Hjem / Nyheter / En tidløs sjarmør er tilbake
Fiat hedrer nå en 500-modell som kom i 1958, og gjør det med stil. (Alle foto: Fiat)
Fiat hedrer nå en 500-modell som kom i 1958, og gjør det med stil. (Alle foto: Fiat)

En tidløs sjarmør er tilbake

For 60 år dukket det opp en liten bybil som raskt skulle få ikonisk status. Nå hyller Fiat modellen.

Den finnes mange små bybiler som har huskes for bøttevis med sjarm, men få har vært like bedårende som den lille Fiat 500 ‒ en bil som det er umulig å mislike. Ikke minst når det kommer til de første modellene.


Fiat 500 ble faktisk lansert i 1949 for å dekke behovet av biler som dukket opp etter krigen, men denne stakkars modellen teller ikke lenger som en offisiell 500.

Tidsregningen til den lille storsjarmøren begynner nemlig i 1957 med introduksjon av Nuova 500 ‒ den nye 500. Det er den vi tenker på når det snakkes om den første 500, og Fiats tidsregning begynner også da.

Fiat 500 rundet altså 60 år i fjor, noe selvsagt Fiat feiret den gang.

Men Fiat har mer å feire rundt 500.

For året etter kom de med en spesialmodell som fikk navnet Fiat 500 Jolly, også kjent som Spiaggina (strandbil). Denne var signert Carrozzeria Ghia, og ble solgt både i Europa, USA og Sør-Afrika.

Dette var virkelig en spesialversjon, og prisen var faktisk det dobbelte av den originale 500. Kjendisene på det tiden flokket seg rundt den rare bilen, og eiere inkludert den steinrike shippingmogulen Aristotle Onassis, skuespiller Yul Brynner og den amerikanske presidenten Lyndon B. Johnson. De fleste av kjendisene brukte bilen til korte forflytninger ‒ eller på golfbanen!

For det mest spesielle med «strand»-versjonen var at den manglet både dører og tak, og var altså en helt åpen bil nesten som er golfbil. Den godeste Ghia kjørte på med krom rundt hele bilen, mens motoren hadde 22 hestekrefter og klarte akkurat 100 km/t. Den var altså litt av en raring.

Så spesiell er heldigvis ikke den helt nye 500 Spiaggina, men den hedrer helt klart den gamle tiden som ofte refereres som «Dolce Vita» ‒ det gode livet.

Slik ser den ut, og ikke fortvil ‒ det kommer mange flere bilder:

‒ Den nye «Spiaggina ’58» er vår gave til 500 for sin bursdag og 60-årsjubileet. «Spiaggina» er en ekte «tidsmaskin» som inneholder mange referanser til Dolce Vita-æraen, som for eksempel gamle Fiat-logoer og hjul, hvit belteforing, kabriolet og et interiør i to-toner, sier Luca Napolitano hos Fiat.

‒ For ikke å nevne en spesiell farge bare for denne serien: Volare Blue. Et navn og en farge som tar oss rett tilbake til 1958, til Sanremo-festivalen det året. Da fremførte en ung Domenico Modugno sammen med Johnny Dorelli for første gang offisielt «Nel blu dipinto di blu», den berømte sangen som også kjent som «Volare» ‒ signaturlåten for Dolce Vita-årene, sier han videre.

Volare betyr å fly, og det gjorde da også 500-modellen helt til 1975. Da krasjlandet den ut av Fiats portefølje, og var borte helt til italienerne børstet støvet av storsjarmøren i 2007 ‒ 50 år etter den ble en kjempesuksess.

Nå har de altså satt sammen en spesialversjon som faktisk er så moderne at den støttet både Apple CarPlay og Android Auto. Men heller ikke denne er noe racer, og den 1,2-liters motoren yter 69 hestekrefter.

Fiat har bestemt at de skal begrense denne til 1.958 eksemplarer, slik at de også på de måten kan hedre modellen som kom i 1958.

Fiat har kommet med en flere nye utgaver av 500, og lansert nylig en ny 500X som har fått en rekke førerassistenter, deriblant Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Assist og Lane Assist som standard, og Blind Spot Alert, Adaptive Cruise Control og City Brake Control kan bestilles som tilvalg.

Den lille tøffingen har også berøringsskjerm, og kommer med en rekke fargevalg og flere motorer. Slik ser 500X ut:

Fiat har også kommet med 500L med s-design, og slik ser den ut:

Men det viktigste er jo å se bilder av bilen som hedrer 1958-modellen. Og de har vi flere av.

Så her har du bilen det er helt umulig å mislike, Fiat 500 Spiaggina:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *