søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Fra vrak til en av de vakreste

Fra vrak til en av de vakreste

Da Kjell Ivar Seipajærvi hentet sin nykjøpte Chevrolet Impala 1965-modell fra hurtigruten-kaia var den i en så dårlig stand at den så vidt klarte den korte turen hjem.

Finnmarkingen vet det meste om amcar. Faktisk har han hatt så mange biler at han ikke helt vet tallet. Han anslår det til å være rundt 40-50 biler. Sånn cirka.

Men ingen har vært så ille som denne Impala’en. Den ble transportert fra Trondheim, hentet på kaia i Vadsø ‒ og hostet og harket seg opp bakkene da han skulle kjøre den hjem.

‒ Jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre. Bilen gikk nesten ikke framover, så lettere fortumlet parkerte jeg den bare utenfor ‒ og lot den bli stående der, forteller han.

Timer ble til dager, men dagene ble ikke til så mange uker. Han var nemlig altfor nysgjerrig på bilen. Så han tok den på nok en prøvetur, denne gangen ned til bensinstasjonen. Håpet var at den skulle fungere bedre etter å ha hvilt seg litt. Kanskje følte den seg litt mer hjemme da.

‒ Det skjedde selvfølgelig ikke. Bilen gikk like dårlig, og der og da skjønte jeg hvilken jobb jeg hadde foran meg, sier han.

En gedigen en skulle det vise seg.

Han betegner fire av bilprosjektene han har hatt som «store», og altså en mengde med små. Men Impala’en ble en skikkelig utfordring.

‒ Jeg var nødt til å plukke den helt fra hverandre slik at bare ramma var igjen, og begynne helt på scratch. Den er sandblåst over, under, inne, ja overalt, og det meste av deler måtte skiftes ut.

Og han overdriver ikke.

Faktisk er det bare dørene, forskjermene og taket som er igjen fra den originale skjønnheten fra 60-tallet. Resten er rett og slett byttet ut.

‒ Det var jo egentlig en av de enkleste ombygningene jeg har hatt, smiler han.

‒ For alt måtte jo skiftes. Så trengte ikke å gruble så mye over akkurat det.

Det innbefatter ny luftfjæring, nye bærearmer foran og bak, ny bakaksling, ny motor fra en 2013 Corvette og en automatkasse fra en pick-up.

‒ Original Impala kom med 396 eller 409 på rundt 400 hestekrefter, den LS 3 motoren har 430 hestekrefter og passet bra med tanke på godkjenningen. Valget falt på den minste Performance LS3, og da var det ikke noe problem, forklarer han.

Og det positive med å bytte alt, bortsatt fra at det faktisk er nytt, er at ting i dag veier mindre enn på 1960-tallet. Altså er doningen blitt lettere enn den var da Beatles og Elvis herjet hitlistene, og det er alltid et pluss.

Innsiden må selvsagt stå i stil med utsiden, så her er alt kledd i skinn. Det inkluderer dørpanelene, setene, taktrekket og hattehylla. Og alt er, selvsagt, sydd i et originalt mønster.

Instrumentene er, tja, i mangel på noe bedre «analoge digitale». Det ser altså gammelt ut, men har ny teknologi på innsiden.

Og vi må for all del ikke glemme undersiden.

‒ Ja, der har jeg vært nøye. Den er faktisk like fin under som over. Bare synd at det ikke er noen som ser det, smiler han.

Men fra utsiden er det allerede mange som har sett den.

‒ Meningen var aldri at denne bare skulle være en slags utstillingsbil. Nei, denne er bygd for å brukes, og bare siden jeg fikk den ut av garasjen tilnærmet ferdig for litt siden har jeg kjørt 3.000 kilometer, forteller Kjell Ivar, som også har vist den fram for 42.000 på Oslo Motor Show.

Men langt fra alle kilometerne er tilbakelagt bare for turens del.

‒ Det er veldig mye småfeil på slike biler, og de dukker kun opp når du kjører. Så det er viktig å få plukket disse småfeilene raskest mulig, derfor må det testes og testes.

Selv om dette er en tilnærmet helt ny Impala 65-modell, var det viktig for Kjell Ivar å beholde de nostalgiske trekkene.

‒ Poenget er å forandre på alt, men fortsatt få den til å se original ut. Det følte jeg var viktig ‒ og det eneste riktige å gjøre da jeg startet på prosjektet, sier han.

Hva er den så verd? Entusiastene som bygger veteraner liker sjeldent å snakke om penger, og det er kanskje like greit. For dette er en dyr hobby, og budsjettene er til for å brytes. Det vet alle som har prøvd seg på slike ting.

Kjell Ivar sier likevel at man ikke klarer å gjennomføre et slikt prosjekt som det han har gjort for under millionen. Og det er selvsagt ikke medregnet antall arbeidstimer, en annen ting entusiastene ikke liker å snakke om. For det går altfor mange timer, og tidsskjemaet ryker på lik linje med budsjettet.

Men verken timene eller pengene blir skylt på sjøen. De lekre objektene som disse veteranbilbyggerne kommer opp med har selvsagt også en verdi, både økonomisk og følelsesmessig.

Kjell Ivar sier at han allerede har mottatt et bud på 800.000 kroner for sin. Men det budet kom nok altfor tidlig. For nå skal han kose seg med den vakre Impala’en en tid framover.

‒ Det går med veldig mye tid og penger på slike ombygninger, så nå har jeg definitivt trykket på stoppknappen. Det setter ikke minst familien pris på. Så denne skal jeg beholde, helt klart, avslutter han.

Og kanskje holder han til og med ord?

En ting er nå sikkert. Han trenger ikke lenger å bekymre seg over at noe skal ramle sammen på bilen.

Den har tross alt gått fra en Chevrolet Impala 1965-modell til en 2017-utgave.

Og er nå en Impala det ikke finnes maken til.

Følg bil24.no på Facebook

 

 

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

3 kommentarer

  1. Sven Arntzen

    «Original Impala hadde en motor på 620-630 hestekrefter . . .» !

    Original 1965 Impala — 620-630 hestekrefter.

    Tok du for mye Møllers Tran?

    • Kjell Ivar Seipajærvi

      Det jeg sa, at de kom med en 396 eller 409 på rundt 400 hk, den LS 3 motoren har 430 hk og passet bra med tanke på godkjenningen.. Typo av journalisten 😊

    • Huffda, gikk bokstavelig talt litt for fort i svingen der ja. Burde absolutt ha plukket opp den feilen.
      Har rettet det opp nå, og beklager så mye.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *