Hjem / Nyheter / Et vogntog kjørte 1.728 km på en tank
Denne har tilbakelagt en distanse lenger enn Oslo-Alta på kun en tank. (Foto: Iveco)
Denne har tilbakelagt en distanse lenger enn Oslo-Alta på kun en tank. (Foto: Iveco)

Et vogntog kjørte 1.728 km på en tank

En trekkvogn med 30 tonn last i semitraileren klarte å tilbakelegge en distanse lenger enn Oslo-Alta på en eneste tank.

Om du har planer om å kjøre fra Oslo til Alta i Finnmark, og plotter ruta inn i Google Maps får du opp en distanse på 1.698 kilometer. Kjører du for eksempel en ny Volkswagen Golf 1.5 TSI har den et oppgitt forbruk på 0,48 liter per mil, og tanken er på 50 liter. Du må altså fylle tanken minst en gang i løpet av turen.


Men hva om du kjører en 460 hestekrefters sterk «trailer» som har en last på 30 tonn?

Om tanken består av naturgass og lastebilen er fra Iveco hadde du kanskje sluppet helt unna stopp.

For en Iveco Stralis NP med en naturgassmotor på 460 hestekrefter har tilbakelagt den lengste distansen noensinne på flytende naturgass (LNG) uten etterfylling underveis. Den kjørte nemlig helt fra London til Madrid på en tank, en strekning på solide 1.728 kilometer. Det er 128 kilometer lenger enn den oppgitte rekkevidden til det drivstoffgjerrige kjøretøyet.

‒ Vi toppet tanken før vi forlot London, og første gangen vi stoppet for å fylle drivstoff var i Madrid to og et halvt døgn senere. Ettersom vi kjørte på 100 prosent naturgass, trengte vi verken bry oss om diesel eller AdBlue, noe som gjør det enkelt for både bileieren og sjåføren, sier Martin Flach, leder for alternative drivstoffer hos Iveco.

Og det var ikke bare nedoverbakke og medvind, om noen tror det. De havnet i tett trafikk på den engelske siden av kanalen, det var sterk motvind gjennom Frankrike, og i Spania ventet det et kupert terreng som jo slår ut på forbruket.

Likevel klarte Stralis NP 460 et imponerende drivstofforbruk på 22,6 kilo per 100 kilometer.

Naturgass er ikke utbredt i Norge, men vi skal ikke lenger enn til Sverige for å finne populære modeller som Volkswagen Golf TGI Bluemotion og Volvo S/V90N Bi-Fuel. Og i disse miljøtider er gassbiler et godt alternativ for den utskjelte dieselen.

Iveco ville da også med rekordturen demonstrere nettopp dette, og ville vise at naturgass inkludert CNG, LNG og biometan er levedyktige, realistiske, sikre og kostnadseffektive alternativer for diesel. I tillegg ville de vise potensielle kunder at det er et økende nettverk av fyllestasjoner i Storbritannia og på kontinentet.

«Sammenlignet med en tilsvarende dieseldrevet Euro VI lastebil har en Stralis NP som går på LNG, rundt 90 prosent lavere NO2-utslipp, 99 prosent mindre utslipp av partikler og inntil 15 prosent lavere utslipp av CO2. Men hvis det benyttes biometan, kan CO2-utslippene reduseres helt opp til 95 prosent», heter det fra produsenten.

Det er lenge siden de begynte å se på naturgass som et alternativ, og som den første nyttekjøretøyprodusenten startet de for alvor satsingen tilbake i 1991. Nå har Iveco har utviklet et komplett program av naturgassdrevne lastebiler, varebiler og busser, og allerede levert over 25.000 slike kjøretøy.

De lanserte den nye Stralis NP 460 i slutten av fjoråret, og den kan gå på både CNG (compressed natural gas), kombinasjonen av CNG og LNG eller kun flytende naturgass.

Og den kan på en heldig dag kjøre fra Oslo til Alta uten å måtte fylles på nytt.

Det kan bare en Golf drømme om.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *