Hjem / Elbiler / Europa setter press på Tesla
Allerede under hoppuka kunne tilskuerne se Audi E-Tron. Den kommer til Genève Motor Show. (Foto: Audi)
Allerede under hoppuka kunne tilskuerne se Audi E-Tron. Den kommer til Genève Motor Show. (Foto: Audi)

Europa setter press på Tesla

Tesla har fått regjere elbil-markedet i flere år, men snart er det slutt. Genève Motor Show blir et slags vendepunkt.

Det er ikke mindre enn 42 verdenspremiere under årets motorshow i Sveits, og da er smått og stort tatt med. Det er altså svært mye å se på om du befinner deg i Genève.

Men sett fra forbrukernes ståsted er det de nye elektriske modellene mest interessante, og flere av disse er på plass i Sveits.

Noen kjenner vi selvsagt godt fra før av. Jaguar I-Pace med en rekkevidde på 480 kilometer ble lansert i forrige uke, og Hyundais Kona electric hvor toppmodellen når 470 kilometer er også her.

Nye Nissan Leaf er en annen Tesla-utfordrer som allerede er ute på markedet, en bil som skal ha en rekkevidde en plass mellom 300 og 400 kilometer.

Nye Renault Zoe er en annen elbil som nå har vært på markedet en stund, likeså Opel Ampera-e som har støtt på voldsomme problemer etter at PSA-gruppen kjøpte Opel fra GM sist sommer.

En annen favoritt blant folket er e-utgaven av Volkswagen Golf, som har en rekkevidde på rundt 300 kilometer.

Så Tesla-utfordrerne er allerede her. Og de blir stadig flere.

Audi har med seg sin nye E-Tron til Genève. Hvor langt Audi egentlig har kommet med denne er ikke så godt å vite, men de har iallfall 250 prototyper på veiene. Noen av disse ruller rundt messeområdet i Genève akkurat nå, så det er mulig å få glimt av en kjørende E-Tron.

Volkswagen-gruppen har også flere elektrifiserte biler i Genève.

Hovedmerket, Volkswagen, kommer med I.D., den nye elektrifiserte serien. Volkswagen har allerede vist oss diverse futuriske modeller av I.D., og nå presenterer de en sedan i form av I.D. Vizzion.

Skoda har nemlig med sin konseptmodell Vision X, en slags trippel-hybrid. Den kombinerer nemlig gass, bensin og to elmotorer. Bilen er en kompakt hybrid-SUV designet for det urbane livet.

Volvos elbilmerke Polestar kommer også med sin Polestar 1, som er en hybridvariant. Polestar 2 vil derimot være en ren elbil.

Hyundai har flere modeller enn Kona på gang. Hydrogenmodellen Nexo finner også veien til Genève, i likhet med Santa Fe som også kommer som hybrid.

Smart, eid av Daimler, er på plass med sin ForTwo EQ. Dette er som de fleste skjønner en bil designet for bykjøring, og rekkevidden skal ligge på en plass rundt 150 kilometer.

Dette er altså bare de som tar turen til Genève, og mange av bilprodusentene jobber intens med å utvikle nye elbil-modeller.

Tesla har svart utfordrerne med sin billigmodell. Model 3 er for lengst utviklet, men Tesla har til nå hatt sine utfordringer med produksjonen. Disse er forhåpentlig snart løst, og Tesla kan begynne å levere Model 3 i et høyere tempo. Sist vi hørte noe om ventelista rundt den billigste modellen fra Tesla var den på rundt en halv million, så de er fortsatt i førersetet når det kommer til elbiler.

Men trykket er i ferd med å øke. Det er Genève Motor Show et eksempel på.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *