de:

Gummiblanding Fargemarkering
Hypersoft Rosa
Ultrasoft Lilla
Supersoft Rød
Soft Gul
Medium Hvit
Hard Blå
Superhard Oransje

Pirelli har laget enda mykere dekk i håp om at formel 1-lagene velger disse ettersom de har best grep, men som også i teorien skal slite mer på gummien. Dermed kan det være duket for flere pit-stopper, noe som er bra for dramatikken.

2018-sesongen inneholder altså 21 løp, noe den også gjorde i 2016 og som er rekord. FIA sier at de har fått mange henvendelser fra arrangører som ønsker seg formel 1, men at de har valgt å prøve å beholde de nåværende. To nye runder er med i år, Frankrike og Tyskland. Det betyr altså et gjensyn med Hockenheim-banen.

Sesongen starter som vanlig i Australia i slutten av mars, og avsluttes i Abu Dhabi i slutten av november. Her er sesongoppsettet:

Dato Land Sted
25/3 Australia Grand Prix Melbourne
8/4 Bahrain Grand Prix Sakhir
15/4 Kina Grand Prix Shanghai
29/4 Aserbajdsjan Grand Prix Baku
13/5 Spania Grand Prix Barcelona
27/5 Monaco Grand Prix Monaco
10/6 Canada Grand Prix Montreal
24/6 Frankrike Grand Prix Le Castellet
1/7 Østerrike Grand Prix Spielberg
8/7 Storbritannia Grand Prix Silverstone
22/7 Tyskland Grand Prix, Hockenheim
29/7 Ungarn Grand Prix Budapest
26/8 Belgia Grand Prix Spa-Francorchamps
2/9 Italia Grand Prix Monza
16/9 Singapore Grand Prix Marina Bay
30/9 Russland Grand Prix Sochi
7/10 Japan Grand Prix Suzuka
21/10 USA Grand Prix Austin
28/10 Mexico Grand Prix Mexico City
11/11 Brasil Grand Prix Sao Paulo
25/11 Abu Dhabi Grand Prix Yas Marina

Det er 10 lag og 20 førere i årets sesong, og dette er den bekreftede oppstillingen.

Lag Førere
Mercedes Lewis Hamilton og Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen
Red Bull Daniel Ricciardo og Max Verstappen
Force India Sergio Perez og Esteban Ocon
Williams Lance Stroll og Sergei Sirotkin
Renault Nico Hulkenberg og Carlos Sainz
Toro Rosso Pierre Gasly og Brendon Hartley
Haas Romain Grosjean og Kevin Magnussen
McLaren Stoffel Vandoorne og Fernando Alonso
Sauber Marcus Ericsson og Charles Leclerc

Til nå har Haas, Williams og Red Bull avduket sine biler. Bildene er hentet fra Red Bulls 2018-modeller, som ble lansert i går. Både Sauber og Renault skal lansere sine biler i dag, mens erkerivalene Mercedes og Ferrari viser sine senere i uka.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *