Hjem / Nyheter / En rekke superbiler… og norske rednecks
Oslo Motor Show viser fram to av Arne Fredlys perler, Aston Martin Vanquish Zagato Speedster og McLaren Senna (t.h.). (Alle foto: OMS)
Oslo Motor Show viser fram to av Arne Fredlys perler, Aston Martin Vanquish Zagato Speedster og McLaren Senna (t.h.). (Alle foto: OMS)

En rekke superbiler… og norske rednecks

Det begynner å lukte bensin rundt Lillestrøm nå. For Oslo Motor Show er en knapp uke unna, og som vanlig finner en rekke imponerende kjøretøy veien ‒ denne gangen samme med noen som er kjent fra TV.

Om du ikke har besøkt Oslo Motor Show (OMS) i løpet av de åtte første årene, så bør du iallfall vurdere å ta turen til Norges Varemesse på Lillestrøm nå. For maken til show har OMS aldri før invitert til.


Dit kommer nemlig noen av de mest supre kjøretøyene som er laget, og nei, vi overdriver ikke. Det kan vi blant annet takke den bilglade Arne Fredly for.

Mannen som blant annet eier en Ferrari som Michael Schumacher ble F1-verdensmester med investerer tungt i sjeldne bilperler, og har i de senere årene blitt litt av en fan av OMS.  For to år siden dukket han opp der med en McLaren P1 GTR, og i fjor tok han en Bugatti Chiron (norsk pris en eller annen plass rundt 30 millioner) med til Lillestrøm.

Han er ikke snauere i år.

Si McLaren Senna til en bilentusiast og vedkommende himler med øynene. Bilen som er oppkalt etter formel 1-legende Ayrton Senna er en av de mest ekstreme gatebilene som noensinne er serieprodusert, og kombinasjonen 1.198 kilo og 800 hestekrefter sier det meste om denne raketten.

Det gjør også tallene rundt 0-100 km/t. For det fyker unna på 2,7 sekunder, mens nåla ikke stopper før den når 340 km/t.

Fredly trakk i sine berømte snorer, og fikk hanket tak i en av de aller første av de planlagte 500 som skal lages. Denne sylferske bilen er altså svært sjelden, og det er ikke mange som kan skryte av å kunne utstille en slik bil rundt om i verden. Det kan altså Oslo Motor Show.

Men det er ikke alt.

Finansmannen har nemlig en mye sjeldnere perle på lur ‒ Vanquish Zagato Speedster. Dette er en bil som det kun ble laget 28 stykker av, og har en startpris på rundt 10 millioner kroner ‒ i England.

Heller ikke den er noe sinke, og en V12 på 580 hestekrefter sørger for å sende deg opp i 100 km/t i løpet av 3,5 sekunder. Toppfarten på den sjeldne superbilen er oppgitt til 320 km/t.

Her er de to, og for de som lurer er Aston Martin til venstre og McLaren til høyre:

Det er altså de to perlene til Fredly, som får selskap av flere andre superbiler.

‒ Vi tror publikum vil like vår flotte supercar-stand. Altså utstillingen av ekstremt raske, vanvittig eksklusive og sjukt dyre biler. Slike som ofte har Ferrari, Bugatti, Maserati eller Lamborghini som fornavn, forklarer messegeneral Tommy Larssen entusiastisk.

Det tror vi også.

Men OMS handler om langt mer enn slike drømmebiler.

For det blir både amcars, motorsportsport med kappkjøringer og oppvisninger, klassikere og veteranbiler, tunge kjøretøyer, gatebiler, stance og gokart-kjøring for barn. Og da har vi bare nevnt noe.

‒ Vi prøver å lage en messe for hele familien, og ikke kun et spesielt segment. Det er meningen at hele familien skal kunne kose seg på Oslo Motor Show, og det håper jeg at vi har fått til, sier Larssen.

Nostalgikerne, og de finnes det mange av, får også skikkelig påfyll. Det er satt opp et eget område med klassiskere, og dit finner blant annet selveste Mercedes 300 SL Gullwing veien. Dette er en sjeldenhet nesten uten sidestykke, så her blir det en unik mulig til å sjekke ut smykket fra 1950-tallet med egne øyne.

Den får selskap av en annen Mercedes med måkevinger, en Mercedes SLR McLaren fra 2007. Den byr på en V8’er med 626 hestekrefter og toppfart godt over 330 km/t.

‒ Om den er sølvgrå? Selvfølgelig, slår messegeneral Larssen fast.

Her er de to:

Av andre spesielle biler kan det nevnes en Ford GT i karbon og sportsvognprototypen Porsche 962.

Motorsyklene er også på plass, og Indian tar med seg sin splitter nye FTR 1200 som akkurat har hatt verdenspremiere.

En annen som akkurat er lansert er Audi e-tron

‒ Dette er en elbil mange tusen nordmenn står på venteliste for. Den vises fram, så publikum får dermed muligheten til å sjekke den ut litt nærmere før den kommer neste år, sier Larssen.

Mange tusen venter på denne:

Ikke nok med det.

Under OMS skal det også vises fram en norskprodusert bil ‒ Ghost 7. Dette blir så stort at selv samferdselsminister Jon George Dale kommer for å avduke den, og det er en nybygget rod som i utgangspunktet er satt sammen av et sett fra amerikanske OZE Rods Shop.

Det spesielle er at sju av de beste i Norges innen design, lakkering, karosseriarbeid, bilinteriør, motor og andre ting har gått sammen om denne, og derav navnet Ghost 7.

Her er en smakebit på den:

Og som de som har vært på det store motorshowet tidligere vet at det også skjer ting i bakgården. I år kommer blant annet Fredric Aasbø, verdensmester i drifiting, og Petter Solbergs sønn Olivier.

‒ Som vanlig bygger vi om bakgården utenfor messehallene til en fullverdig racerbane. Der blir det heftige oppgjør, motordur og svidd gummi hver åpningsdag, forteller Larssen.

Oslo Motor Show har vært en suksess helt fra starten i 2010, og har hatt publikumsvekst hvert eneste år. I fjor fant nærmere 42.000 veien til Lillestrøm og messa, og i år har de utnyttet de aller siste kvadratmeterne av messeområdet.

‒ Nå kan vi ikke utvide mer, men vi håper og tror at det er noe for enhver smak her. Vi prøver å treffe alle, så både barn, unge, menn eller kvinner skal finne noe å hvile øynene på eller kose seg med på hos oss, sier prosjektleder Tommy Larssen.

Og ja, nevnte vi at norske rednecks også tar turen til Lillestrøm? Disse spreke folkene kjent blant annet fra TV-serien «Norske rednecks» tar nemlig med seg noen biler ‒ og vil helt sikkert gi publikum et aldri så lite show.

Så ja, det bør være noe for alle samme under årets OMS som starter fredag og avsluttes søndag. Under kan du se noen flere av de som er på plass:

Fredric Aasbø skal showe på Oslo Motor Show:

Ford GT er det bare noen få utvalgte som får kjøpe:

Arne Fredly eier en av de 500 McLaren Senna som skal lages:

LeMans 24 timer-vinneren Ford GT er Fords råeste bil noensinne. Bare to finnes i Norge:

Mercedes 300 SL er den klassiske måkevingen fra 1954:

Nordens stiligste MC’er er også en del av Oslo Motor Show. Her et smykke er signert Claes Warefors:

Rund 20 trucker er nydelig dekorert og konkurrerer om premiene i Scandinavian Truck Trophy. Denne tilhører Lasse Hansen:

Porsche 962 hadde klippekort på verdens seierspaller på åtti- og nitti-tallet:

Utseendet teller. Seks biler fra hele skandinavia kappes om å bli vurdert som peneste bil, inkludert Johan Eriksson sin Dodge Charger RTR (1968):

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *